Linux Inside
75
οποία, φυσικά, για να τα αποκτήσετε, πρέπει να χώσετε το χέ-
ρι βαθιά στην τσέπη. Η απάντηση λοιπόν σε αυτά είναι το
Blender. Φυσικά, δεν ισχυρίζομαι ότι το Blender τα φθάνει σε
λειτουργίες και δυνατότητες, όμως, όπως λένε, δεν κάνει το
εργαλείο το μάστορα.
Έχει όμως και τα πλεονεκτήματά του έναντι των άλλων:
•
Μικρό μέγεθος.
•
Είναι open source, οπότε free
•
Cross platform είτε για Linux window ή Mac
•
Eίναι αρκετά ισχυρό ως προς το αποτέλεσμα, αλλά και αρ-
κετά ελαφρύ σε απαιτήσεις (μπορεί να τρέξει σχεδόν σε
οποιοδήποτε υπολογιστή)
•
Τεράστια υποστήριξη από την κοινότητα
•
Δυνατότητα εξαγωγής των αρχείων σε διάφορα formats
που υποστηρίζονται από τις λοιπές εφαρμογές
Για να σας τραβήξω την προσοχή και να πάρετε μία ιδέα τι
μπορεί να δημιουργήσει κάποιος με το Blender, μπορείτε να
δείτε τα open movies, που έχουν γυριστεί αποκλειστικά με το
πρόγραμμα, on-line στο YouTube ή να τα κατεβάσετε μέσω
torrent κ.λπ.:
•
«
Elephants Dream» (2006):
•
«
Big Buck Bunny» (2008):
•
«
Sintel» (2010):
•
«
Tears of Steel» (2012):
•
«
YoFrankie» (παιχνίδι)
Δεν θα σας κουράσω άλλο με, π.χ., την ιστορία του Blender
ή του open source και της GPL, διότι δεν νομίζω πως θα σας
βοηθήσουν. Άλλωστε, μπορείτε να βρείτε τις σχετικές πληρο-
φορίες ανά πάσα στιγμή. Αντ' αυτού, θα σας οδηγήσω στην
εγκατάσταση του προγράμματος και θα ρίξουμε μία πρώτη
ματιά σε αυτό προτού ξεκινήσουμε.
Εγκατάσταση του προγράμματος
Αν για κάποιο λόγο εξακολουθείτε να έχετε Windows παρό-
τι διαβάζετε το «Linux Inside», ας αναφέρουμε ότι και εκεί η
εγκατάσταση είναι απλή. Επιλέγετε την τελευταία έκδοση του
προγράμματος και είτε την εγκαθιστάτε κάνοντας χρήση του
αντίστοιχου .exe file είτε κατεβάζετε τη zip έκδοση και το ξε-
zipάρετε κάπου! Στο Linux δεν είναι τόσο... πολύπλοκα τα
πράματα. Κι αυτό, γιατί κάνοντας χρήση του αντίστοιχου Κέ-
ντρου Λογισμικού σας, μπορείτε να κατεβάσετε την τελευταία
υποστηριζόμενη από τη διανομή σας εφαρμογή και να την
εγκαταστήσετε με ένα-δύο κλικ.
Επειδή όμως θα χρειαστείτε την τελευταία stable έκδοση
του προγράμματος, πρέπει να το απεγκαταστήσετε, αν για
κάποιο λόγο προϋπήρχε στο σύστημα (βλ. Ubuntu Studio),
και στη συνέχεια έχετε τη δυνατότητα:
•
είτε να κάνετε compile το πρόγραμμα με το cmake, διαδι-
κασία για την οποία οδηγίες μπορείτε να διαβάσετε στο
(δεν τις έχω δοκιμάσει)
•
είτε να προσθέσετε ένα προσωπικό αποθετήριο με την τε-
λευταία έκδοση του Blender
Για τη δεύτερη μέθοδο, μέσω ενός τερματικού δίνουμε:
sudo add-apt-repository ppa:irie/blender
και με τις παρακάτω εντολές εγκαθιστούμε μία πιο πρό-
σφατη έκδοση του προγράμματος:
sudo apt-get update
sudo apt-get install blender
Διεπαφή
Αφού ολοκληρωθεί η εγκατάσταση, ανοίγουμε το πρόγραμ-
μα και ερχόμαστε αντιμέτωποι με το interface που φαίνεται
στην
εικόνα 1.
Εξηγώντας λοιπόν τη διεπαφή, έχουμε:
•
Κίτρινη μπάρα
-
Κυρίως μενού του προγράμματος (περιέ-
χει διάφορες πληροφορίες για το πρόγραμμα και τη σκηνή
που έχουμε φορτωμένη, από εδώ μπορούμε να κάνουμε
save, export κ.λπ. του έργου μας).
•
Πορτοκαλί μπάρα
-
Το παράθυρο του outliner, όπου φαί-
νονται όλα τα αντικείμενα στη σκηνή μας, και το οποίο μπο-
ρούμε να χρησιμοποιήσουμε για να επιλέξουμε-αποκρύψου-
με-οργανώσουμε τα αντικείμενα της σκηνής μας.
•
Κόκκινη μπάρα
-
Το παράθυρο properties, στο οποίο πε-
ριέχονται όλα τα εργαλεία που θα χρειαστούμε για να δημι-
ουργήσουμε και δώσουμε ιδιότητες στα αντικείμενά μας.
•
Πράσινη μπάρα
-
Το παράθυρο timeline, το οποίο μας δεί-
χνει τα frames της σκηνής μας (περισσότερο χρήσιμο για
animation και video editing κ.λπ.).
•
Θαλασσί περιοχή
-
Το 3D view μας, δηλαδή η σκηνή μας.
Εδώ μπορούμε να δούμε τα ίδια τα αντικείμενα και να τα τρο-
ποποιήσουμε κ.λπ. (εδώ γίνεται η περισσότερη δουλειά).
•
Μπλε μπάρα
-
Tools panel: υποπαράθυρο του 3D view, με
πολλά εργαλεία που βοηθούν στη μοντελοποίηση των αντικει-
μένων (toggle on/off με τη χρήση του πλήκτρου T).
•
Μπλε σκούρα μπάρα
-
Υποπαράθυρο του tools panel,
όπου μπορούμε, εκτός των άλλων, να δούμε και το ιστορικό
των εργασιών μας.
Όπως είναι λογικό, αν δεν έχετε ασχοληθεί ξανά με αντί-
Linux Labs - Blender
Φέρνουμε τη διεπαφή στα μέτρα μας μετακινώντας,
αλλάζοντας μέγεθος ή διαιρώντας παράθυρα.
2
Από το
πάνελ
κάθε
παραθύρου,
επιλέγουμε
τι θα
προβάλλει
αυτό.
3