Linux Inside
40
Open Source e-learning
έχουμε συνδυασμό Κοινόχρηστων Πόρων και Συζήτησης, αν
θέλουμε να έχουν πρόσβαση σε περιεχόμενο και έπειτα να
συζητούν μεταξύ τους, Συζήτησης και Επισκόπησης προκει-
μένου να συζητούν ασύγχρονα και κάποιος να καταγράφει τα
συμπεράσματα, Συνομιλίας και Επισκόπησης αν θέλουμε να
συζητούν σύγχρονα με γραπτά μηνύματα και ταυτόχρονα κά-
ποιος να κάνει καταγραφή.
Για το τέλος αφήσαμε τα εργαλεία διαχείρισης ή ροής, που
επιτρέπουν στο δημιουργό του μαθήματος να δημιουργήσει
ομάδες (Ομαδοποίηση), σημεία αναμονής–προσωρινής δια-
κοπής (Πύλη), διακλαδώσεις (Διακλάδωση), Προαιρετικές
Δραστηριότητες, Προαιρετικές Ακολουθίες και υποστηρικτι-
κές δραστηριότητες (Δραστηριότητα Υποστήριξης). Με αυτόν
τον τρόπο διαφοροποιείται και εξατομικεύεται η διδασκαλία,
κάτι που καθιστά τη μαθησιακή ακολουθία ιδιαίτερα ελκυστική
και αποτελεσματική.
Να πούμε εδώ ότι η δημιουργία μίας μαθησιακής ακολου-
θίας διευκολύνεται πάρα πολύ από την απλότητα του γραφι-
κού περιβάλλοντος, τη σαφήνεια των εργαλείων και τον εύκο-
λο τρόπο επεξεργασίας–ρύθμισης καθενός. Η on-line πρό-
σβαση αξιοποιεί το cloud computing και τη συνεργατική κουλ-
τούρα του Διαδικτύου.
Moodle: συνώνυμο του e-learning
Το πιο διαδεδομένο LCMS (Learning Content Management
System) διαθέτει εργαλεία και λειτουργίες που υλοποιούν
σύγχρονες θεωρίες μάθησης, κοινωνικό εποικοδομητισμό και
προσωπική δόμηση της μάθησης και την ίδια στιγμή ακολου-
θεί τις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο της ασύγχρονης τηλεκ-
παίδευσης. Από κάθε άποψη, είναι μία πληρέστατη εφαρμογή
που εξελίσσεται διαρκώς. Παραμένει φρέσκια και ζωντανή,
εκτός των άλλων, και από το ότι η δομή της επιτρέπει την
προσθήκη αρθρωμάτων που την καθιστούν όχι απλώς πλού-
σια, αλλά ουσιαστικά αποτελεσματική, αφού μέσα από την
ποικιλία των αρθρωμάτων ο εκπαιδευτικός θα επιλέξει αυτά
που κατά τη γνώμη του παράγουν καλύτερα διδακτικά αποτε-
λέσματα σε συγκεκριμένες συνθήκες και για συγκεκριμένους
εκπαιδευόμενους
(εικόνα 6)
.
Χαρακτηριστικά και δημιουργία μαθήματος
Δουλειά του Moodle είναι να μας επιτρέπει να χτίζουμε μα-
θήματα χωρίς περιορισμούς στη θεματολογία, στη μορφή,
στη μέθοδο ή στα εργαλεία: όλα είναι διαθέσιμα και εξαρτώ-
μενα από το διδακτικό σχεδιασμό. Έτσι, όταν θέλουμε να
φτιάξουμε ένα μάθημα, πρώτα θα πρέπει να αποφασίσουμε
για τη μορφή, εβδομαδιαία, θεματική ή κοινωνική, αν δηλαδή
τα περιεχόμενα θα αρθρώνονται γραμμικά σε σχέση με το
χρόνο ή αν θα είναι σχετικά με συγκεκριμένα θέματα χωρίς
χρονικό περιορισμό ή, τέλος, σε μία μορφή χαλαρή, κάτι σαν
πίνακας ανακοινώσεων που βασίζεται σε μία ομάδα συζήτη-
σης. Στη συνέχεια, ορίζουμε παραμέτρους σχετικά με τους
χρόνους, την προβολή, τους βαθμούς, τον τρόπο εγγραφής,
την ομαδοποίηση των συμμετεχόντων, τη γλώσσα και... είμα-
στε έτοιμοι να περάσουμε στο διά ταύτα.
Τώρα η δουλειά μας κινείται σε δύο άξονες: προσθήκη πε-
ριεχομένου και δημιουργία δραστηριοτήτων γι' αυτό. Κατ’ αρ-
χάς, θα πρέπει να προσθέσουμε όλο το υλικό που αφορά στο
θέμα του μαθήματος και αυτό μπορεί να έχει οποιαδήποτε
μορφή: βιβλίο, ετικέτα, κείμενο, ιστοσελίδα, σύνδεση με αρ-
χείο ή ιστοσελίδα, κατάλογος ή ένα πακέτο IMS με εκπαιδευ-
τικό υλικό. Αφού ολοκληρώσουμε την εισαγωγή του υλικού,
θα πρέπει να δημιουργήσουμε δραστηριότητες. Υπάρχουν
πολλά διαφορετικά είδη δραστηριοτήτων: εργασίες, forums,
chats, γλωσσάρια, wikis, εντεταλμένα έργα, κουίζ, έρευνες,
βάσεις δεδομένων, hot potatoes, lams, jclic, εργαστήρια, πη-
γή πληροφοριών, scorm/aicc... Εκτός αυτών, υπάρχουν και
τα blocks που παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες στους εκπαι-
δευόμενους και υπάρχει δυνατότητα επιλογής αυτών που θα
εμφανίζονται. Τα blocks εμφανίζουν πληροφορίες σχετικές με
τους συμμετέχοντες σε ένα μάθημα, τις δραστηριότητες που
έχουν δημιουργηθεί σε ένα μάθημα, τη διαχείριση (βαθμοί,
προσωπικά αρχεία, αναφορές) του χρήστη, τα μαθήματα του
χρήστη, δηλαδή αυτά στα οποία είναι εγγεγραμμένος, τις
ενότητες ενός μαθήματος έτσι ώστε να μπορεί ο χρήστης να
μετακινηθεί με ευκολία μέσα σε ένα μάθημα, τις σημαντικές
ημερομηνίες έναρξης ή λήξης γεγονότων, τα επικείμενα γε-
γονότα, την πρόσφατη δραστηριότητα, δηλαδή τις αλλαγές
που συνέβησαν μετά την τελευταία είσοδο του χρήστη, τα τε-
λευταία νέα, τους συνδεδεμένους χρήστες, μηνύματα από
άλλους χρήστες και αναζήτηση στις συζητήσεις των ομάδων.
Αφού δημιουργήσουμε το μάθημα, αναθέτουμε ρόλους σε
πρόσωπα που έχουν εγγραφεί στο μάθημα. Οι ρόλοι ανήκουν
σε μία ιεραρχία και καθένας εμπεριέχει όλους όσοι βρίσκο-
νται κάτω από αυτόν. Έτσι, μπορεί να υπάρχουν διαχειριστές
Το Moodle του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
6
Το περιβάλλον εργασίας του eXe.
7