PC Master
78
Η
πιο γνωστή και διαδεδομένη εφαρμογή του αναφέρε-
ται στη σχέση κάρτας γραφικών και κεντρικού επε-
ξεργαστή. Καθώς η VGA είναι το εξάρτημα που συ-
χνότερα αντικαθιστάται με κάποιο καλύτερό του σε
ένα PC, ελέω games φυσικά, πολλοί είναι οι χρήστες
που αναρωτιούνται αν η CPU τους συμβαδίζει σε ισχύ
με τη νεότερη κάρτα που προτίθενται να αγοράσουν. Προτού προ-
βούν στην αγορά της μάλιστα, σπεύδουν να ρωτήσουν σε διάφορα
fora τη γνώμη άλλων χρηστών, ώστε να μην υποπέσουν σε λανθα-
σμένη αγορά. Κι όπως συμβαίνει συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις,
έκαστος καταθέτει την άποψή του, χωρίς όμως να έχει, στην πράξη,
τεκμηριώσει όσα αναφέρει. Έτσι, ο χρήστης-υποψήφιος αγοραστής
καταλήγει να μπερδεύεται διαβάζοντας ετερόκλητες και πλήρως αλ-
ληλοσυγκρουόμενες απόψεις. Κάτι που μόνο περίεργο δεν είναι, κα-
θώς είναι παραπάνω από δύσκολο σε μία τέτοια περίπτωση να κατα-
φέρεις να διακρίνεις την ορθή και εμπεριστατωμένη γνώμη, μέσα
στον κυκεώνα των posts που σωρηδόν αναρτώνται.
Το τελευταίο διάστημα έχουν πληθύνει αισθητά τα γράμματα
που έρχονται στο περιοδικό για τη στήλη Trouble shooter και ανα-
φέρονται σ’ αυτό το ζήτημα. Ούτε λίγο ούτε πολύ, χρήστες με δι-
πύρηνους επεξεργαστές της τάξης των 3GHz και άνω, έχουν φτά-
σει να αναρωτιούνται αν αυτοί θα δημιουργούν bottleneck στην
καινούργια ATi 6870 ή nVidia GTX560 που σκοπεύουν να προμη-
θευτούν. Άλλοι, διαπιστώνοντας χαμηλές επιδόσεις της κάρτας
γραφικών που ήδη διαθέτουν, αμέσως υιοθετούν ως εξήγηση το
bottleneck και αποδίδουν εκεί το πρόβλημα. Δική μας δουλειά,
λοιπόν, ήταν να προβούμε σε κάποια tests, με απολύτως πραγμα-
τικά και ρεαλιστικά νούμερα, ώστε να εξαγάγουμε κάποια χρήσιμα
συμπεράσματα και να δούμε μήπως τελικά κάπου έχει… παραγίνει
μόδα ο όρος bottleneck.
Η ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ
Πρώτο ερώτημα, λοιπόν, ήταν τι επεξεργαστή θα χρησιμοποιού-
σαμε. Αναζητώντας τη χρυσή τομή, καταλήξαμε στο συμπέρασμα
ότι μία τετραπύρηνη CPU με όχι ιδιαίτερα υψηλά χρονισμένα ρολό-
για, θα ήταν η ιδανική επιλογή. Αυτό αφ’ ενός διότι από τα 3GHz
και άνω καταντάει λίγο αστείο να μιλάμε για bottleneck, αφ’ ετέ-
ρου διότι οι χρήστες με συστήματα που διαθέτουν επεξεργαστή
κάτω από τα 2GHz, όπως έχει φανεί από τα δικά σας γράμματα, εί-
ναι σχετικά λίγοι πλέον. Γιατί όμως τετραπύρηνη CPU κι όχι διπύρη-
νη; Η απάντηση ακούει στη γνωστή φράση «όταν μπεις στο χορό,
θα χορέψεις». Ευκαιρίας δοθείσης, θα διαπιστώναμε αν και κατά
πόσο τελικά οι τέσσερις πυρήνες αποβαίνουν χρήσιμοι στα σημερι-
νά παιχνίδια. Προκειμένου να το διαπιστώσουμε αυτό, θα συγκρί-
ναμε τις επιδόσεις του τετραπύρηνου επεξεργαστή με εκείνες
ενός αντίστοιχα χρονισμένου διπύρηνου.
Με αυτά και με αυτά, ο Intel Core Quad Q6600 των 2.4GHz ανέ-
λαβε το ρόλο πρωταγωνιστή στη δοκιμή μας. Από δίπλα, ένας Intel
Core Duo 3.33GHz περίμενε να αναμετρηθεί μαζί του. Το σκεπτικό
της κυρίως δοκιμής ήταν το εξής: Θα μετρούσαμε τις επιδόσεις
τεσσάρων γνωστών παιχνιδιών, καθώς κι ενός συνθετικού
benchmark, σε διάφορα setups. Γι’ αυτό το λόγο, επιστρατεύτηκαν
Όσοι ασχολείστε εντατικά με το
αγαπημένο σπορ του σκαλίσματος
του υπολογιστή και τις αλλαγές
εξαρτημάτων, δεν μπορεί να μην
έχετε έρθει σε επαφή με τον όρο
bottleneck. Για να τον καταστήσουμε
σαφή όμως και σε όσους δεν
κατανοούν πλήρως τι σημαίνει, ας
δώσουμε μία γρήγορη ερμηνεία του.
Αυτός ο όρος, λοιπόν, απλούστατα
περιγράφει την κατάσταση όπου οι
επιδόσεις ενός υποσυστήματος του
ηλεκτρονικού μας υπολογιστή
«φρενάρονται» από εκείνες ενός
άλλου.
του Μάνου «manos426f» Kαρκαλέμη manos426f@hotmail.com
TO ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ
BOTTLENECK