Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 20

ΜΕΛΙ Αφιέρωμα 37 Τ ο μέλι στην Ελλάδα αποτελεί ιστορικό προϊόν, αφού οι ρίζες του βρίσκονται «βαθιά» στην αρχαιότητα, οπότε κι αποτελούσε τη μοναδική γλυκαντική ουσία, με πάρα πολλές χρήσεις, μεταξύ των οποίων στη φαρμακοποιία, τη μαγειρική, την παρασκευή καλλυντικών, αλλά και στον φωτισμό, τη ζωγραφική, τη μεταλλουργία, ακόμα και τη ναυπη- γική, μέσα από τα υποπροϊόντα του κεριού και της πρόπολης. Εξαιτίας της γεωγραφικής της θέσης και της χλωρί- δας της, η Ελλάδα παραμένει μέχρι και σήμερα μία από τις κορυφαίες χώρες στην Ευρώπη στη μελισσο- κομία. Στη χώρα μας παράγονται πάνω από 15 χιλιάδες τόνοι μέλι κάθε χρόνο, αριθμός που αντι- στοιχεί στο 15% της συνολικής παραγωγής στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Με τη Μακεδονία και την Πελο- πόννησο ως πρωτεργάτες, η εγχώρια παραγωγή παραμένει σταθερά σε πολύ υψηλά νούμερα, με τη μεγαλύτερη ποσότητα να προέρχεται από το πεύκο (περίπου 50%) και να ακολουθούν το ανθόμελο (20- 25%), το θυμαρίσιο (10%) και το μέλι ελάτης (5-10)%. Βασικό προϊόν κατανάλωσης Η δυναμική παρουσία του μελιού στην Ελλάδα, όμως, δεν αφορά μόνο την παραγωγή του, αλλά και την κατα- νάλωσή του, αφού αποτελεί ένα από τα βασικά προϊόντα σε κάθε ελληνικό νοικοκυριό. Σπάνια βρίσκει κανείς σπίτι στη χώρα μας που δεν έχει έστω ένα βαζάκι με μέλι, ενώ σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία είναι χαρακτηριστικό ότι η κατανάλωση μελιού στην Ελλάδα ανέρχεται περίπου στο 1,5 κιλό κατά κεφαλή το χρόνο, την ώρα που για παράδειγμα στις ΗΠΑ η αντίστοιχη κατανάλωση δεν ξεπερνά τα 400 γραμμάρια ανά άτομο. Με βάση μια πρόσφατη έρευνα της εταιρείας ΑΚΟΣ και του ΙΕΛΚΑ, μάλιστα, το μέλι αποτελεί και μία από τις βασικές υγιεινές επιλογές των Ελλήνων, όντας πίσω μόνο από το ελαιόλαδο (93%), τα φρέσκα λαχανικά (91%) και τα φρέσκα φρούτα (90%), με το 81% των καταναλω- τών να δίνουν σταθερά «ψήφο εμπιστοσύνης» στο συγκεκριμένο προϊόν. Εξαιτίας της μεγάλης θρεπτικής του αξίας, μάλιστα, συγκαταλέγεται και στην κατηγορία των υπερτροφών, με τον βασιλικό πολτό να βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων στη χώρα μας. Πευκόμελο Πάνω από το 50% της συνολικής παραγωγής του μελιού στην Ελλάδα είναι πευκόμελο, γεγονός που καθιστά το πεύκο το σημαντικότερο μελισσοκομικό φυτό της Ελλάδας και το πευκόμελο το πρώτο σε παραγωγή μέλι στη χώρα μας. Το πευκόμελο προέρ- χεται από τις μελιτώδεις εκκρίσεις του εντόμου Marchalina hellenica, γνωστού ως βαμβακάδα ή εργάτης του πεύκου. Oι κυριότερες περιοχές παρα- γωγής πευκόμελου είναι η βόρεια Εύβοια, η Xαλκιδική, η Θάσος, η Σκόπελος, η Zάκυνθος, η Pόδος και η Κρήτη. Το πευκόμελο θεωρείται μέλι υψηλής θρεπτικής αξίας, ενώ η χαμηλή περιεκτικότητά του σε λακτόζη επηρεάζει την κρυστάλλωσή του, κάνοντάς τη να εμφανίζεται με πιο βραδύ ρυθμό. Το χρώμα του είναι χαρακτηριστικό και κυμαίνεται από σκούρο κίτρινο ως ανοιχτό καφέ, καθώς το πευκόμελο που παράγε- ται την άνοιξη είναι πιο ανοιχτόχρωμο και πιο διαυγές από εκείνο που παράγεται το φθινόπωρο. Λόγω της χαμηλής συγκέντρωσης σακχάρων, η γεύση του πευκόμελου έχει μια ήπια γλυκύτητα, ενώ το άρωμά του είναι ιδιαί- τερο και παρομοιάζεται με το άρωμα του ιωδίου. Τα βασικά είδη μελιού στην Ελλάδα είναι 4, το πευκόμελο, το μέλι ελάτης, το θυμαρίσιο και το μέλι άνθεων, τα οποία και ξεχωρίζουν σε χρώμα, ρευστότητα, άρωμα, θρεπτική αξία, ιδιότητες και φυσικά στην τιμή. Στο σύνολό τους, πάντως, είναι διαθέσιμα σε διάφορες συσκευασίες στην εγχώρια αγορά, όπου διατίθενται τόσο από ειδικά καταστήματα με βιολογικά προϊόντα ή παντοπωλεία, όσο και από τη μεγάλη και τη μικρή λιανική, αποτελώντας συχνά ένα προϊόν με μεγάλο περιθώριο κέρδους και για τα μίνι μάρκετ. Η Ελλάδα αποτελεί μία κατεξοχήν μελισσοκομική χώρα, με την παραγωγή και τους επαγγελματίες μελισσοκόμους να είναι στις πρώτες θέσεις στην Ευρώπη, αλλά και τα προϊόντα του μελιού να καταναλώνονται με πολύ υψηλότερο ρυθμό εντός των συνόρων, όπου καταγράφονται ξανά αυξητικές τάσεις στις πωλήσεις της αγοράς. Τα είδη μελιού στην ελληνική αγορά

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=