Page 91 - Computer Για Όλους τ. 355

COMPUTER ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
91
πραγματικές αναλύσεις 1.024x768.
Τέλος, στα μενού Settings και Tools
έχουμε τη δυνατότητα να αλλάξουμε διά-
φορες παραμέτρους, τις παραμέτρους
λειτουργίας του Arnold.
Όπως είπαμε πριν, τα περισσότερα παι-
χνίδια του CPC έρχονται σε image, δηλα-
δή κάθε παιχνίδι είναι ένα αρχείο κατάλη-
ξης .dsk, .tzx ή .cpr. Για να το τρέξουμε
στο Arnold, θα πρέπει πρώτα να το «φορ-
τώσουμε», ακριβώς όπως συνέβαινε και
στον πραγματικό Amstrad.
Αν πρόκειται για image δισκέτας, πηγαί-
νουμε στο μενού File>Disk Drive A>Insert
Disk και στο νέο διάλογο επιλέγουμε το
αρχείο .dsk από το δίσκο. Αν θέλουμε να
φορτώσουμε image κασέτας ή cartridge,
πάμε στις αντίστοιχες επιλογές και διαλέ-
γουμε τα αντίστοιχα αρχεία.
Αφού φορτώσουμε το image, δίνουμε
CAT και πατάμε Return για να εμφανιστεί
ο κατάλογος των αρχείων του. Εναλλακτι-
κά, μπορούμε να δώσουμε
|
DIR. Ας ση-
μειωθεί ότι το σύμβολο «
|
»
παράγεται στο
νοητό πληκτρολόγιο του CPC, με το συν-
δυασμό των πλήκτρων [Shift] + [.
H εντολή εκτέλεσης του κάθε παιχνιδιού
είναι η RUN”. Από τα αρχεία του εκάστοτε
image μάς ενδιαφέρουν εκείνα με κατάλη-
ξη .BAS και .BIN, γιατί αυτά είναι συνήθως
τα εκτελέσιμα. Για να τρέξουμε ένα παι-
χνίδι, για παράδειγμα το ALIEN 8, δίνουμε
την εντολή: RUN”ALIEN8
Για να παράγουμε το σύμβολο των θαυ-
μαστικών στην κονσόλα του CPC πατάμε
Shift+2.
Σημειώνουμε ότι μερικές φορές δεν θα
υπάρχουν ονόματα ή δεν θα υπάρχουν
καταλήξεις. Τότε δοκιμάζουμε τα αρχεία
που έχουν το μικρότερο μέγεθος ή εκείνα
που έχουν όνομα παραπλήσιο με το παι-
χνίδι που επιχειρούμε να παίξουμε. Σε κά-
θε περίπτωση δεν χρειάζεται να δίνουμε
την κατάληξη του αρχείου στην εντολή
RUN”.
Αν στην CAT ή στην
|
DIR εμφανιστεί το
μήνυμα "Drive A: read fail, Retry Ignore or
Cancel", τότε το image είναι write-
protected και, για να παίξουμε το παιχνίδι,
πρέπει να δώσουμε την εντολή:
|
CPM.
Τα image κασέτας τα τρέχουμε με τις
εξής διαδοχικές εντολές (με Enter):
|
TAPE
RUN”
Κατόπιν εμφανίζεται το μήνυμα
"
Press PLAY then any key:"
όπου πατάμε Return και εμφανίζεται το
μήνυμα
"
Loading block 1".
Σε αυτό το στάδιο χρειάζεται αρκετή
υπομονή. Ο δημιουργός του Arnold το...
παράκανε στο θέμα του ρεαλισμού της
εξομοίωσης και έτσι φρόντισε ώστε αν το
αρχικό παιχνίδι έκανε 10 λεπτά να φορτώ-
σει, να απαιτούνται 10 λεπτά και στον
Arnold προκειμένου να φορτώσει!
Αν δεν είχατε ποτέ στην κατοχή σας
Amstrad και δεν είχατε συνηθίσει να πη-
γαίνετε μία μικρή βόλτα μέχρι να φορτώ-
σει το κάθε παιχνίδι, στο μενού Control
του Arnold θα βρείτε την εντολή Real
Time, η οποία σας απαλλάσσει από την
αναμονή.
ZX SPECTRUM
Αν ο Amstrad θεωρείται ο πατέρας των
home computers, τουλάχιστον στη χώρα
μας, τότε ο Sinclair ZX Spectrum είναι
αναμφίβολα ο… παππούς τους!
Ο ZX Spectrum πρωτοεμφανίστηκε το
1982,
ενσωματώνοντας ολόκληρο τον
υπολογιστή μέσα στο σασί, ακριβώς κάτω
από το πληκτρολόγιο.
Ο Spectrum χρησιμοποιούσε τον πρω-
τοποριακό για την εποχή του επεξεργαστή
Ζ80 και διέθετε μνήμη μεγέθους 16 ολό-
κληρων Kilobytes, ένα ποσό το οποίο θεω-
ρούνταν υπεραρκετό εκείνη την εποχή,
ενώ συνδεόταν απευθείας με την τηλεό-
ραση. Κύρια χαρακτηριστικά του γνωρί-
σματα ήταν το πληκτρολόγιό του (όπου τα
κουμπιά θύμιζαν γομολάστιχες στην υφή)
και η παντελής απουσία ενσωματωμένης
μονάδας εισόδου/εξόδου.
Ο κάτοχος Spectrum ήταν υποχρεωμέ-
νος να τον συνδέσει σε κάποιο εξωτερικό
κασετόφωνο, προκειμένου να είναι σε θέ-
ση να τον χρησιμοποιήσει.
Την επόμενη χρονιά έκανε την εμφάνισή
του ο Sinclair Spectrum 48K, ο οποίος
χρησιμοποιούσε τον ίδιο επεξεργαστή, αλ-
λά πλέον διέθετε μνήμη 48 Kilobytes, ανε-
βάζοντας σημαντικά τον πήχη για τους
ανταγωνιστές του.
Η κυκλοφορία του Amstrad που διέθετε
64
Κ RAM αλλά και ενσωματωμένο κασε-
τόφωνο και οθόνη ώθησε τη Sinclair στην
κυκλοφορία μίας αντίστοιχης έκδοσης
Spectrum, όμως το παιχνίδι ήταν ήδη χα-
μένο.
Οι προδιαγραφές του Spectrum συνέχι-
σαν να ανεβαίνουν, καθώς ο ανταγωνι-
σμός γινόταν ολοένα και πιο σκληρός με
την πάροδο των χρόνων, όμως οι Amstrad
CPC και Commodore 64 και 128 είχαν
πλέον αποσπάσει τη μερίδα του λέοντος
από την αγορά των προσωπικών 8-bit
υπολογιστών.
Έτσι, παρά τις απέλπιδες προσπάθειες
του Sir Clive Sinclair και το αποτυχημένο
πείραμα με την κυκλοφορία του (αρκετά
πρωτοποριακού είναι η αλήθεια) QL, το
τέλος του Spectrum ήταν πλέον αναπό-
φευκτο. Αν και πολύ βασικός όσον αφορά
στις προδιαγραφές του, ο ZX Spectrum
ήταν από τους πιο επιτυχημένους προσω-
πικούς υπολογιστές 8-bit και με την πάρο-
δο του χρόνου ένας μεγάλος αριθμός παι-
χνιδιών κατασκευάστηκε γι’ αυτόν από
όλες τις εταιρείες του χώρου.
Ένας πολύ καλός εξομοιωτής είναι ο
VBSpec, ο οποίος σας δίνει τη δυνατότητα
να ξαναζωντανέψετε τη μαγεία εκείνων
των παιχνιδιών στο PC σας.
Ο Vbspec έχει τη δυνατότητα να εξομοι-
ώσει τρεις εκδόσεις του Spectrum και επι-
λέγει αυτόματα, ανάλογα με το παιχνίδι
που θέλετε να φορτώσετε, τη σωστή. Φυ-
σικά, δεν θα μπορούσε να μην υποστηρί-
ζει τη χρήση joystick, το οποίο θεωρού-
νταν απαραίτητο αξεσουάρ για κάθε παί-
κτη εκείνης της εποχής.
Αφού έχουμε αντιγράψει τα παιχνίδια σε
κάποιον κατάλογο στο δίσκο, μπορούμε
να εκτελέσουμε κάποιο από το
File>Open. Πολλά από τα παιχνίδια φορ-
τώνονται αυτόματα, αλλά για μερικά θα
χρειαστεί να επιλέξετε Tape Loader από
την πρώτη οθόνη του εξομοιωτή.
ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΑ
Η χρήση ενός παλιού συστήματος σαν
παιχνιδομηχανή μπορεί να μην είναι η πιο
χρήσιμη λύση που μπορεί να σκεφτεί κα-
νείς, όμως αναμφίβολα πρόκειται για μία
εξαιρετικά φθηνή λύση, ιδιαίτερα από τη
στιγμή που ό,τι χρειάζεστε από θέμα
software μπορείτε να το βρείτε on-line.
Από τη μία, σας δίνει τη δυνατότητα να ξα-
ναζήσετε στον υπολογιστή σας στιγμές οι
οποίες άφησαν ανεξίτηλα σημάδια στη
νιότη πολλών παλαιών χρηστών προσωπι-
κών υπολογιστών.
Από την άλλη, σας παρέχει μία εναλλα-
κτική λύση, η οποία είναι εξαιρετικά χρήσι-
μη σε όσους έχουν μικρά παιδιά.
Παραχωρήστε τους την παιχνιδομηχανή
αυτή, έτσι ώστε να γλιτώσετε το παλιό σας
σύστημα από τον κάδο των σκουπιδιών, το
νέας τεχνολογίας σύστημά σας από την
«
κακοποίησή» του από τα μικρά παιδιά,
αλλά και την τσέπη σας από την αγορά
ενός επιπλέον νέου συστήματος για αυτά.
Ταυτόχρονα, τα παιδιά θα ζήσουν ένα μέ-
ρος από τις συγκινήσεις που γαλούχησαν
ολόκληρες γενιές χρηστών προσωπικών
υπολογιστών και gamers, μέσα από παι-
χνίδια τα οποία ούτε τόσο βίαια είναι ούτε
τόσο ρεαλιστικά, ώστε να θολώνουν τα
όρια μεταξύ πραγματικότητας και παιχνι-
διού, όπως δυστυχώς συμβαίνει με την
πλειονότητα των σύγχρονων παιχνιδιών
σε όλες τις πλατφόρμες.
CΓO
GAME MACHINE