COMPUTER ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
103
SKETCHUP
δημιουργίας της γραμμής, το
πρόγραμμα αυτόματα «κολλά-
ει» τα σημεία εισαγωγής στη
μέση μιας υπάρχουσας γραμ-
μής, αν το ποντίκι δείχνει κοντά
σε αυτό, και τους δίνει κυανό
χρώμα για να μας διευκολύνει
να χωρίσουμε αντικείμενα
ακριβώς στη μέση.
Επίσης, όταν η γραμμή μας
είναι ακριβώς παράλληλη σε
κάποιον από τους βασικούς
άξονες, παίρνει το χρώμα του
άξονα αυτού (κόκκινο, μπλε,
πράσινο).
Με αυτό τον τρόπο, το πρό-
γραμμα μας βοηθάει να εντο-
πίζουμε σημαντικά σημεία στο
μοντέλο μας (όπως η μέση, οι
κορυφές κ.ά.), καθώς και να
δημιουργούμε γραμμές πα-
ράλληλες σε κάποιον από τους
άξονες. Χρησιμοποιώντας το
εργαλείο δημιουργίας γραμ-
μής, εκτός από το να τροπο-
ποιήσουμε ένα υπάρχον μοντέ-
λο, μπορούμε να δημιουργή-
σουμε και επιφάνειες εξαρχής
όπως κάναμε και με το ορθο-
γώνιο.
Στην περίπτωση αυτή, μάλι-
στα, δεν αρκούν μόνο δύο ση-
μεία. Συνεχίζουμε να ορίζουμε
σημεία μέχρι να φτάσουμε πά-
λι στο πρώτο, κατασκευάζο-
ντας με αυτό τον τρόπο ένα
πολύγωνο τυχαίου σχήματος.
Το πολύγωνο αυτό συνεχίζου-
με να το επεξεργαζόμαστε
όπως κάναμε και για το ορθο-
γώνιο. Με το εργαλείο Eraser
μπορούμε να σβήνουμε γραμ-
μές και σημεία του αντικειμέ-
νου που δεν θέλουμε. Το επό-
μενο βασικό εργαλείο είναι το
Move/Copy με χρήση του οποί-
ου μετακινούμε επιφάνειες,
σημεία και ακμές του αντικει-
μένου μας, καθώς επίσης κά-
νουμε και αντιγραφή κρατώ-
ντας το πλήκτρο [Ctrl]. Μετακι-
νώντας κάποια ακμή (ή σημείο)
του αντικειμένου, μετακινού-
νται αυτόματα και οι επιφάνει-
ες που προσπίπτουν σε αυτή.
Οι λειτουργίες των εργαλεί-
ων Move/Copy και Push/Pull
μοιάζουν αρκετά, αφού και οι
δύο μετακινούν κάποια επιφά-
νεια. Βασική τους διαφορά εί-
ναι ότι με το Push/Pull μετακι-
νούμε μία επιφάνεια, αλλά το
πρόγραμμα στη συνέχεια δημι-
ουργεί αυτόματα επιπλέον επι-
φάνειες για να διατηρηθεί η
συνοχή του αντικειμένου, ενώ
με το Move ποτέ δεν δημιουρ-
γείται κάτι αυτόματα.
Επίσης, το εργαλείο Move
χρησιμοποιείται τόσο για επι-
φάνειες όσο και για σημεία ή
πλευρές του αντικειμένου, ενώ
το Push είναι αποκλειστικά για
επιφάνειες.
Εκτός από τη μετακίνηση
των αντικειμένων, υπάρχει και
η περιστροφή τους γύρω από
κάποιον άξονα και για το σκο-
πό αυτόν υπάρχει το εργαλείο
Rotate (δωδέκατο στη σειρά).
Για να το χρησιμοποιήσουμε,
κάνουμε κλικ στην επιφάνεια
που θέλουμε, σύρουμε για να
ορίσουμε τη γωνία και με δεύ-
τερο κλικ για να επιβεβαιώσου-
με. Ανάλογα με την επιφάνεια
που έχουμε επιλέξει, το πρό-
γραμμα βρίσκει αυτόματα τον
άξονα γύρω από τον οποίο θα
γίνει η περιστροφή.
Αν θέλουμε να επιλέξουμε
κάποιον άλλο αρκεί, αντί για
απλό κλικ, να κάνουμε click
and drag για να ορίσουμε τον
άξονα.
Για να συνεχίσουμε όμως
την επεξεργασία του αντικείμε-
νου μας, θα πρέπει να είμαστε
σε θέση να το τροποποιήσουμε
από κάθε πλευρά.
Για να το επιτύχουμε αυτό,
χρησιμοποιούμε τα εργαλεία
για το χειρισμό της κάμερας,
τα τέσσερα βασικότερα των
οποίων είναι τα Orbit, Pan,
Zoom και Zoom extends, που
βρίσκονται στην εργαλειοθήκη
στο πάνω μέρος της οθόνης.
Με το πρώτο περιστρέφουμε
την κάμερα, με το δεύτερο τη
μετακινούμε, ενώ με το τρίτο
κάνουμε zoom in και zoom out.
Και τα τρία λειτουργούν με
απλό click and drag.
Το τέταρτο εργαλείο (Zoom
extends) κάνει αυτόματα zoom
στο σημείο όπου φαίνονται όλα
τα αντικείμενα που υπάρχουν
στη σκηνή μας. Μέσα από το
μενού Camera>Standard μπο-
ρούμε να βρούμε κάποιες έτοι-
μες βασικές θέσεις για την κά-
μερα που μπορούμε να επιλέ-
ξουμε (κάτοψη, πλάγια όψη
κ.λπ.). Στο ίδιο μενού βρίσκου-
με και κάποιες λειτουργίες που
δεν υπάρχουν στη βασική ερ-
γαλειοθήκη, με πιο σημαντικά
το εργαλείο previous, με το
9
Με τα εργαλεία Circle και Arc δημιουργούμε κύκλους και τόξα
κύκλων αντίστοιχα.
10
Με το Push/Pull ευθυγραμμίζουμε επιφάνειες αν ο δείκτης
του ποντικιού βρεθεί πάνω από μία παράλληλη επιφάνεια.
Από το Tools>Dimensions βάζουμε διαστάσεις όπως
ακριβώς και σε ένα αρχιτεκτονικό σχέδιο.