Page 61 - AKP7

Basic HTML Version

σης μεταναστών είναι ένα κρίσιμο ζήτημα
για την ελληνική κοινωνία και ένα μεγάλο
στοίχημα για την ελληνική Πολιτεία.
Η Ελλάδα, αντιμετωπίζοντας για τους
γνωστούς λόγους αυξημένες πιέσεις από
τα κυκλώματα διακίνησης, είχε ανάγκη την
οργανωμένη πολιτική που διασφαλίζεται
μέσω του πρωτοκόλλου των Ηνωμένων
Εθνών. Αυτό που έλειπε μέχρι τώρα, ήταν
ακριβώς μία ευρύτερη των εθνικών συνό-
ρων προσέγγιση στο πρόβλημα της λαθρο-
διακίνησης, γι’ αυτό οι λαθρομεταναστευτι-
κές ροές αντιμετωπίζονταν ως φαινόμενο
παροδικό και για τη λύση του υιοθετούνταν
αποσπασματικά μέτρα και ξεπερασμένες
πρακτικές.
Η κύρωση του πρωτοκόλλου κατά της
λαθραίας διακίνησης μεταναστών παρέχει
ένα πρακτικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση
του φαινομένου με ισχυρότερους μηχανι-
σμούς. Πρέπει, όμως, να βελτιωθούν πε-
ραιτέρω η συνοχή, η αποτελεσματικότητα
και ο συντονισμός σε διεθνές, εθνικό, πε-
ριφερειακό και τοπικό επίπεδο σε συνδυα-
σμό με μία ολιστική προσέγγιση όλων των
παραγόντων που επηρεάζουν τη λαθρομε-
τανάστευση, (ανεργία, κακές συνθήκες
διαβίωσης, ανεξέλεγκτος υπερπληθυσμός,
επιδείνωση της κατάστασης ασφαλείας, σε
συνδυασμό με τις συνεχώς επιδεινούμε-
νες επιπτώσεις του φαινομένου του θερ-
μοκηπίου).
Το πρόβλημα δεν πρέπει να αντιμετωπί-
ζεται σε γραφειοκρατικό πλαίσιο, αλλά με
πρακτικό πνεύμα σε συνδυασμό με μία δια-
δικασία εξωτερίκευσης, διότι οι εσωτερικές
προσπάθειες για την καταπολέμηση των
εγκληματικών ομάδων, οι δραστηριότητες
των οποίων υπερβαίνουν κατά πολύ τα σύ-
νορα, δεν αρκούν. Δυστυχώς, σήμερα η συ-
νεργασία μεταξύ των κυβερνήσεων υστερεί
της συνεργασίας μεταξύ των δικτύων του
οργανωμένου εγκλήματος. Η διαφορά διευ-
ρύνεται όσο οι λαθροδιακινητές γίνονται
σταδιακά όλο και περισσότερο ευέλικτοι.
Είναι, λοιπόν, επιτακτική η ανάγκη προ-
σέγγισης και συνεργασίας των εθνικών αρ-
χών, η οποία πρέπει να γίνει γρήγορα, ώστε
να μη χαθεί άλλο έδαφος.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
61
ΠαρAνομη ΔιακIνηση μεταναστΩν
Η μοιραία –και ηπιότερη– κατάληξη και «επαγγελματική απασχόληση» του
(εγκλωβισμένου ή μη) λαθρομετανάστη στη χώρα μας...
Σ
την αιτιολογική έκθεση του νόμου υπάρχουν αναφορές σχετι-
κά με την ποινικοποίηση των συμπεριφορών που σχετίζονται
με την παράνομη διακίνηση μεταναστών. Ενδεικτικά αναφέ-
ρουμε αναφέρονται οι σχετιζόμενες με τα κάτωθι άρθρα:
Στο άρθρο 6 παρ. 1 εδ. γ΄ ορίζεται ως αξιόποινη πράξη η παροχή
διευκόλυνσης παραμονής σε άτομο που έχει εισέλθει παράνομα
στη χώρα και αντιμετωπίζεται με τα άρθρα 84–87 του ν.
3386/2005, στα οποία α) καθορίζονται οι περιπτώσεις κατά τις
οποίες οι δημόσιες υπηρεσίες, τα ΝΠΔΔ, οι ΟΤΑ και οι υπηρεσίες
του ευρύτερου δημόσιου τομέα υποχρεούνται να μην παρέχουν
τις υπηρεσίες τους σε υπηκόους τρίτης χώρας, καθώς και οι κυ-
ρώσεις που επιβάλλονται σε περίπτωση παράβασης, β) προβλέ-
πονται οι υποχρεώσεις των συμβολαιογράφων κατά την κατάρτι-
ση συμβολαιογραφικών πράξεων όταν συμβαλλόμενοι ή συμμε-
τέχοντες καθ’ οιονδήποτε τρόπο σε αυτές είναι υπήκοοι τρίτων
χωρών και οι σχετικές κυρώσεις σε περίπτωση παράβασης, γ)
προβλέπονται οι υποχρεώσεις των εργοδοτών που απασχολούν
υπηκόους τρίτων χωρών και οι σχετικές κυρώσεις σε περίπτωση
παράβασης και δ) προβλέπονται οι υποχρεώσεις υπαλλήλων και
λοιπών ιδιωτών και οι σχετικές κυρώσεις σε περίπτωση παράβα-
σης, ενώ υπάρχει ρητή πρόβλεψη ποινής φυλάκισης τουλάχιστον
1 μηνός και χρηματικής ποινής τουλάχιστον 5.000 ευρώ για
όποιον διευκολύνει την παράνομη διαμονή υπηκόου τρίτης χώ-
ρας (άρθρο 87 παρ. 6) ή ποινής φυλάκισης τουλάχιστον 2 ετών,
(τροποποιήθηκε ο Νόμος και η πράξη τιμωρείται ως κακούργη-
μα) αν ο δράστης ενήργησε από κερδοσκοπία.
Το άρθρο 10 αναφέρεται στη συνεργασία των κρατών–μερών
για την ανταλλαγή πληροφοριών σε θέματα μετανάστευσης.
Αρμόδια Αρχή για τη συλλογή και την ανάλυση των πληροφο-
ριών που προβλέπονται στο άρθρο 10 του Πρωτοκόλλου, είναι
το Τμήμα Ανάλυσης Εγκληματικότητας της Διεύθυνσης Δημόσιας
Ασφάλειας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, το οποίο
είναι αρμόδιο για την εκπόνηση της έκθεσης για την κατάσταση
του οργανωμένου εγκλήματος στην Ελλάδα και το τμήμα Συνο-
ριακής Φύλαξης. Στην παραπάνω αρχή (Διεύθυνση Δημόσιας
Ασφάλειας) και με βάση όσα αναφέρονται στο άρθρο 13 του
Πρωτοκόλλου, ανατίθεται και ο έλεγχος της εγκυρότητας των τα-
ξιδιωτικών εγγράφων.
Στα άρθρα 12–13 προβλέπεται η υποχρέωση των κρατών–μερών
να λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα για την ασφάλεια, τον έλεγχο
και την εγκυρότητα των ταξιδιωτικών εγγράφων και των ταυτοτή-
των, για τα οποία ισχύουν όσα αναφέρθηκαν στο πρωτόκολλο.
Σχετικά με το άρθρο 14 του πρωτοκόλλου, η Ελλάδα έχει αναλά-
βει πρωτοβουλίες για την εκπαίδευση των στελεχών των αρμό-
διων υπηρεσιών δίωξης της λαθρομετανάστευσης, κυρίως των
στελεχών του Υπουργείου Εσωτερικών και Δημόσιας Τάξης και
ΥΕΝ/ΔΑ, για τον ορισμό συναντήσεων εκπροσώπων του Υπουρ-
γείου Εσωτερικών και Προστασίας του Πολίτη με αντίστοιχους γει-
τονικών χωρών για θέματα λαθρομετανάστευσης και για τη διορ-
γάνωση σεμιναρίων στην Αστυνομική Ακαδημία μέσω της Ευρω-
παϊκής Ακαδημίας για μεταφορά εμπειρίας και τεχνογνωσίας. Επί-
σης, στο ολοκληρωμένο πρόγραμμα δράσης, στα υποπρογράμματα
που προβλέπονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 66 και αφορούν
στην ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης, προβλέπεται η ενημέ-
ρωση της κοινής γνώμης και για τους κινδύνους από την παράνομη
μετανάστευση από οργανωμένες εγκληματικές ομάδες.
Τί προβλέπει ο νόμος 3875/2010