Page 58 - Computer Για Όλους τ. 344

COMPUTER ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
58
μπότ με ρόδες και δύο μηχανικά χέρια,
προκειμένου να αξιολογηθεί από τη NASA
ως βοηθός σε διαστημικές αποστολές. Ο
Engelberger σκόπευε να το προσαρμόσει
στην οικιακή αγορά, αλλά το απαιτούμενο
κόστος των $5 εκατ. αποδείχθηκε υπερβο-
λικό και, τελικά, αναγκάστηκε να πουλήσει
την επιχείρηση το 1999. Στην άλλη άκρη
της υφηλίου, όμως, τα χρήματα για την
ανάπτυξη οικιακών ρομπότ έρρεαν σαν
χείμαρρος και οι πρώτες επιτυχίες προκα-
λούσαν ήδη αίσθηση παγκοσμίως.
ΑΠΟ ΤΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΣΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ
ΡΟΜΠΟΤ
Το γεγονός ότι η Ιαπωνία αποτελεί την
κοιτίδα των προσωπικών ρομπότ οφείλεται
σε έναν συνδυασμό ευνοϊκών για τη χώρα
παραγόντων. Εδώ και καιρό η εν λόγω χώ-
ρα είναι η μεγαλύτερη παραγωγός βιομη-
χανικών ρομπότ, έχοντας τη διπλάσια πα-
ραγωγή απ’ όλα τα άλλα κράτη μαζί. Επι-
πλέον, Ιαπωνία διαθέτει μία ολόκληρη
στρατιά από νέους, εμπειρογνώμονες της
ρομποτικής, καθώς και πανεπιστημιακά
ιδρύματα με παγκόσμια φήμη στη ρομποτι-
κή. Στο Πανεπιστήμιο Waseda του Τόκιο κα-
τασκευάστηκε το μακρινό 1973 το Wabot-1,
το πρώτο ανθρωπόμορφο ρομπότ του κό-
σμου σε φυσικό μέγεθος. Το Wabot-2 έκανε
το ντεμπούτο του το 1984. Διάβαζε μουσική
και έπαιζε ένα ηλεκτρονικό όργανο στην
Έκθεση Επιστημών της Tsukuba, εντυπω-
σιάζοντας τους επισκέπτες και προκαλώ-
ντας παγκόσμια αίσθηση. Εκτός από τα πα-
ραπάνω, στην Ιαπωνία υπάρχουν τεράστιοι
βιομηχανικοί κολοσσοί, οι οποίοι είναι διατε-
θειμένοι να επενδύσουν πολλά σε τεχνολο-
γικούς τομείς που θα τους ανοίξουν νέες
παγκόσμιες αγορές. Επιχειρήσεις στο προ-
σκήνιο των εξελίξεων, όπως οι Matsushita
Electric Industrial, NEC και Omron, επενδύ-
ουν δεκάδες εκατομμύρια δολάρια ετησίως
στην ανάπτυξη προσωπικών ρομπότ. Στο
χώρο βρίσκονται επίσης εταιρείες-γίγαντες
της αυτοκίνησης, όπως η Toyota και η
Honda, οι οποίες ασχολούνται πολύ σοβα-
ρά με το θέμα «οικιακό ρομπότ», αναπτύσ-
σοντας εντυπωσιακά προϊόντα, που έχουν
κυρίως στόχο τη δημιουργία ρομπότ- βοη-
θών για ηλικιωμένους και ασθενείς. Δεν
πρέπει να ξεχνάμε άλλωστε μερικά διάση-
μα ρομπότ που έχουν δει τα φώτα της δη-
μοσιότητας κατά καιρούς. Ίσως το πιο διά-
σημο όλων είναι το ρομπότ-σκυλάκι AIBO
της Sony, το οποίο μάλιστα είχαμε την ευ-
καιρία να δοκιμάσουμε από κοντά, αφού εί-
χε επισκεφτεί τα γραφεία του περιοδικού
μας μαζί με τον εκπαιδευτή του.
Το Aibo εμφανίστηκε το 1999 και συνέχι-
σε να κυκλοφορεί κανονικά κάθε χρόνο μέ-
χρι τη διακοπή του προγράμματος από τη
Sony το 2006.
Μάλιστα, πολλοί ειδικοί στο χώρο έχουν
χαρακτηρίσει το ΑΙΒΟ ως το πιο εξελιγμένο
προϊόν που έχει κυκλοφορήσει ποτέ στο
χώρο των personal robots. Άλλο πασίγνω-
στο ρομπότ είναι το ASIMO (Advanced Step
in Innovative Mobility) της Honda, το πιο
εξελιγμένο δίποδο ανθρωποειδές ρομπότ.
Έκανε την εμφάνισή του το 2000 και η εται-
ρεία συνεχίζει να το αναπτύσσει μέχρι και
σήμερα.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
WABOT-1
Το Wabot-1 ολοκληρώθηκε το 1973 στο ιαπωνικό Πανεπιστήμιο Waseda και υπήρξε το
πρώτο «ανθρωπόμορφο» ρομπότ παγκοσμίως. Περιελάμβανε συστήματα ελέγχου των μελών
του, όρασης και συνομιλίας. Μπορούσε να επικοινωνεί με κάποιο άτομο στα ιαπωνικά και να
προσδιορίζει την απόσταση και την κατεύθυνση αντικειμένων. Είχε τεχνητά αυτιά, μάτια και
στόμα. Περπατούσε και μπορούσε να πιάσει και να μεταφέρει αντικείμενα με τα μηχανικά
χέρια του, τα οποία απέληγαν σε αισθητήρες αφής. Η νοημοσύνη του εκτιμήθηκε πως
αναλογούσε σε αυτήν ενός νηπίου 1,5 ετών. Στην εικόνα βλέπετε και το Wabot-2, το οποίο
παρουσιάστηκε το 1980.
ΑΙΒΟ
Ο AIBO ERS 210 αποτελεί την απόπειρα της Sony να προσεγγίσει το χώρο της ρομποτικής με
μία πιο ψυχαγωγική χροιά. Το hi-tech τετράποδο μαγνητίζει τα βλέμματα και μονοπωλεί με
εξαιρετική ευκολία το επίκεντρο του ενδιαφέροντος, όπου κι αν εμφανίζεται. Το όνομά του έχει
τις ρίζες του στις λέξεις Artificial Intelligence, Eye και Robot.
Αν και το AIBO της Sony μοιάζει με παιδικό παιχνίδι, οι τεχνολογίες που ενσωματώνει εγγυώνται
πολύ περισσότερα. Το ρομπότ-σκύλος εξομοιώνει ένα κατοικίδιο ζώο σε όποιον βαθμό
καθίσταται αυτό εφικτό στο πλαίσιο της σύγχρονης ρομποτικής. Εξοπλισμένο με έναν 64-bit
RISC επεξεργαστή και 32ΜΒ μνήμη, το ρομπότ διαθέτει την απαραίτητη υπολογιστική ισχύ για
να υποστηρίξει τις ρουτίνες τεχνητής νοημοσύνης και ανάπτυξης προσωπικότητας. Το AIBO
έκανε την εμφάνισή του το 1999 και συνέχισε να κυκλοφορεί μέχρι το 2006, οπότε η Sony
διέκοψε το συγκεκριμένο πρόγραμμα ως μη κερδοφόρο.