COMPUTER ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
104
H O W T O S O F T W A R E G U I D E
οποίο ουσιαστικά αναιρείται η
τελευταία κίνηση που κάναμε
στην κάμερα, και το Position
Camera, με το οποίο μετακι-
νούμε την κάμερα σε όποιο
σημείο του χώρου θέλουμε κά-
νοντας απλώς κλικ στο σημείο
αυτό.
Για να δημιουργήσουμε πιο
πολύπλοκες σκηνές που απο-
τελούνται από πολλά αντικείμε-
να ή για να τροποποιήσουμε
πιο εύκολα τα ήδη υπάρχοντα,
θα χρειαστούμε τα εργαλεία
Select και Make Component
(
πρώτο και δεύτερο αντίστοιχα
στην εργαλειοθήκη). Με το
πρώτο μπορούμε να επιλέγου-
με επιφάνειες, σημεία και
πλευρές. Επιλέγουμε απλώς
με ένα κλικ και για να προσθέ-
σουμε στοιχεία στην επιλογή
μας, κρατάμε πατημένο το
πλήκτρο [Ctrl]. Για να αφαιρέ-
σουμε στοιχεία από την επιλο-
γή, κρατάμε το πλήκτρο [Shift].
Με διπλό κλικ πάνω σε μία επι-
φάνεια επιλέγονται αυτόματα
και οι προσκείμενες σε αυτό
πλευρές, ενώ με τριπλό κλικ
επιλέγεται ένα ολόκληρο αντι-
κείμενο. Στο σημείο αυτό βρί-
σκει εφαρμογή το δεύτερο ερ-
γαλείο, το Make Component.
Κάνοντας λοιπόν μία επιλογή
(
συνήθως ένα ολόκληρο αντι-
κείμενο) και πατώντας Make
Component, γίνεται μία ομάδα
την οποία επεξεργαζόμαστε
στο σύνολό της. Αν προσπαθή-
σουμε, για παράδειγμα, να τη
μεταφέρουμε, θα μεταφερθεί
ολόκληρη και όχι κάθε επιφά-
νειά της χωριστά.
ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ
ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ
Με χρήση των βασικών ερ-
γαλείων, μέχρι τώρα ήδη το
σχέδιό μας έχει αρχίσει να
παίρνει μορφή, αλλά κάπως
«
χοντροκομμένη», αφού δεν
υπάρχουν καθόλου καμπύλες
γραμμές. Για το λόγο αυτόν,
υπάρχουν τα εργαλεία Circle
και Arc, με τα οποία δημιουρ-
γούμε κύκλους και τόξα κύ-
κλων αντίστοιχα. Για τον κύκλο
απλώς ορίζουμε το κέντρο του
και στη συνέχεια την ακτίνα
του. Για το τόξο ορίζουμε πρώ-
τα τα δύο σημεία που καταλή-
γει και μετά την ακτίνα του. Τε-
λικά, αν κανένα από τα παρα-
πάνω εργαλεία δεν μας ικανο-
ποιεί, υπάρχει η δυνατότητα
σχεδίασης ελεύθερης γραμ-
μής με το ποντίκι. Το εργαλείο
αυτό δεν το βρίσκουμε στην
εργαλειοθήκη, αλλά στο μενού
Draw>Freehand. Δίνουμε το
σχήμα που θέλουμε με την τε-
χνική click and drag. Στο τέλος
το πρόγραμμα αυτόματα εξο-
μαλύνει τη γραμμή μας, αφού
σίγουρα θα υπάρχει κάποιο
«
τρέμουλο» εξαιτίας της ακρί-
βειας του ποντικιού.
Αν θέλουμε να μεγεθύνουμε
ή να σμικρύνουμε το αντικείμε-
νό μας, χρησιμοποιούμε το ερ-
γαλείο Scale (Tools>Scale). Το
αντικείμενό μας περιβάλλεται
από ένα ορθογώνιο (Βοunding
Box) στο οποίο κάνοντας Click
and Drag μεταβάλλουμε το μέ-
γεθός του. Μεταβάλλουμε το
αντικείμενο είτε συμμετρικά
προς όλους τους άξονες είτε
προς κάθε διάστασή του χωρι-
στά. Αν, λόγου χάριν, φτιάξου-
με έναν κύκλο και μεταβάλλου-
με το μέγεθός του ως προς
τον έναν άξονα, δημιουργούμε
ελλείψεις.
Με το εργαλείο Offset δημι-
ουργούμε αντικείμενα με το
ίδιο περίγραμμα, αλλά διαφο-
ρετικού μεγέθους. Με αυτό
μπορούμε να χωρίσουμε μία
επιφάνεια σε μικρότερες, που
έχουν όμως το ίδιο σχήμα με
την αρχική.
Στο SketchUp έχει δοθεί ιδι-
αίτερη μέριμνα για να έχουμε
μεγάλη ακρίβεια στα σχέδιά
μας. Εκτός του ότι μπορούμε
να ορίσουμε χειροκίνητα το μέ-
γεθος οποιουδήποτε αντικειμέ-
νου, όπως είπαμε, υπάρχουν
και τρία εργαλεία που μας
βοηθούν να μετράμε απευθεί-
ας πάνω στο σχέδιο. Με το
Tape measure, που θα βρούμε
πέμπτο στην εργαλειοθήκη,
μπορούμε να μετράμε αποστά-
σεις με ακρίβεια. Από το
Tools>Dimensions μπορούμε
να βάζουμε διαστάσεις σε
οποιαδήποτε γραμμή του σχε-
δίου, όπως ακριβώς και σε ένα
αρχιτεκτονικό σχέδιο. Τέλος,
μέσα από το Tools>Protractor
μπορούμε να χρησιμοποιήσου-
με ένα μοιρογνωμόνιο για να
μετρήσουμε γωνίες.
Μία ιδιαίτερα χρήσιμη τεχνι-
κή που θα πρέπει να γνωρίζου-
με σχετίζεται με το πολύ βασι-
κό εργαλείο Push/Pull. Καθώς
έχουμε κάνει το πρώτο κλικ για
να ορίσουμε την επιφάνεια που
θα τραβήξουμε, παρατηρούμε
πως ο δείκτης του ποντικιού
μπορεί να φύγει και εκτός της
επιφάνειας αυτής. Αν λοιπόν
βρεθεί πάνω από μία παράλλη-
λη επιφάνεια, τότε αυτόματα
11
Για να προσθέσουμε χρώμα, χρησιμοποιούμε το Paint Bucket. Αποδίδουμε στη σκηνή μας σκιές
από το Window>Shadow Settings και επιλέγοντας Display shadows.