Page 40 - Food Service τ. 121

Σ
ύμφωνα με την παράδοση, το διάστημα των δώδεκα ημε-
ρών από την παραμονή των Χριστουγέννων έως το πρωί
του Αγιασμού είναι το διάστημα που ο λαός προσφέρει
τα γλυκά στις ανώτερες δυνάμεις με σκοπό να «διώξουν
το κακό». Έτσι, δίπλες, ξεροτήγανα, κουραμπιέδες και
μελομακάρονα παρασκευάζονται στα σπίτια, προκειμένου τα αρώ-
ματα των γλυκών να υποδεχθούν το «καλό».
Οι προτάσεις της αγοράς ποικίλλουν. Από τα πλέον παραδοσια-
κά γλυκά, όπως είναι οι δίπλες, τα μελομακάρονα και οι κουρα-
μπιέδες, έως τα πιο σύνθετα, όπως είναι οι κορμοί σε διάφορες
γεύσεις και τα τσουρέκια σε πλήθος παραλλαγών. Επίσης, τα τε-
λευταία χρόνια, στην ελληνική αγορά, την εμφάνισή τους έχουν
κάνει οι παραδοσιακές συνταγές σε ενδιαφέρουσες παραλλαγές
(
για παράδειγμα, κουραμπιέδες με γέμιση και τα γλυκά του κουτα-
λιού με ιδιαίτερους συνδυασμούς φρούτων). Μία άλλη κατηγορία
προϊόντων που έχει κάνει αισθητή την παρουσία της στην ελληνική
αγορά τα τελευταία χρόνια είναι τα παραδοσιακά γλυκά των Χρι-
στουγέννων άλλων χωρών, όπως είναι οι πουτίγκες και τα στόλεν.
Με τον ίδιο τρόπο που εξελίσσεται η αγορά σε προϊοντικό επίπε-
δο, αντίστοιχη εξέλιξη σημειώνεται και στους επαγγελματίες
pastry chef. Έτσι, βλέπουμε τους ίδιους να αλλάζουν ειδικά στα
εστιατόρια την παρουσίαση των επιδορπίων τους χρησιμοποιώ-
ντας νέες τεχνικές και δημιουργώντας καινούργιους συνδυα-
σμούς. Παράλληλα, οι επαγγελματίες δείχνουν να διατηρούν στοι-
χεία της γευστικής παράδοσης, τα οποία αναδεικνύουν μέσα από
ευφάνταστους συνδυασμούς αλλά και εντυπωσιακές παρουσιά-
σεις. Αποτέλεσμα αυτών είναι να προσφέρονται στην αγορά προϊ-
όντα τα οποία, ακόμη και αν θυμίζουν «κάτι από το παρελθόν», εί-
ναι ανανεωμένα τόσο σε γεύση όσο και σε εμφάνιση. Ο εκσυγχρο-
νισμός κατά μία έννοια των παραδοσιακών γλυκών αποδίδεται κυ-
ρίως στις επιρροές που δέχονται οι επαγγελματίες από τις διε-
θνείς κουζίνες, στον έντονο εγχώριο ανταγωνισμό αλλά και στους
πιο απαιτητικούς καταναλωτές. Όπως και ο επαγγελματίας, έτσι
και ο καταναλωτής ταξιδεύει, εκπαιδεύεται, αποκτά εμπειρίες και
cover
story
Κάθε χρόνο, τέτοιες μέρες, τα πρώτα γλυκά που θα συνοδεύσουν το εορταστικό τραπέζι
κάνουν την εμφάνισή τους στα ζαχαροπλαστεία, ενώ την ίδια στιγμή οι επαγγελματίες της εστίασης
έχουν ήδη ολοκληρώσει την προετοιμασία της δημιουργίας των προτάσεών τους,
οι οποίες θα συνοδεύσουν τα εορταστικά μενού.
Οι παραδοσιακές
γεύσεις
με νέο περιτύλιγμα
Tα γλυκά των Χριστουγέννων
FOOD
Service
40