Page 41 - Linux Inside τ. 8

Basic HTML Version

(συνήθως ένας), δημιουργοί μαθημάτων, εκπαιδευτές με δι-
καιώματα επεξεργασίας μαθήματος, εκπαιδευτές χωρίς τέ-
τοια δικαιώματα, εκπαιδευόμενοι και επισκέπτες. Το Moodle
παρέχει δυνατότητες αυτόματης βαθμολόγησης των εκπαι-
δευόμενων και μπορεί να μας δώσει διάφορων ειδών αναφο-
ρές και προβολές της βαθμολογίας. Αυτό όμως που έχει ιδι-
αίτερη σημασία, είναι να τονίσουμε με ποιους τρόπους κατα-
φέρνει αυτό το εργαλείο να υλοποιήσει θεωρίες που σχετίζο-
νται με τον κοινωνικό εποικοδομητισμό. Πολλές από τις δρα-
στηριότητες του Moodle είναι σχεδιασμένες ώστε να παρέ-
χουν στον εκπαιδευόμενο δυνατότητες ελέγχου και επεξερ-
γασίας του περιεχομένου, ενώ παράλληλα έχει στη διάθεσή
του εργαλεία επικοινωνίας, όπως forums, wikis, chats, κάτι
που ενισχύει τις προθέσεις για από κοινού οικοδόμηση της
γνώσης. Με πολλούς τρόπους, ο εκπαιδευόμενος μπορεί να
δημιουργήσει αντικείμενα, μέσω των οποίων αναπαριστά τι
έχει μάθει και το παρουσιάσει στους υπόλοιπους. Έτσι, γνω-
στοποιεί το «ταξίδι» της γνώσης που ο ίδιος έκανε και την ίδια
στιγμή μπορεί να βλέπει τα «ταξίδια» των υπολοίπων. Η παρα-
τήρηση και μελέτη της εργασίας των άλλων επιτρέπει τον
εμπλουτισμό του γνωστικού εξοπλισμού, την αναθεώρηση και
την αναδιαμόρφωσή του, καθώς το άτομο προσπαθεί να μά-
θει με ολοένα προσφορότερους τρόπους. Το ότι το Moodle
είναι ευέλικτο και προσαρμόσιμο εργαλείο, βοηθά στην εξα-
τομίκευση και στη διαφοροποίηση της διδασκαλίας, οι οποίες
προσαρμόζουν το μάθημα στις ιδιαίτερες ανάγκες των εκπαι-
δευόμενων.
eXe eLearning
Πρόκειται για μία φιλική, εύχρηστη και χωρίς προαπαιτού-
μενες γνώσεις προγραμματισμού εφαρμογή παραγωγής πο-
λυμεσικού μαθησιακού υλικού. Είναι ένα εργαλείο συγγραφής
υλικού e-learning, ειδικά σχεδιασμένο για χρήση από εκπαι-
δευτικούς. Με το eXe μπορείτε να δημιουργήσετε έναν δι-
κτυακό τόπο με εκπαιδευτικές δραστηριότητες, εύκολα, γρή-
γορα, χωρίς να απαιτούνται γνώσεις html.
Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένας πλήρης δικτυακός τόπος
που μπορεί να αξιοποιηθεί τοπικά στο σχολικό εργαστήριο ή
να δημοσιευθεί στο Διαδίκτυο. Το περιεχόμενο που δημιουρ-
γούμε, μπορεί να εξαχθεί ως ένας πλήρης ιστότοπος, ως
απλή ιστοσελίδα, ως αρχείο κειμένου ή ως σημειώσεις για
iPod. Ακόμη, μπορούμε να εξαγάγουμε το έργο μας σε πακέ-
το IMS, ή SCORM, κάτι που σημαίνει ότι μπορούμε να το εν-
σωματώσουμε σε συστήματα διαχείρισης μάθησης, όπως τα
Moodle, Claroline, Dokeos, aTutor, ilias, και να εμπλουτίσουμε
τα μαθήματα που δημιουργούμε με αυτά.
Λίγες λεπτομέρειες
Διαθέτει μία μεγάλη ποικιλία εργαλείων για εισαγωγή πε-
ριεχομένου: RSS, ιστότοπους, άρθρα από τη Wikipedia, κεί-
μενα, εικόνες, ήχους, βίντεο, καθώς και εργαλεία για τη δημι-
ουργία διαδραστικών ασκήσεων (σωστό–λάθος, πολλαπλών
επιλογών, συμπλήρωση κενών). Μπορούμε να εισαγάγουμε
εικόνες και να δημιουργήσουμε μία συλλογή την οποία στη
συνέχεια να αξιοποιήσουμε με ασκήσεις ανοικτού τύπου
(δραστηριότητα ανάγνωσης, μελέτη περίπτωσης) ή να μελε-
τήσουμε προσεκτικά μία εικόνα με τη χρήση του μεγεθυντή.
Διαθέτει έναν απλό επεξεργαστή με τον οποίο μπορούμε να
δομήσουμε τις δικές μας δραστηριότητες
(εικόνα 7)
. Το eXe
eLearning μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο στους εκπαιδευ-
τικούς που χρησιμοποιούν τα WebQuests ως τρόπο οργάνω-
σης της μαθησιακής διαδικασίας, αφού μπορούν να δημιουρ-
γήσουν όλη τη δομή μίας τέτοιας ιστοεξερεύνησης, καθώς
και τις ασκήσεις αξιολόγησης που απαιτούνται. Διαθέτει επτά
διαφορετικά στυλ διακόσμησης του ιστότοπου που δημιουρ-
γούμε, καθένα με τα δικά του εικονίδια. Στο πλαίσιο των συν-
δέσμων, παραθέτουμε δύο URLs με δείγματα αυτόνομων
ιστότοπων που έχουν δημιουργηθεί με το eXe.
SCORM: Προτυποποίηση εκπαιδευτικού υλικού
Οι εξελίξεις στον τομέα της ανάπτυξης εφαρμογών e-
learning ήταν και είναι ραγδαίες. Τα συστήματα αυτά, που
προορίζονται για να παρέχουν τηλεκπαιδευτικές υπηρεσίες,
αναπτύσσονται ανεξάρτητα, με αποτέλεσμα το εκπαιδευτικό
υλικό να είναι εξαρτημένο από την πλατφόρμα που το φιλοξε-
νεί και να μην μπορεί να μεταφερθεί από ένα σύστημα σε άλ-
λο. Τα διεθνή πρότυπα για το «πακετάρισμα» προέκυψαν από
αυτήν ακριβώς την ανάγκη της μεταφοράς εκπαιδευτικού υλι-
κού. Πρόκειται ουσιαστικά για μηχανισμούς που επιτυγχάνουν
τη διαλειτουργικότητα (interoperability). Το SCORM είναι απο-
τέλεσμα κοινής προσπάθειας μεγάλων οργανισμών. Είναι ένα
σύνολο προδιαγραφών ανάπτυξης, συσκευασίας και διανο-
μής εκπαιδευτικού υλικού. Με τη χρήση του εξασφαλίζεται η
επαναχρησιμοποίηση, η προσβασιμότητα και η ανθεκτικότητα
αυτού του υλικού στις αλλαγές της τεχνολογίας, καθώς και η
διαλειτουργικότητα μεταξύ συστημάτων ηλεκτρονικής μάθη-
σης. Όταν λοιπόν αποφασίζουμε να πακετάρουμε το υλικό
μας και να το στείλουμε κάπου ή να το διαθέσουμε στο Διαδί-
κτυο, ουσιαστικά το συμπιέζουμε σε ένα αρχείο zip, το οποίο
περιέχει τα αρχεία του μαθήματος κι ένα αρχείο XML (με το
όνομα manifest.xml), το οποίο περιγράφει τα περιεχόμενα
του μαθήματος, τη δομή και την αλληλουχία τους.
Linux Inside
41
Open Source e-learning
Σύνδεσμοι:
[1] OpenMeetings: http://www.openmeetings.de/
[2] Mahoodle: http://docs.moodle.org/22/en/Mahoodle
[3] Moodle: http://moodle.org
[4] eXe eLearning: http://exe-learning.org/wiki
[5] Δείγμα eXe: http://goo.gl/XKZ9A
[6] Δείγμα eXe: http://goo.gl/ouvnK
Mahoodle, ένας έξυπνος συνδυασμός
Το Moodle είναι μία δημοφιλής πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαί-
δευσης και το Mahara μία καταξιωμένη εφαρμογή ηλεκτρονικού
χαρτοφυλακίου, η οποία επιτρέπει την παρουσίαση των εργασιών
του χρήστη, την παρατήρηση της προόδου και την αξιολόγηση,
ενώ ταυτόχρονα έχει και δυνατότητες κοινωνικής δικτύωσης. Ο
συνδυασμός αυτών των δύο εφαρμογών επιτρέπει το Single-Sign-
On (SSO), μία υπηρεσία που μας απαλλάσσει από μία σειρά καθη-
μερινών πράξεων, όπως το να δημιουργούμε νέους λογαριασμούς,
να θυμόμαστε usernames, passwords, URLs και να συνδεόμαστε
κάθε φορά σε διαφορετικούς ιστότοπους. Με μερικές απλές ρυθ-
μίσεις εντός του Moodle δίνουμε τη δυνατότητα στους χρήστες,
πατώντας σε έναν σύνδεσμο, να συνδεθούν άμεσα στο Mahara. Ο
οδηγός (βλ. στους συνδέσμους) που έχει συνταχθεί γι' αυτές τις
ρυθμίσεις θα μας βοηθήσει να ολοκληρώσουμε χωρίς προβλήματα
τη διαδικασία σύνδεσης των δύο εφαρμογών.