Page 75 - PCM267

Basic HTML Version

άλλοι στα πόστα ασφαλείας, πρέπει να
ελεγχθούν για την καταλληλότητα και την
αποτελεσματικότητά τους και να βρεθούν
τρόποι συνεργασίας μαζί τους.
Η ελληνική πραγματικότητα
Στην Ελλάδα η ιστορία της σωματοφυλα-
κής ξεκινά για ανάγκες παραπλήσιες με αυ-
τές που έχουμε προαναφέρει, αλλά στην
ανάπτυξή της ακολουθεί μία διαφορετική
διαδρομή. Εξαιρώντας τις οικογένειες των
Ελλήνων κροίσων των δεκαετιών 1960-
1980, η σωματοφυλακή ως κύρια επαγγελ-
ματική απασχόληση ξεκίνησε στη χώρα μας
στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Την πε-
ρίοδο εκείνη, ένας αφιχθείς εξ Αμερικής επι-
χειρηματίας κέντρων διασκέδασης εξηγούσε
στους ευκατάστατους θαμώνες των κατα-
στημάτων ότι όλες οι προσωπικότητες οφεί-
λουν να έχουν συνοδεία, διότι αυτό κάνει
καλό στη δημόσια εικόνα τους.
Μπορεί να φαίνεται παράξενο, αλλά κά-
πως έτσι ξεκίνησε το επάγγελμα να κάνει τα
πρώτα δειλά βήματά του στην Ελλάδα. Προ-
τιμήθηκαν πρώην υπηρετήσαντες σε επίλε-
κτες μονάδες του στρατού ή των σωμάτων
ασφαλείας ή άτομα με εντυπωσιακή σωματι-
κή διάπλαση. Βασικό κριτήριο πρόσληψης,
δηλαδή, αποτελούσε εκείνη την περίοδο η
εμφάνιση και όχι οι ικανότητες του συνοδού
ασφαλείας. Αυτή η λανθασμένη προσέγγιση
εξηγείται από το ότι εκείνη την εποχή οι
έχοντες τεχνογνωσία ήταν ελάχιστοι. Τα
χρόνια που ακολούθησαν, ελλείψει σοβα-
ρών προβλημάτων ασφαλείας και με μοναδι-
κό «άφαντο» εχθρό την τρομοκρατική οργά-
νωση της 17Ν, το επάγγελμα του συνοδού
ασφαλείας συνέχισε να εξελίσσεται, αλλά
με βραδείς ρυθμούς. Οι έχοντες ανάγκες φύ-
λαξης συνέχισαν να μην αντιμετωπίζουν ιδι-
αίτερους κινδύνους, ωστόσο, με τον καιρό οι
σωματοφύλακες κατάφεραν να αποκτήσουν
φήμη ανάλογη με αυτή που απολαμβάνουν
οι συνάδελφοί τους στο εξωτερικό. Σήμερα,
το επάγγελμα αναπτύσσεται αργά, αλλά
σταθερά.
Οι πιο συνήθεις μορφές συνοδείας στην
Ελλάδα είναι τρεις:
Συνοδεία μοτοσικλέτας:
Η χρήση δικύ-
κλων στην ασφάλεια παγκοσμίως γίνεται μό-
νο σε επισκέψεις αρχηγών κρατών, όπου η
αρμόδια υπηρεσία της αστυνομίας (π.χ.,
Ομάδα Ζ) ουσιαστικά χρησιμοποιείται αρχικά
για τη διευκόλυνση της διέλευσης της μεγά-
λης αυτοκινητοπομπής των επισήμων και
δευτερευόντως ως άγημα απόδοσης τιμών.
Η Ελλάδα έχει την παγκόσμια ιδιομορφία η
συνοδεία μίας μηχανής να είναι το δημοφι-
λέστερο και επικρατέστερο στυλ σωματοφυ-
λακής: Αποτελεί το 70% των συνοδειών φύ-
λαξης ατόμων και περιλαμβάνεται στο 100%
όλων των ομάδων ασφαλείας.
Μερικοί λόγοι που οδήγησαν σ’ αυτό το
φαινόμενο είναι οι εξής: Διευκόλυνση και
ευελιξία στις συνθήκες κυκλοφορίας της
Αθήνας, μικρότερο κόστος αγοράς, χρήσης
και συντήρησης από ένα συνοδευτικό αυτο-
κίνητο, προσφέρει σχετική ελευθερία στο
προστατευόμενο άτομο ώστε να συνεχίζει
να μιλά στο τηλέφωνο ανενόχλητος ή ακό-
μη και να οδηγεί ο ίδιος το όχημά του.
Πρακτικά, αυτό είναι το μίνιμουμ ασφαλεί-
ας που θα μπορέσει να αποκτήσει κάποιος
και δυστυχώς το λιγότερο αποτελεσματικό.
Σε μία ενδεχόμενη επίθεση το δίκυκλο είναι
πολύ εύκολο να τεθεί εκτός μάχης. Ο ανα-
βάτης του δεν μπορεί να αμυνθεί ούτε ο
ίδιος, πόσο μάλλον να παίξει ενεργό ρόλο
στη φύλαξη και επιπλέον τη στιγμή του κιν-
δύνου στο τιμόνι του αυτοκινήτου αποφυ-
γής/διαφυγής θα βρίσκεται ο εντελώς ανεκ-
παίδευτος σε θέματα ασφαλείας και σωστής
αντίδρασης σε συνθήκες οργανωμένης ενέ-
δρας προστατευόμενος.
Προσωπικός οδηγός–σωματοφύλακας:
Το
δεύτερο σε ποσοστό, αλλά παλαιότερο
επαγγελματικά κομμάτι και το δυσκολότερο
όλων. Ουσιαστικά εδώ ο σωματοφύλακας
καλείται να αναλάβει έναν πολύπλευρο ρό-
λο. Στην πράξη, αν είναι σωστά εκπαιδευμέ-
νος μπορεί να παρέχει κάποιο ποσοστό
ασφαλείας μόνο κατά τη διάρκεια της μετα-
κίνησης του προσώπου που προστατεύει.
Αλλά στις περισσότερες μετακινήσεις, πέραν
συγκεκριμένων χώρων ασφαλείας που έχει
δημιουργήσει (γραφείο-οικία) το παρεχόμε-
νο ποσοστό ασφαλείας μειώνεται δραματι-
κά. Θα υπάρχουν συνεχώς κενά ασφαλείας,
για παράδειγμα, η αναγκαστική αποβίβαση
του προστατευόμενου ατόμου από το όχημα
και η έκθεσή του σε κίνδυνο μέχρις ότου ο
προσωπικός οδηγός βρει μία θέση στάθμευ-
σης, αν δεν υπάρχει διαθέσιμη, καθώς και το
καθημερινό, άλυτο πρόβλημα αν χρειαστεί
να ακολουθήσει τον προστατευόμενο: Αφή-
νει το αυτοκίνητο εκτεθειμένο στον κίνδυνο
κλοπής, τοποθέτησης ηλεκτρονικών συ-
σκευών παρακολούθησης μέσω GPS ή ακό-
μη και εκρηκτικών μηχανισμών.
Σίγουρα, εφόσον είναι μόνος του, δεν θα
έχει τη δυνατότητα ούτε το χρόνο να ψάξει
το όχημα. Για παράδειγμα, στις δύο υποθέ-
σεις απαγωγών Μυλωνά και Παναγόπουλου,
δεν υπήρξε καμία απολύτως αντίδραση για
την αντιμετώπιση της καλοσχεδιασμένης
ενέδρας. Φυσικά, ο καταλογισμός ευθυνών
δεν περιορίζεται μόνο στους οδηγούς σωμα-
τοφύλακες, οι οποίοι βρέθηκαν προ τετελε-
σμένου γεγονότος, αλλά αφορά και στους
ίδιους τους απαχθέντες επιχειρηματίες που
Οπου υπάρχουν συνοδοί ασφαλείας, υπάρχουν και διασημότητες από το χώρο
της πολιτικής, του θεάματος, των επιχειρήσεων. Σωστή σωματοφυλακή είναι
αυτή που εγγυάται την ασφάλεια του προστατευόμενου προσώπου, χωρίς να
αλλάζει την καθημερινότητα και τις δραστηριότητές του.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
75
ΣΥΝΟΔΟΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Το επίπεδο προστασίας εξαρτάται από τη φύση και
το βαθμό της απειλής. Γι’ αυτόν το λόγο, η σωστή
και ακριβής αξιολόγησή της είναι εξίσου σημαντική
με την κατάλληλη για την αντιμετώπισή της
αντίδραση.