Page 44 - PCM267

Basic HTML Version

ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
44
aσφαλεια σΤ ι σ ΜεΤαΚιΝΗσει σ Με Μεσα σΥΓΚΟιΝΩΝιασ
θύμα τους, το πλησιάζουν, κάποιος το σπρώ-
χνει μέσα στην πίεση του συνωστισμού,
ώστε να το στριμώξει σε ένα επιθυμητό ση-
μείο και κάποιος άλλος φροντίζει να αφαιρέ-
σει με μεγάλη επιδεξιότητα το πορτοφόλι ή
οτιδήποτε άλλο βρει ενδιαφέρον σε τσέπες
και τσάντες. Στην πραγματικότητα, μόνο τα
χρήματα τους ενδιαφέρουν ή, βεβαίως, τα
κοσμήματα σε περίπτωση που βρεθούν σε
κάποια τσάντα. Τα κινητά τηλέφωνα έρχονται
δεύτερα στην προτίμηση των δραστών. Επί-
σης, δεν είναι λίγες οι φορές που δύο γυναί-
κες, η μία μεγαλύτερη σε ηλικία και η άλλη
μικρότερη, παριστάνουν τη μητέρα και την
κόρη και χωρίς να τραβούν την προσοχή των
επιβατών δρουν με άνεση.
Σε περίπτωση τώρα που κάποιος αντιλη-
φθεί το περιστατικό, ακόμη και αν ο δράστης
πιαστεί από κάποιον επιβάτη, τα μεν μέλη
της ομάδας διασκορπίζονται, αφήνοντας το
δράστη μόνο του, προκειμένου να συλλη-
φθεί μόνο ένας, οι δε γυναίκες προσποιού-
νται τις λιπόθυμες. Αλλά υπάρχουν και περι-
πτώσεις «απόδρασης» των δραστών με βίαιο
τρόπο. Ο κ. Παπασηφάκης μάς ανέφερε ένα
χαρακτηριστικό περιστατικό διαφυγής πορτο-
φολάδων από λεωφορείο, οι οποίοι έγιναν
αντιληπτοί την ώρα που το λεωφορείο ήταν
εν κινήσει: Μη έχοντας άλλη έξοδο διαφυ-
γής, οι δράστες πήδηξαν από τα παράθυρα!
Σε άλλο περιστατικό, που συνέβη τον Μάρτιο
του 2011 σε αστικό λεωφορείο της Θεσσα-
λονίκης, το οποίο εκτελούσε τη διαδρομή
Νέα Κρήνη–Πλατεία Ελευθερίας, όταν έγινε
αντιληπτό ότι άγνωστοι είχαν εισβάλει προ-
κειμένου να κλέψουν πορτοφόλια, ο οδηγός
έκλεισε τις πόρτες και προσπάθησε να ειδο-
ποιήσει την αστυνομία. Οι δράστες άρχισαν
να προκαλούν φθορές στο λεωφορείο και να
απειλούν τον οδηγό με ξυλοδαρμό σε περί-
πτωση που δεν τους άφηνε να φύγουν. Οταν
πια ο κόσμος άρχισε να πανικοβάλλεται, ο
οδηγός κατάλαβε ότι δεν υπήρχε άλλη λύση
από το να ανοίξει τις πόρτες και οι άγνωστοι
διέφυγαν της σύλληψης.
Πάντως ποτέ μέχρι σήμερα δεν έχουν προ-
καλέσει κάποιο ακραία βίαιο επεισόδιο. Η πιο
ακραία αντίδρασή τους στις περισσότερες
περιπτώσεις είναι το δυνατό σπρώξιμο των
επιβατών που βρίσκονται μπροστά τους στην
προσπάθειά τους να ξεφύγουν.
Υπεράνω πάσης υποψίας
Δεν είναι καθόλου εύκολο να τους υπο-
ψιαστεί κανένας από πριν. Ενας απλός επιβά-
της, που είναι λογικό να μην έχει σχετική
εμπειρία, είναι αδύνατον να υποψιαστεί το
άτομο που έχει ως σκοπό να τον κλέψει.
Ωστόσο, η μέχρι τώρα εμπειρία από τέτοια
περιστατικά δείχνει ένα χαρακτηριστικό μοτί-
βο προετοιμασίας της κλοπής που μπορεί να
δώσει ένα πρώτο σήμα κινδύνου στους προ-
σεκτικούς επιβάτες: Ο εκάστοτε δράστης,
ακόμη και αν είναι ο πρώτος άνθρωπος που
κάθεται κοντά στην πόρτα του βαγονιού
στην αποβάθρα, δεν θα μπει πρώτος στο
συρμό και σίγουρα θα σπρώξει το άτομο που
έχει επιλέξει να κλέψει, προκειμένου να το
οδηγήσει στο σημείο που θέλει. Τις περισσό-
τερες φορές τα άτομα που κλέβουν κρατούν
κάτι στο χέρι τους για κάλυψη. Συνήθως είναι
κάποιο μπουφάν, μία τσάντα ή εφημερίδες
και έτσι κρύβουν το χέρι το οποίο θα «απλώ-
σουν» για να κλέψουν. Σε πολλές περιπτώ-
σεις κρατούν μία σακούλα στην οποία έχουν
τρυπήσει τον πάτο, έχουν περάσει μέσα το
ένα χέρι τους και, κρατώντας το σταθερό με
το άλλο, το «βουτάνε»με άνεση στις τσέπες
και τις τσάντες των ανυποψίαστων πολιτών.
Κάποιοι άλλοι εφαρμόζουν διαφορετική
μέθοδο: Με ένα ξυραφάκι ή με πτυσσόμενο
σουγιά κόβουν τον πάτο από τις τσάντες και
αφαιρούν έτσι τα διάφορα αντικείμενα. Αυτό,
όμως, είναι και το μοναδικό επικίνδυνο αντι-
κείμενο πάνω τους, το οποίο τους χρησιμεύει
περισσότερο ως εργαλείο δουλειάς παρά ως
όπλο για να απειλήσουν με αυτό τα θύματά
τους. Μέχρι σήμερα, δεν έχουν χρησιμοποιή-
σει αυτά τα αντικείμενα σε προσωπικές επι-
θέσεις εναντίον των ίδιων των πολιτών.
Επαγγελματίες
Η μαρτυρία της 28χρονης Ειρήνης Κ. είναι
χαρακτηριστική. Η νεαρή γυναίκα μάς διη-
γήθηκε αυτό που της συνέβη, όταν κάποια
μέρα πήρε τον ηλεκτρικό από την Ομόνοια
με προορισμό το σταθμό στα Κάτω Πατή-
σια: «Φυσικά αισθάνθηκα να με σπρώχνουν,
όχι μόνο μία και δύο φορές, τη στιγμή που
έμπαινα στο βαγόνι και σε κάθε στάση που
έμπαινε και έβγαινε κόσμος, αλλά το θεώ-
ρησα φυσιολογικό με τόσους επιβάτες και
δεν μου κίνησε υποψίες. Η τσάντα που κρα-
τούσα ήταν σακίδιο και κρεμασμένη στην
πλάτη μου. Ηταν κλεισμένη με ένα κορδο-
νάκι που σούρωνε το πάνω μέρος της και
με ένα κουμπί –μαγνήτη. Οταν πια κατέβη-
κα και χρειάστηκε να βγάλω το πορτοφόλι
μου, είχε κάνει φτερά. Ηταν απίστευτο, σε
όλη τη διάρκεια της διαδρομής δεν ένιωσα
κάποιον ούτε καν να ακουμπάει την τσάντα
μου, η οποία ούτε σκισμένη ήταν ούτε
ανοιχτή όταν έψαξα για το πορτοφόλι μου.
Φοβερό είναι επίσης ότι κανένας άλλος γύ-
ρω μου δεν κατάλαβε τίποτε.» Η γυναίκα
κατήγγειλε το περιστατικό στο αστυνομικό
τμήμα της περιοχής, αλλά ποτέ δεν βρέθη-
κε το πορτοφόλι. Οπως φαίνεται και από το
παραπάνω περιστατικό, το βασικό και κοινό
σημείο στις περισσότερες των περιπτώσεων,
όποια και αν είναι η τεχνική που χρησιμοποι-
ούν οι πορτοφολάδες, είναι ότι πολύ σπάνια
θα τους αντιληφθεί το ίδιο το θύμα την ώρα
που το κλέβουν. Αξίζει να αναφέρουμε ένα
ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα που το
Οταν μετακινείστε στην πόλη με μέσα μαζικής μεταφοράς, καλό είναι να μη
φοράτε ακριβά ρολόγια και γενικώς χρυσαφικά και αντικείμενα αξίας. Γίνεστε
αυτομάτως στόχοι των ανθρώπων που ζουν (και θησαυρίζουν) από την αφαίρε-
ση τιμαλφών από τα συνήθως ανυποψίαστα θύματά τους.
ΚΛΟΠΕΣ ΣΕ ΜΜΜ ΤΟ 2010,
ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ
Μήνας
Τελέστηκαν Εξιχνιάστηκαν
Ιανουάριος
220
34
Φεβρουάριος
377
41
Μάρτιος
365
46
Απρίλιος
199
32
Μάιος
237
38
Ιούνιος
170
33
Ιούλιος
202
52
Αύγουστος
134
19
Σεπτέμβριος
239
24
Οκτώβριος
208
11
Νοέμβριος
242
20
Δεκέμβριος
214
21
(ΠΗΓΗ: ΕΛΑΣ)