Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 36

31 ρεπορτάζ Οι Έλληνες καταναλωτές έχουν εξοικειωθεί πια με τις onilne αγορές και φαίνεται ότι τις προτιμούν πλέον και για τα ψώνια τους στα προϊόντα παντοπωλείου. έδειξε ότι 2 στους 3 αγοραστές e-grocery στην Ελλάδα υιοθέτησε τις ηλεκτρονικές αγορές την περίοδο του Lockdown και πως 1 στους 2 εξ αυτών αγοράζει τρό- φιμα μέσω διαδικτύου τουλάχιστον 1 φορά τον μήνα ή συχνότερα. Άλλωστε, οι πωλήσεις του online καναλιού των σούπερ μάρκετ έχουν ξεπεράσει το 2020, σύμ- φωνα με την Convert Group, τα 163 εκατ. ευρώ, με αύξηση 262% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η συνολική αξία της διαδικτυακής αγοράς είναι ακόμα μεγαλύτερη αν λάβουμε υπόψη τα συνοικιακά κατα- στήματα κ.λπ . Παράλληλα, η έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ σημειώνει ότι το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη σούπερ και μίνι μάρκετ online συστη- ματικά έχει φτάσει πλέον στο 12% το 2021 – έναντι ενός πολύ μικρού ποσοστού 1-2% το 2019. Η πλειοψηφία των αγοραστών από ηλε- κτρονικά σούπερ μάρκετ πραγματοποίησε την πρώτη της αγορά την περίοδο της πανδημίας. Συγκεκριμένα, το 45% το 2020 και το 21% το 2021. Μόνο 1 στους 3 αγορα- στές (33%) είχε αγοράσει νωρίτερα προϊόντα σούπερ μάρκετ μέσω διαδικτύου. Επί- σης, το 41% των online αγοραστών απάντησαν ότι ψώνισαν για πρώτη φορά προϊόντα σούπερ μάρκετ μέσω διαδικτύου λόγω των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας και το 28% λόγω φόβου επίσκεψης σε φυσικό κατάστημα. Ένα ποσοστό 10% δε αποδίδει την έναρξη ηλεκτρονικών αγορών στη μακρόχρονη παρα- μονή στο σπίτι. Τα ποσοστά αυτά είναι ακόμα υψηλότερα στο κοινό που ξεκίνησε τις αγορές του το 2021. Όσον αφορά τη συχνότητα των ηλεκτρονικών αγορών, παραμένει μεν χαμηλότερη, αλλά με σημα- ντικά υψηλή δαπάνη ανά αγορά. Ο μέσος αγοραστής e-supermarket πραγματοποιεί κατά μέσο όρο 16 αγο- ρές τον χρόνο. Επιπλέον, 1 στους 2 αγοραστές ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, το 46%, αγοράζει τουλά- χιστον μία φορά τον μήνα. Ειδικά για τους αγοραστές e-grocery οι online αγορές αντιστοιχούν κατά μέσο όρο στο 35% των συνολικών αγορών τους για προϊόντα παντοπωλείου, με ποσό μηνιαίας δαπάνης 146 ευρώ ανά μήνα. «Μονόδρομος» οι επενδύσεις στα e-shops Όπως γίνεται αντιληπτό, η τάση των online αγορών, ακόμα και στα τρόφιμα, παγιώνεται στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα τα σούπερ μάρκετ ήδη να επενδύουν στην ενίσχυση των ηλεκτρονικών τους καταστημάτων, τα οποία «δοκιμάστηκαν» τον τελευταίο χρόνο από το βάρος των μαζικών παραγγελιών. Πρόκειται, βέβαια, για μία τάση που ήρθε για να μείνει. Σύμφωνα με έρευνα του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου, με τη λήξη της καραντί- νας οι καταναλωτές δεν επέστρεψαν αυτόματα στο φυσικό δίκτυο των καταστημάτων, αλλά συνέχισαν να αγοράζουν online, δείχνοντας αυξημένη εμπιστοσύνη στο ηλεκτρο- νικό κανάλι. Αντίστοιχα, μελέτη του Convert Group δείχνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές έχουν εξοικειωθεί πια με το συγκεκρι- μένο κανάλι και φαίνεται ότι το προτιμούν πλέον και για τα ψώνια τους. Ειδικότερα, το online σούπερ μάρκετ εκτόξευσε τις πωλήσεις του στο πρώτο εξάμηνο του 2021, με την αύξηση να φθάνει το 122% στην αξία των πωλήσεων, συγκριτικά με το αντίστοιχο πρώτο εξά- μηνο του 2020. Η συνολική αξία των online αγορών σε τιμές λιανικής δε άγγιξε το πρώτο εξάμηνο τα 140,6 εκατομμύρια ευρώ, με αποτέλεσμα οι προ πανδημίας πωλήσεις του κλάδου να φαντάζουν πλέον μακρινό παρελθόν, αφού μόνο τους πρώτους έξι μήνες του 2021 ο τζίρος ήταν παραπάνω από τριπλάσιος από τον συνολικό τζίρο του 2019. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν, έτσι, ότι οι επενδύσεις στα e-shops, που έχουν ήδη αρχίσει να αυξάνονται από πλευράς σούπερ μάρκετ, θα αποτελέσουν «μονόδρομο» τα επόμενα χρόνια και για τη μικρή λιανική. Η τελευταία θα πρέπει σίγουρα να επενδύσει με τη σειρά της σε αντίστοιχα κανάλια του διαδικτύου, ώστε να διατηρήσει την πελατεία της. Εναλλακτική λύση οι πλατφόρμες delivery Η αύξηση των online αγορών ενίσχυσε περαιτέρω και την ανάπτυξη στις γνωστές πλατφόρμες delivery, όπως το e-food και τη Wolt. Οι δύο εταιρείες ξεκίνησαν τη δραστηριοποίησή τους μέσα από την παράδοση έτοι- μου φαγητού, αλλά πλέον έχουν αρχίσει να Τα πρώτα e-shops από επαγγελματίες της μικρής λιανικής έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους και στην Ελλάδα.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=