mville χωρίς την πίεση χρόνου και το δεύ-
τερο μέρος είναι οι χάρτες όπου παίζετε
τις αποστολές με το κλασικό RTS game-
play, αλά Age of Empires.
EΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΠΡΩΗΝ
Δυστυχώς οι αποστολές που σας βά-
ζουν ενάντια στην ΑΙ, αργά ή γρήγορα μας
βαλτώνουν σε παλιές καταστάσεις και,
πλέον, απαρχαιωμένες τακτικές. Αυτό δεν
είναι απαραίτητα κακό αν δεν θέλετε να
πονοκεφαλιάζετε με πολύπλοκες στρατη-
γικές αποφάσεις: αν είστε casual στρατη-
γός που σας αρκεί ο κύκλος «μαζεύω
άπειρες πρώτες ύλες, φτιάχνω τεράστιες
στρατιές με την ησυχία μου και μετά απλά
ισοπεδώνω τον εχθρό», τότε θα ευχαρι-
στηθείτε το στρωτό gameplay που δεν
απαιτεί και πολλή φαιά ουσία. Αν παίρνε-
τε το strategy σας πιο… καλοψημένο, τό-
τε θα βαρεθείτε με την παιδαριώδη τακτι-
κή που (κακά τα ψέματα) μας ταξιδεύει πί-
σω δέκα-δεκαπέντε χρόνια και σε άλλες
εποχές όπου υπήρχαν διαφορετικά stan-
dards. Προσωπικά, επειδή γέρασα μάλ-
λον, προτιμώ κάτι εύπεπτο με γρήγορο
ρυθμό, παρά να πήζω με καταστάσεις
Supreme Commander – αλλά παράλληλα
κατανοώ τον πιο σκληροπυρηνικό που θα
σνομπάρει το ρηχό στρατηγικά gameplay.
Την κατάσταση τη σώζει κάπως το co-
op play, που μπορείτε να φέρετε έναν φί-
λο και να παίξει μαζί σας την αποστολή:
Όσο να ’ναι, ο ανθρώπινος παράγοντας
κάνει πιο διασκεδαστική την εμπειρία,
ακόμα και όταν απλώς μαζεύεις βουνά
από βατόμουρα για να φάνε οι 150 «φου-
σκωτοί» στρατιώτες. Για κάποιο λόγο, ο
αριθμός των εχθρικών δυνάμεων που
αντιμετωπίζετε δεν αυξάνεται όταν έχετε
κάποιον συμπαίκτη μαζί σας, οπότε αν
έχετε προβλήματα με κάποια αποστολή,
απλώς φέρνετε έναν ακόμη και καθαρίζε-
τε με χαρακτηριστική άνεση.
Φυσικά τα πράγματα αλλάζουν εντελώς
με το PvP και τις αρένες των 1 vs 1 και 2
vs 2. Επειδή, όμως, εδώ παίζουν όλοι μα-
ζί, συνδρομητές και τζαμπατζήδες, δεν
υπάρχει καλή ισορροπία. Επίσης, δεν
υπάρχει και μεγάλη ανάγκη για skill και,
όσο καλός στρατηγός κι αν είστε, αν ο
αντίπαλος σας ρίχνει 3-4 επίπεδα και έχει
προχωρήσει σε καλές αναβαθμίσεις, θα εί-
ναι σχεδόν ακατόρθωτο να τον νικήσετε.
Αυτό βέβαια δεν είναι και παράλογο,
αφού ο παίκτης που αφοσιώνεται, αντα-
μείβεται και κερδίζει ευκολότερα τους
αντιπάλους του.
ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ Ή ΝΑ
ΜΗΝ ΠΛΗΡΩΣΕΙ;
Θα ήθελα επίσης να κάνουμε κάτι σα-
φές: Μην ψαρώνετε με το Age of Empires
Online, αλλά και με οποιοδήποτε άλλο τίτ-
λο που γράφει με τεράστια γράμματα
«Free-To-Play». Κι ένα demo είναι «Free-
To-Play», δεν έχει να λέει κάτι. Υπάρχει
ένας πολύ συγκεκριμένος όρος που περι-
γράφει το προϊόν που ξεκινά με ανοικτή
πρόσβαση σε όλους, αλλά κρατά το καλό
για όσους πληρώσουν κι ο όρος αυτός εί-
ναι ο «freemium» (από τις λέξεις «free» και
«premium»). Ίσως να σας φαίνονται λεπτο-
μέρειες αυτά κι έχετε δίκιο, αλλά θέλω να
ακριβολογούμε και να είμαστε σαφείς. Το
πιο σημαντικό κομμάτι λοιπόν, στην κριτι-
κή ενός freemium τίτλου είναι τι προσφέ-
ρει σε όλους και τι προσφέρει σε όσους
πληρώσουν για το εξτρά κομμάτι του παι-
χνιδιού. Η απλή απάντηση είναι ότι το δω-
ρεάν περιεχόμενο είναι χορταστικό και
ένας solo player μπορεί να φτάσει μέχρι το
ανώτατο επίπεδο των 40, αν δεν έχει βα-
ρεθεί το σχετικά μονότονο grind – κληρο-
νομιά του ΜΜΟ κομματιού. Ο ανταγωνιστι-
κός, όμως, φίλος του PvP θα αντιμετωπί-
σει πρόβλημα στις πρώτες 2-3 ώρες όταν
βρει τα πρώτα αντικείμενα που δεν μπορεί
να χρησιμοποιήσει.
Αν και ήταν αναμενόμενο, το Age of
Empires Online πολύ συχνά «τσιγκλά» τον
παίκτη και προσπαθεί να τον ωθήσει στο
premium account. Αυτό μερικές φορές γί-
νεται με άτσαλο, άδικο τρόπο, όπως όταν
σας δοθεί για ανταμοιβή μίας αποστολής
ένα πανίσχυρο αντικείμενο που… δεν μπο-
ρείτε να χρησιμοποιήσετε καν! «Θες να
φας αυτό το λαχταριστό τυράκι; Πρέπει να
πληρώσεις για το premium content». Από-
λυτα σεβαστή η κερδοσκοπική νοοτροπία
(προϊόν είναι εξάλλου), αλλά νομίζω θα
μπορούσε να είχε γίνει με περισσότερο
τακτ. Τέλος, αν δεν έχετε πληρώσει για το
παιχνίδι, δεν μπορείτε να φτιάξετε ένα νέο
PvP ή co-op παιχνίδι, αλλά μόνο να κάνε-
τε «Join» σε ένα ήδη υπάρχον.
Αν σκοπεύετε να παίξετε σε ανταγωνι-
στικό περιβάλλον και να ασχοληθείτε με
PvP, είναι υποχρεωτικό να πληρώσετε. Πο-
λύ απλά, αν αρχίσετε να ασχολείστε με το
PC Master
88
Το βαρύ πυροβολικό της Αιγύπτου…
Ο Scout ανοίγει το χάρτη, αλλά συναντά μερι-
κά κακά λυκάκια…
Φυσικά δεν λείπουν οι ναυτικές μονάδες (φρε-
γάτες, ψαράδικα κ.λπ.).