ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
43
aσφαλεια σΤ ι σ ΜεΤαΚιΝΗσει σ Με Μεσα σΥΓΚΟιΝΩΝιασ
ζουν ακάθεκτοι τη δράση τους και μάλιστα
με μεγάλη επιτυχία.
Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΑΣ
για το 2009, σε σύνολο 72.658 κλοπών και
διαρρήξεων σε όλη τη χώρα, οι 5.105 (το 7%)
αφορούσαν σε μικροκλοπές σε δημόσιους
χώρους, συμπεριλαμβανομένων προφανώς
και των συγκοινωνιακών μέσων. Απ’ αυτά τα
5.105 περιστατικά, τα 2.384 αφορούσαν απο-
κλειστικά στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Το
2010, από το σύνολο των 90.939 κλοπών και
διαρρήξεων, τα περιστατικά που αφορούσαν
σε μέσα μαζικής μεταφοράς ήταν 2.807. Συ-
γκεντρωτικά, την πορεία των περιστατικών
κλοπών που τελέστηκαν σε μέσα μαζικής
μεταφοράς για την ενδεκαετία 2000–2010
μπορείτε να τη δείτε στο σχετικό διάγραμμα
της σελίδας 46. Οπως σαφώς προκύπτει από
αυτό, οι λιγότερες κλοπές σε μέσα μαζικής
μεταφοράς καταγράφηκαν τα έτη 2004,
2005 και 2006. Το 2004, λόγω της έντονης
και δραστικής αστυνόμευσης που εφαρμό-
στηκε εξαιτίας της τέλεσης των Ολυμπιακών
Αγώνων στη χώρα μας, σημειώθηκε σημαντι-
κή πτώση της δραστηριότητας αυτών των
παραβατικών κατά 23,3% και η πτώση συνεχί-
στηκε και το επόμενο έτος, λόγω της διατή-
ρησης και σταδιακής αποκλιμάκωσης των
αστυνομικών μέτρων που είχαν ληφθεί για
την Ολυμπιάδα. Το 2006, οι κλοπές άρχισαν
να παίρνουν πάλι την ανιούσα. Προσέξτε ιδι-
αίτερα την κατακόρυφη άνοδό τους κατά
102,8%, από το 2006 στο 2007: Μέσα σε
έναν χρόνο οι κλοπές υπερδιπλασιάστηκαν!
Επειτα από μία μικρή κάμψη το 2008, συνέχι-
σαν την ανοδική πορεία τους, παραμένοντας
στα ίδια υψηλά επίπεδα της μετα–ολυμπια-
κής περιόδου, σχεδόν διπλάσια απ’ αυτά της
προ–ολυμπιακής.
Να σημειώσουμε εδώ ότι η πορεία του συ-
γκεκριμένου τύπου παραβατικότητας συμβα-
δίζει απόλυτα με την πορεία των κλοπών,
των διαρρήξεων και των ληστειών, τα οποία
παραθέσαμε στο προηγούμενο τεύχος μας,
στο άρθρο «Εγκληματικότητα, ώρα μηδέν»,
για το ίδιο χρονικό διάστημα.
Οπως συνέβη με τις κλοπές και τις λη-
στείες γενικά, η ραγδαία αύξηση των κλο-
πών στα μέσα μαζικής μεταφοράς οφείλε-
ται στο συνδυασμό δύο παραγόντων. Ο
πρώτος είναι η αθρόα είσοδος και παραμο-
νή στη χώρα λαθρομεταναστών που δεν
μπόρεσαν να απορροφηθούν σε νόμιμες
εργασίες και ο δεύτερος η οικονομική κρί-
ση που μαστίζει πλέον τη χώρα μας και η
οποία απλώς... επιδείνωσε τις αρνητικές
συνέπειες του πρώτου παράγοντα.
Επίσης, να παρατηρήσουμε ότι στον πίνα-
κα, ο αριθμός που αναγράφεται στη στήλη
των αποπειρών ασφαλώς δεν ανταποκρίνε-
ται στην πραγματικότητα, καθώς δεν είναι
δυνατόν να συνυπολογιστούν οι απόπειρες
που δεν εξελίχθηκαν σε κλοπές για λόγους
που μόνο οι επίδοξοι δράστες γνωρίζουν
(φόβος, τυχαίο γεγονός που άλλαξε τις
συνθήκες και μείωσε τις πιθανότητες επιτυ-
χούς έκβασης του εγχειρήματος κ.λπ.) και
ως εκ τούτου δεν υπέπεσαν στην αντίληψη
κανενός. Στον ίδιο πίνακα, οι εξιχνιάσεις ανα-
φέρονται κυρίως στις περιπτώσεις όπου συ-
νελήφθησαν οι δράστες είτε επιτόπου
(Αστυνομία, σεκιούριτι, επιβατικό κοινό) είτε
ύστερα από καταδίωξή τους αμέσως μετά
την κλοπή. Ο αριθμός των εξιχνιάσεων κατά
τα έτη 2007, 2008, 2009 και 2010 εμφανίζε-
ται μεγαλύτερος από εκείνον των προηγού-
μενων ετών, καθώς είναι ανάλογος του αυ-
ξημένου αριθμού των κλοπών που έχουν
συμβεί κατά τα έτη αυτά. Παρατηρήστε επί-
σης από τον πίνακα της σελίδας 44 ότι οι πε-
ρισσότερες κλοπές σε μέσα μαζικής μεταφο-
ράς πραγματοποιούνται τους μήνες Φεβρου-
άριο και Μάρτιο. Τους καλοκαιρινούς μήνες
Ιούνιο–Ιούλιο και ιδίως τον Αύγουστο, το
φαινόμενο παρουσιάζει ύφεση, όπως είναι
άλλωστε αναμενόμενο, αφού ο περισσότε-
ρος κόσμος λείπει σε διακοπές, μακριά από
τα αστικά κέντρα. Για τον ίδιο λόγο, μείωση
του φαινομένου παρατηρείται και τις περιό-
δους των εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα
(Δεκέμβριο και Απρίλιο, αντίστοιχα).
Τα περισσότερα περιστατικά αυτών των
κλοπών σημειώνονται κυρίως στα βαγόνια,
στις αποβάθρες και στις σκάλες των σταθ-
μών του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου και του
μετρό, εκεί, δηλαδή, όπου συγκεντρώνεται
ο περισσότερος κόσμος. Ωστόσο, πολλές
κλοπές σημειώνονται τόσο στις αφετηρίες
και τις στάσεις λεωφορείων και τρόλεϊ όσο
και μέσα σε αυτά. Στο στόχαστρο μπαίνουν
σε πρώτη φάση κυρίως οι ηλικιωμένες γυ-
ναίκες. Τα σημεία στα οποία έχουν καταγρα-
φεί οι περισσότερες κλοπές, είναι κεντρικά.
Πρόκειται για όλους τους σταθμούς και τις
αφετηρίες στο κέντρο της πόλης και όλους
τους σταθμούς του μετρό. Οι πιο επικίνδυνες
ώρες είναι οι ώρες αιχμής τις εργάσιμες ημέ-
ρες. Οι δράστες εκμεταλλευόμενοι το συνω-
στισμό, αλλά και τους επιβάτες που έχουν
αλλού στραμμένη την προσοχή τους, ενερ-
γούν ανενόχλητοι.
Προφίλ και μέθοδοι
των δραστών
Το μεγαλύτερο ποσοστό των πορτοφολά-
δων προέρχεται από τις βαλκανικές χώρες. Οι
περισσότεροι είναι νεαρής ηλικίας γυναίκες
από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την
Αλβανία. Ακολουθούν οι αθίγγανες, ενώ δεν
λείπουν και οι Ελληνες δράστες, αν και σε
πολύ μικρότερο ποσοστό, όπως είπε στο πε-
ριοδικό ο υποδιευθυντής του τμήματος Δίω-
ξης Εγκλημάτων Κατά Ιδιοκτησίας, κ. Γιώργος
Παπασηφάκης.
Σύμφωνα με τον κ. Παπασηφάκη, ο μικρό-
τερος από τους δράστες που έχουν εντοπι-
στεί, είναι 13 ετών και ο μεγαλύτερος 75.
Στην πλειονότητά τους είναι σχετικά περιποι-
ημένοι ως προς την εξωτερική εμφάνιση,
ώστε να μην κινούν υποψίες στον κόσμο που
κινείται με τα ΜΜΜ και πάντα δρουν ομαδικά
(από δύο άτομα και πάνω). Πρόκειται για ορ-
γανωμένες ομάδες, οι οποίες συνήθως έχουν
επικεφαλής έναν άνδρα μεγάλης ηλικίας που
κάνει κουμάντο κατά το κοινώς λεγόμενο,
βρίσκεται κοντά τους και τους επιτηρεί. Οι
υπόλοιποι, έχοντας εντοπίσει το υποψήφιο
Ενα...
απειροελάχιστο
δείγμα της
λείας των
πορτοφολάδων
που δρουν στα
μέσα μαζικής
μεταφοράς,
ιδίως τις ώρες
αιχμής. Τα
πορτοφόλια
των θυμάτων
βρίσκονται
πεταμένα σε
κάδους έξω
από σταθμούς
του μετρό,
φυσικά, κενά
περιεχομένου...
Τα σημεία στα οποία έχουν καταγραφεί οι
περισσότερες κλοπές, είναι κεντρικά. Πρόκειται για
όλους τους σταθμούς και τις αφετηρίες στο κέντρο
της πόλης και όλους τους σταθμούς του μετρό. Οι
πιο επικίνδυνες ώρες είναι οι ώρες αιχμής τις
εργάσιμες ημέρες.
“