Page 39 - Linux Inside τ. 8

Basic HTML Version

Linux Inside
39
Open Source e-learning
φοδότηση για τα πεπραγμένα μετά το πέρας μίας διάσκεψης.
Για παράδειγμα, αν υποθέσουμε ότι πραγματοποιήσαμε μία
διδασκαλία μέσω βιντεοδιάσκεψης, τότε η μαγνητοσκόπηση
μπορεί να φανεί διπλά χρήσιμη: Ο διδάσκων μπορεί να δει,
να μελετήσει και να βελτιώσει τον τρόπο που διδάσκει και οι
μαθητές/εκπαιδεύομενοι μπορούν να αναπτύξουν το μετα-
γνωστικό εξοπλισμό τους, παρατηρώντας τους τρόπους που
μαθαίνουν.
LAMS = Learning Activity Management System
Είναι ένα ακόμη Σύστημα Διαχείρισης Μάθησης ή ξεχωρίζει
για κάποιους λόγους; Φυσικά, ισχύει το δεύτερο, διαφορετικά
δεν θα μπαίναμε στον κόπο να το παρουσιάσουμε. Προτού
περάσουμε στις περιγραφές, να πούμε ότι το LAMS διαθέτει
πλήρη τεκμηρίωση στα Ελληνικά (http://lams.eap.gr/lams/ και
http://wiki.lamsfoundation.org), ελληνική εκπαιδευτική κοινό-
τητα (http://blogs.sch.gr/lams) και έτοιμα μαθήματα (http://
lessonlams.com). Ως Web–based εφαρμογή μπορεί να φιλο-
ξενηθεί σε οποιονδήποτε διακομιστή, εννοείται, βεβαίως, και
σε δικό μας, αν και διάφοροι ιστότοποι προσφέρουν δωρεάν
δημιουργία και φιλοξενία μαθημάτων.
Γιατί LAMS;
Ενώ τα άλλα LMS συστήματα βασίζονται στο περιεχόμενο
και στη διαχείρισή του, το LAMS ξεκινά διαφορετικά: Προσφέ-
ρει ένα γραφικό αλληλεπιδραστικό περιβάλλον, το Συγγρα-
φέα, μέσω του οποίου ο χρήστης τραβά και αποθέτει δραστη-
ριότητες, τις επεξεργάζεται (σε αυτό το στάδιο αξιοποιείται το
περιεχόμενο) και τις συνδέει, φτιάχνοντας κατ’ αυτόν τον τρό-
πο μία ακολουθία μαθησιακών δραστηριοτήτων. Αυτή είναι
μία από τις λειτουργίες της εφαρμογής, γιατί αν η δημιουργία
μαθημάτων θεωρείται και είναι κεντρικής σημασίας, τι μπο-
ρούμε να πούμε για την εποπτεία και τον έλεγχο των εκπαι-
δευόμενων κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας;
Εδώ εντοπίζουμε το άλλο δυνατό χαρακτηριστικό του LAMS:
Προσφέρει ένα πανίσχυρο εργαλείο, τον Επόπτη, ο οποίος
πληροφορεί το διδάσκοντα για τη μαθησιακή πορεία κάθε εκ-
παιδευόμενου.
Ένα τρίτο στοιχείο που στοχεύει στην υλοποίηση εποικοδο-
μητιστικών και κοινωνικοπολιτισμικών θεωριών μάθησης, είναι
οι συνεργατικές μαθησιακές δραστηριότητες που διαθέτει το
περιβάλλον του Συγγραφέα, το οποίο επιτρέπει και παροτρύ-
νει τους χρήστες να εργαστούν ομαδικά για να βελτιώσουν τη
διαδικασία και να πετύχουν καλύτερα αποτελέσματα.
Ωστόσο, αν τα συνεργατικά εργαλεία ικανοποιούν στόχους
που βασίζονται στη συνεργασία των χρηστών, τότε η δυνατό-
τητα διακλάδωσης βοηθά στην εξατομίκευση και στη διαφο-
ροποίηση της διδασκαλίας, άρα στην υποβοήθηση εκείνων
των χρηστών που θα πετύχουν κοινούς στόχους, αλλά με
τους δικούς τους τρόπους.
Τέλος, το LAMS υποστηρίζει προτυποποίηση εκπαιδευτικού
υλικού σύμφωνα με τα πρότυπα IMS Content Packaging, IMS
Metadata και IMS Learning Design.
Λίγα λόγια για πολλά εργαλεία
Ένας καλός οδηγός για τα εργαλεία είναι διαθέσιμος στην
αρχική σελίδα του LAMS του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστη-
μίου (http://goo.gl/B7dJk). Εμείς εδώ θα περιοριστούμε σε λί-
γα λόγια σχετικά με την ταξινόμηση και τη χρησιμότητα των
εργαλείων, αν και πρέπει να τονιστεί ότι η ένταξη ενός εργα-
λείου σε μία κατηγορία δεν αποκλείει την ταυτόχρονη ένταξή
του και σε άλλη ή άλλες κατηγορίες
(εικόνα 5)
.
Ενώ σε άλλα συστήματα LMS το
περιεχόμενο εντάσσεται με σαφώς
διακριτά εργαλεία, στο LAMS
υπάρχει μία σειρά εργαλείων που
κάνουν αυτή ακριβώς τη δουλειά,
αλλά ταυτόχρονα και άλλα που λει-
τουργούν με διαφορετικούς τρό-
πους. Τέτοια είναι αυτά που μας
επιτρέπουν να εισαγάγουμε κείμε-
νο, εικόνα, ήχο, βίντεο και URLs: ο
Πίνακας Ανακοινώσεων, η Διαμοί-
ραση Πόρων, η Λίστα εργασιών, η
Επεξεργασία εικόνας, το Υπολογι-
στικό Φύλλο, ο Χάρτης Google και
η Έκθεση Εικόνων. Με αυτά μοιρά-
ζουμε περιεχόμενο, αλλά παράλ-
ληλα δημιουργούμε ένα πιο σύνθε-
το πλαίσιο επικοινωνίας με ανακοι-
νώσεις, διαμοιρασμό και δυνατότη-
τες προσθήκης περιεχομένου από
τους ίδιους τους εκπαιδευόμενους.
Τα εργαλεία αξιολόγησης επιτε-
λούν ταυτόχρονα και άλλες λει-
τουργίες. Με αυτά δημιουργούμε
δραστηριότητες αξιολόγησης, αλλά
υπάρχει η δυνατότητα, ανάλογα με
τις επιδόσεις κάθε εκπαιδευόμε-
νου, αυτός να οδηγηθεί σε διαφο-
ρετικό μαθησιακό μονοπάτι. Εδώ
υλοποιούνται οι αρχές της διαφο-
ροποιημένης και εξατομικευμένης
διδασκαλίας. Αυτό μπορεί να απο-
βεί ιδιαίτερα χρήσιμο όταν έχουμε
εκπαιδευόμενους με αναπηρία ή
μαθησιακές δυσκολίες. Σε αυτήν
την κατηγορία θα βρούμε την Αξιο-
λόγηση με πολλά είδη ερωτήσεων, την Πολλαπλή Επιλογή και
την Υποβολή Αρχείου, ένα ιδιαίτερα χρήσιμο χαρακτηριστικό
για ανοικτού τύπου εργασίες.
Τα τελευταία χρόνια αναδεικνύεται διαρκώς η χρησιμότητα
της ανατροφοδότησης κατά και μετά τη μαθησιακή διαδικα-
σία. Εδώ το LAMS διαθέτει μερικά πολύ δυνατά εργαλεία, τα
οποία, εκτός της ανατροφοδότησης, λειτουργούν και ως ερ-
γαλεία πληροφόρησης και αξιολόγησης. Οι Ερωτήσεις και
Απαντήσεις, η Έρευνα, η Ψηφοφορία, η Συλλογή Δεδομένων,
το Σημειωματάριο, ο Νοητικός Χάρτης και η Εγγραφή Video
επιτελούν όλες τις παραπάνω λειτουργίες. Είναι δυνατόν να
χρησιμοποιηθούν σε όλα τα στάδια της διδασκαλίας, κάτι που
απαιτεί διδακτικό σχεδιασμό.
Ο συνεργατικός χαρακτήρας της μάθησης που μπορεί να
συντελεστεί μέσω του LAMS, αναδεικνύεται από τα εξής ερ-
γαλεία: Επισκόπηση όπου οι μαθητές καταγράφουν τις από-
ψεις τους και ψηφίζουν, Ιστότοπος Wiki, δημοφιλής εφαρμο-
γή συγγραφής συνεργατικών εργασιών, Συζήτηση για ασύγ-
χρονη επικοινωνία, Τηλεδιάσκεψη για σύγχρονη επικοινωνία
και η Συνομιλία, το γνωστό μας chat.
Πολλά από τα εργαλεία που περιγράφηκαν έως εδώ, μπο-
ρούν να συνδυαστούν μεταξύ τους, ιδιαίτερα όταν θέλουμε οι
εκπαιδευόμενοι να εργαστούν σε ομάδες. Έτσι, μπορούμε να
Τα εργαλεία του LAMS.
5