Page 24 - Linux_7

Basic HTML Version

θή. Εστιάζουμε περισσότερο στην ακα-
δημαϊκή κοινότητα και στο σύνολο της
κοινωνίας. Ίσως να έχω υποτιμήσει την
αξία της πληροφορίας για τις θεωρητι-
κές διαστάσεις των επιτυχημένων επιχει-
ρηματικών πρακτικών.
Η υπόθεση πάνω στην οποία στηρίζε-
ται το Philosophy of Food Project είναι
ότι όλοι οι άνθρωποι γευματίζουν και εν-
διαφέρονται για το φαγητό, τη γεύση
του και την ποιότητά του. Όλοι μπορούν
να ωφεληθούν από το να κατανοήσουν
σε βάθος το τι είναι το φαγητό, το πώς
το αξιολογούμε, το πώς συμπεριφερό-
μαστε στα ζώα, αλλά και το πώς η παρα-
γωγή και η κατανάλωση σκιαγραφούν
μία κοινωνία.
Αυτό που προσπαθώ να κάνω, ειδικά
μέσα από την εν λόγω ιστοσελίδα, είναι
να παρέχω τεκμηρίωση στις απόψεις
των ανθρώπων γύρω από τα ζητήματα
που σας ανέφερα. Παραθέτω απόψεις
τόσο υπέρ όσο και κατά διαφόρων δια-
τροφικών ζητημάτων.
Προσπαθώ να είμαι όσο πιο δίκαιος
και αμερόληπτος γίνεται. Για παράδειγ-
μα, στην ιστοσελίδα του Philosophy of
Food Project έχω αναρτήσει μία επιχει-
ρηματολογία υπέρ και κατά των γενετι-
κά τροποποιημένων τροφίμων. Φαντάζο-
μαι ότι κάποιος με επαγγελματικά συμ-
φέροντα στη συγκεκριμένη κατηγορία
θα έβρισκε στην ιστοσελίδα μεγάλο εύ-
ρος πληροφοριών που θα δικαιολογού-
σαν τις επιλογές του.
Γενικά, δεν πιστεύω ότι δεν πρέπει να
δικαιολογούμε τους εαυτούς μας. Όμως
θα πρέπει να είμαστε σε θέση να παρέ-
χουμε λόγους για τα πιστεύω μας, όταν
αυτά αμφισβητούνται. Αν δεν μπορούμε
να υπερασπιστούμε τις απόψεις και τις
πράξεις μας με επιχειρηματολογία, ό,τι
λέμε και κάνουμε είναι μετέωρο και ανυ-
πόστατο. Τότε η μόνη μας υπεράσπιση
είναι η βία.
Ως καταναλωτές τι κάνουμε λά-
θος σε σχέση με το φαγητό; Ποια
θα έπρεπε να είναι η συμπεριφο-
ρά μας απέναντί του;
Oι περισσότεροι από εμάς συσχετί-
ζουμε το φαγητό με το κόστος, την
ασφάλεια και τη γεύση.
Σκεφτόμαστε το φαγητό όταν πάμε
σε κάποιο κατάστημα για προμήθειες,
όταν πεινάμε ή όταν διαβάζουμε κάποιο
σχετικό άρθρο ή βλέπουμε μία εκπομπή
στην τηλεόραση.
Δε συνηθίζουμε να αναλογιζόμαστε
ούτε το από πού προήλθαν οι τροφές
μας, ούτε το πώς παράχθηκαν, ούτε το
πώς οι άνθρωποι που παράγουν τα
προϊόντα που έχουμε στο τραπέζι μας
μεταχειρίστηκαν τα ζώα. Ακόμα, δε σκε-
φτόμαστε τις συνθήκες εργασίας των
ανθρώπων που μετέχουν στην παραγω-
γή και τη διανομή των τροφίμων.
Δε συνηθίζουμε να αναλογιζόμαστε
τις ηθικές διαστάσεις του φαγητού και
της αγροτικής καλλιέργειας, αλλά θα
έπρεπε. Εδώ έρχεται η φιλοσοφία για να
μας βοηθήσει να ξεδιαλύνουμε τέτοιου
είδους ηθικές επιπλοκές τόσο σε επίπε-
δο προϊόντος όσο και σε όλη τη διατρο-
φική αλυσίδα. Μόλις προσδιορίσουμε
πιο γνήσιες ηθικές αξίες, τίποτα δεν θα
μας σταματήσει από το να δράσουμε. Η
λέξη «Πρέπει» υποδηλώνει το «Μπορώ».
Έτσι, μπορούμε νόμιμα να κάνουμε ό,τι
πρέπει. Η φιλοσοφία μας βοηθά να εξε-
τάσουμε, να αναλύσουμε και να αιτιολο-
γήσουμε τις ηθικές υποχρεώσεις μας
απέναντι στο φαγητό και τη γεωργία.
Αν μπορούσατε να απευθυνθείτε
σε όσους ασχολούνται με τη μαζι-
κή εστίαση, τι θα τους συμβου-
λεύατε;
FOOD
Service
k
ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2012
24
O καθηγητής David Kaplan διδάσκει στο Πανεπιστήμιο του Β. Τέξας στο τμήμα Φιλοσοφίας.
'
'
Η υπόθεση πάνω στην οποία στηρίζεται το
Philosophy of Food Project είναι ότι όλοι
οι άνθρωποι γευματίζουν και ενδιαφέρονται για
το φαγητό, τη γεύση του και την ποιότητά του.