Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 40

35 ρεπορτάζ Οι βασικοί λόγοι των ανατιμήσεων Το μεγαλύτερο πρόβλημα με τις ανατιμήσεις στα προϊό- ντα προέρχεται από το γεγονός, ότι κανείς δεν ξέρει για πόσο καιρό ακόμη θα διαρκέσουν και σε τι βαθμό θα συνεχιστούν από εδώ και στο εξής. Ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι η κύρια αιτία του προ- βλήματος. Μαζί με τη Ρωσία οι δύο χώρες αντιπροσωπεύουν το 30% στις παγκόσμιες εξαγωγές σιτηρών, την πρώτη ύλη δηλαδή για πληθώρα προϊό- ντων. Η παραγωγή στις δύο χώρες έχει μειωθεί σημαντικά λόγω του πολέμου και ταυτόχρονα η Ευρώπη έχει πάρει μέτρα κατά των Ρώσων, σε μια προσπάθεια να σταματήσει ο πόλεμος. Την ίδια ώρα όμως μια απόφαση της Ινδίας, να απαγο- ρεύσει την εξαγωγή σιτηρών για να συγκρατήσει τις τιμές στο εσωτερικό, μίκρυνε ακόμη περισσότερο το παγκόσμιο απόθεμα και ώθησε προς τα πάνω τις τιμές. Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί και η μειωμένη παραγωγή στις ΗΠΑ, όπου οι εξαγωγές εκτιμάται ότι θα κινηθούν στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων δεκαετιών. Παράλληλα δε, η εκτόξευση της τιμής στη βενζίνη, στο πετρέλαιο και γενικότερα στην ενέργεια αύξησε τα κόστη σε ολόκληρη την παραγωγική και εφοδιαστική αλυσίδα, με αποτέλεσμα να μεταφερθεί το κόστος στα προϊόντα. Είναι χαρακτηριστικό, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την Ελλάδα, οι ανατιμήσεις στον κλάδο της ενέργειας τον φετινό Απρίλιο, σε σχέση και με ένα χρόνο νωρίτερα, διαμορφώθηκαν ως εξής: Φυσικό αέριο (122,6%), Ηλεκτρισμός (88,8%), Πετρέλαιο θέρ- μανσης (65,1%), Καύσιμα και λιπαντικά (29%), Στέρεα καύσιμα (5,3%). Πανάκριβο το καλάθι για τους καταναλωτές Μέσα στους τελευταίους μήνες, τα μίνι μάρκετ είδαν την πλειονότητα των προϊόντων τους να αυξάνουν την τιμή τους στους προμηθευτές, με αποτέλεσμα και οι ίδιοι με τη σειρά τους να είναι αναγκασμένοι να τα πωλούν πιο ακριβά. Το γεγονός επηρέασε φυσικά τις πωλήσεις τους, αφού το συνολικό κόστος για τους πελάτες τους εκτοξεύθηκε σε νούμερα που «πιέζουν» την αγοραστική δύναμη πολλών από αυτούς. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, έδειξε ότι τον Απρίλιο (και σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι) σημειώθηκε αύξηση σε όλα τα προϊόντα που απαρτίζουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς»: Έλαια και λίπη (22%), Κρέατα γενικά (14,1%), Λαχανικά γενικά (13,8%), Γαλακτοκομικά και αυγά (11,7%), Ψωμί και δημητριακά (10%), Φρούτα νωπά (8,6%), Καφές - κακάο - τσάι (7,1%), Λοιπά τρόφιμα (5,6%), Μεταλλικό νερό - αναψυκτικά - χυμοί φρούτων (3,8%), Ζάχαρη - σοκολάτες - γλυκά - παγωτά (3,4%) και Ψάρια γενικά (3,2%). Μεγάλες αυξήσεις καταγράφονται όμως και σε ακόμη μια σειρά από κατηγορίες προϊόντων, όπως τα υαλικά - επιτραπέζια σκεύη και τα σκεύη οικιακής χρήσης (9,4%), τη γραφική ύλη και τα υλικά σχεδίασης (5%), τα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (4,4%), τα διακο- σμητικά είδη (4,1%), τα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης (3,1%). Μεταξύ Απριλίου και Μαρτίου δε, συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά και ειδικότερα σε: Αρνί και κατσίκι (20,7%), Πουλερικά (8%), Χοιρινό (6,5%), Μοσχάρι (6,4%), Γιαούρτι (5,5%), Ψωμί (5%), Λαχανικά κατεψυγμένα (4,6%), Γάλα νωπό πλήρες (4%), Αυγά (3,9%), Λαχανικά νωπά (2,7%), Καφέ (2,6%), Τυριά (2%) και Έλαια και λίπη (1,1%). Στον αντίποδα, οι τιμές μειώ- θηκαν σε Κρασιά (3,6%), Ζυμαρικά (3,4%) και Ψάρια Αύξηση σημειώθηκε σε όλα τα προϊόντα που απαρτίζουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς». Η αύξηση των τιμών έχει ήδη αρχίσει να επηρεάζει και την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=