ανταλλαγή πληροφοριών και να αναλύει τις
μεταναστευτικές ροές και τα δρομολόγια,
ώστε να υποστηρίζονται οι προσπάθειες για
την καταπολέμηση της λαθροδιακίνησης με-
ταναστών που λαμβάνονται σε διεθνές, πε-
ριφερειακό και τοπικό επίπεδο στην Αφρική,
στη Μέση Ανατολή και στην Ευρώπη
(https://www.imap–migration.org/). Το Γρα-
φείο των Ηνωμένων Εθνών για τον Έλεγχο
των Ναρκωτικών και την Πρόληψη του
Εγκλήματος (UNODC) ιδρύθηκε το 1997,
εδρεύει στη Βιέννη και λειτουργεί σε όλο
τον κόσμο μέσω ενός εκτενούς δικτύου το-
πικών γραφείων. Έχει εντολή να υποστηρί-
ζει τα κράτη–μέλη του ΟΗΕ στον αγώνα τους
κατά του εγκλήματος. Ειδικά όσον αφορά
στην καταπολέμηση της παράνομης διακίνη-
σης μεταναστών, στόχοι του είναι η προώθη-
ση της παγκόσμιας τήρησης του πρωτοκόλ-
λου, η αρωγή των κρατών στις προσπάθειές
τους να τηρήσουν τις υποχρεώσεις τους, η
εναρμόνιση της νομοθεσίας τους με αυτά
που προβλέπει το πρωτόκολλο και η ανά-
πτυξη ενός κοινού συστήματος ποινών για
τους λαθροδιακινητές. Σε συνεργασία με την
Interpol και τη Europol και με χρηματοδότη-
ση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, έχει επεξερ-
γαστεί την κατάλληλη μεθοδολογία για την
πρόληψη και την καταπολέμηση της παρά-
νομης διακίνησης μεταναστών.
Έργο του UNODC είναι επίσης η συγκέ-
ντρωση της εμπειρίας από την ποινική Δικαι-
οσύνη όλου του κόσμου, η διενέργεια οικο-
νομικών ερευνών για κατάσχεση των περι-
ουσιακών στοιχείων των λαθρεμπόρων και
δήμευση των προϊόντων του εγκλήματος, η
ανάλυση όλων των στρατηγικών, επιχειρη-
σιακών και τακτικών πληροφοριών που μπο-
ρούν να χρησιμοποιηθούν και η εξέταση των
θεμάτων που σχετίζονται με τα ανθρώπινα
δικαιώματα και την προστασία των προσφύ-
γων, που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κα-
τά την έρευνα και τη δίωξη της λαθραίας
διακίνησης μεταναστών.
Η διεθνής κοινότητα αντέδρασε θετικά
αναφορικά με την αντιμετώπιση του φαινο-
μένου. Ενισχύθηκαν τα συστήματα πρόλη-
ψης και αποτροπής και αναπτύχθηκαν διε-
θνείς συνεργασίες. Δεδομένου, όμως, ότι το
οργανωμένο έγκλημα μεταλλάσσεται ανάλο-
γα με τους τρόπους αντίδρασης που προβάλ-
λει η έννομη τάξη, το ζητούμενο που προκύ-
πτει είναι το πόσο γρήγορα και αποτελεσμα-
τικά θα εφαρμοστούν όλα τα παραπάνω.
Η εναρμόνιση της ελληνικής
νομοθεσίας
Με το νόμο 3875/2010 του Υπουργείου
Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δι-
καιωμάτων, με τίτλο «Κύρωση και εφαρμογή
της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών κατά
του Διεθνικού Οργανωμένου Εγκλήματος και
των τριών Πρωτοκόλλων αυτής και συναφείς
διατάξεις», το ελληνικό κοινοβούλιο κύρωσε
τη σύμβαση κατά του διεθνικού οργανωμέ-
νου εγκλήματος, καθώς και τα τρία πρωτό-
κολλα αυτής της σύμβασης, μεταξύ των
οποίων αυτό κατά της λαθραίας διακίνησης
μεταναστών. Με την ψήφιση αυτού του νό-
μου (λεπτομέρειες για τον οποίο μπορείτε
να διαβάσετε στο σχετικό ένθετο) προσαρ-
μόστηκε το ελληνικό νομικό πλαίσιο, με κα-
θυστέρηση δέκα ετών, στις διατάξεις της
σύμβασης του ΟΗΕ. Στο ενημερωτικό σημεί-
ωμα για το σχέδιο νόμου επισημάνθηκε ότι
αυτή η υπέρμετρη καθυστέρηση είχε φέρει
τη χώρα μας σε ιδιαιτέρα δυσμενή θέση
απέναντι στη διεθνή κοινότητα.
Κατά τη συζήτηση επί των άρθρων του
σχεδίου νόμου, έγιναν διάφορες τοποθετή-
σεις. Η βουλευτής Επικρατείας της ΝΔ, κα
Διονυσία Αυγερινοπούλου, τόνισε την ανα-
γκαιότητα για εκπαίδευση των υπαλλήλων
των αρμόδιων υπηρεσιών σε μεθόδους
πρόληψης της παράνομης διακίνησης μετα-
ναστών, την ανάγκη για παροχή υλικοτεχνι-
κής συνδρομής σε τρίτα κράτη που είναι
χώρες προέλευσης ή διαμετακόμισης μετα-
ναστών και την ανάγκη για ανάπτυξη προ-
γραμμάτων ενημέρωσης του κοινού για τα
σχετικά ζητήματα.
Ο βουλευτής Αττικής του ΛΑΟΣ, κ. Μαυ-
ρουδής Βορίδης, μεταξύ άλλων ανέφερε
σχετικά με τη θέση του λαθραία διακινού-
μενου μετανάστη: «Η αντίρρησή μας είναι
ότι αντιμετωπίζεται ως θύμα ο διακινούμε-
νος μετανάστης. Εγώ θα το δεχόμουν αυτό
εάν υπήρχε μία πρόσθετη προϋπόθεση. Αυ-
τή της βίας. Εάν, δηλαδή, η μετανάστευση
ήταν εξαναγκαζόμενη. Εάν, όμως, μέσα σε
ένα οργανωμένο κύκλωμα, παράνομο, διε-
θνούς διακινήσεως μεταναστών, κάποιος
έρχεται και το χρησιμοποιεί αυτό το κύκλω-
μα οικειοθελώς για να εισέλθει παρανόμως,
γιατί πρέπει αυτός να προστατεύεται; Γιατί
είναι αντικείμενο του εγκλήματος; Το αντι-
κείμενο εδώ του εγκλήματος είναι η εσωτε-
ρική έννομη τάξη που ρυθμίζει το ζήτημα
της μετανάστευσης. Αυτή είναι που προ-
σβάλλεται. Υπό μία έννοια, αυτό το έγκλη-
μα στρέφεται, δηλαδή, η οργανωμένη δια-
κίνηση μεταναστών, ακριβώς κατά της εν-
νόμου τάξεως του κράτους–υποδοχέως,
του κράτους που δέχεται τη μετανάστευση,
που θέλει να ρυθμίσει τη μετανάστευση με
έναν ορισμένο τρόπο. Αυτό είναι το προ-
σβαλλόμενο έννομο αγαθό. Δεν προσβάλ-
λεται εδώ έννομο αγαθό του παράνομου
μετανάστη. Ίσα ίσα, εκπληρώνει το κύκλω-
μα αυτό το σκοπό του (…) Εμείς δεν θεω-
ρούμε ότι ο μετανάστης που χρησιμοποιεί
το παράνομο κύκλωμα είναι θύμα.»
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Συ-
νασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς, κ. Θο-
δωρής Δρίτσας, ανέφερε: «Η διαδικασία γι’
αυτά τα πρωτόκολλα που συνοδεύουν αυτήν
εδώ τη σύμβαση δεν μπορεί να γίνεται χωρίς
την ακρόαση εκείνων των κοινωνικών εκπρο-
σώπων στους οποίους αφορά κάθε ζήτημα.
Ακόμη, λοιπόν, και αν συμφωνούμε σε κά-
ποια ζητήματα που ρυθμίζονται με τα πρωτό-
κολλα, για λόγους αρχής δεν είναι δυνατόν ο
ΣΥΡΙΖΑ να δεχθεί την υπερψήφισή τους.»
Θα έχει ουσιαστικό
αποτέλεσμα;
Η καταπολέμηση της παράνομης διακίνη-
ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
60
ΠαρAνομη ΔιακIνηση μεταναστΩν
Δρώντας μόνα τους, τα κράτη –ιδιαίτερα αυτά που βρίσκονται στην περιφέρεια
ενός ευρύτερου συνασπισμού και αποτελούν εξωτερικά σύνορά του– είναι αδύ-
νατον να προστατεύσουν τα χερσαία ή θαλάσσια σύνορά τους απέναντι στις
λαθρομεταναστευτικές εισροές. Τις απαιτούμενες ευρύτερες συνεργασίες έρ-
χεται να οργανώσει και να συντονίσει ο ΟΗΕ, με τα πρωτόκολλα του 2000.