127
PC Master
n
Dot pitch:
Εκφράζει την απόσταση με-
ταξύ δύο pixels του ίδιου χρώματος σε χι-
λιοστά. Οι τυπικές τιμές κυμαίνονται στα
0,2–0,3 χιλιοστά, ενώ όσο μικρότερο το
dot pitch τόσο πιο «κοφτερή» και ποιοτική
η απεικόνιση.
n
Φωτεινότητα:
Εκφράζει την ένταση
του φωτός που εκπέμπεται από την οθόνη
σε κεριά ανά τετραγωνικό μέτρο (cd/m2).
Σε γενικές γραμμές επιζητούμε οθόνες με
υψηλή φωτεινότητα, καθώς σε συνθήκες
υψηλού φυσικού ή τεχνητού φωτός από το
περιβάλλον (π.χ., έντονη ηλιοφάνεια ή
φωτισμός στο γραφείο), η οθόνη κουράζει
τα μάτια μας περισσότερο, καθώς είναι πιο
«σκοτεινή» απ’ ό,τι θα έπρεπε.
n
Λόγος αντίθεσης (contrast ratio):
Το
γνωστό μας contrast ουσιαστικά είναι ο λό-
γος της φωτεινότητας του λευκού χρώμα-
τος της οθόνης προς τη φωτεινότητα του
μαύρου. Βλέπετε, στις οθόνες το μαύρο
χρώμα ποτέ δεν είναι τελείως σκοτεινό,
καθώς ο backlight φωτισμός ποτέ δεν δια-
κόπτεται, έτσι ακόμη και το πιο σκοτεινό
χρώμα που η οθόνη μπορεί να παραγάγει,
είναι πιο «φωτεινό» από το πραγματικό
μαύρο που θα είχαμε αν η οθόνη ήταν
απενεργοποιημένη. Φυσικά, όσο μεγαλύτε-
ρο το CR τόσο το καλύτερο, αν και τελευ-
ταία είναι δημοφιλής η χρήση του Dynamic
CR, προσφέροντάς μας εξωπραγματικά
νούμερα, όπως το 5.000.000:1. Όπως θα
μαντέψατε, αυτά χρησιμοποιούνται περισ-
σότερο ως marketing trick, αφού το νού-
μερο που μας ενδιαφέρει, είναι αυτό του
Static CR, που συνήθως κυμαίνεται αρκετά
χαμηλότερα. Με το δυναμικό λόγο αντίθε-
σης η οθόνη σε πολύ σκοτεινές σκηνές
μειώνει το backlight, για να παραγάγει πιο
σκοτεινό μαύρο χρώμα και ταυτόχρονα ενι-
σχύει την προβολή των φωτεινών σημείων
για να ξεχωρίζουν στα μάτια του χρήστη.
Αν, όμως, η ίδια σκηνή περιέχει και πολύ
φωτεινά σημεία, αυτά θα φαίνονται ακόμη
πιο φωτεινά, καταστρέφοντας τη συνολική
ποιότητα της εικόνας. Εν ολίγοις, μην πα-
ρασύρεστε από το δυναμικό CR, αλλά επι-
κεντρωθείτε στο στατικό.
n
Χρόνος απόκρισης (Response Time):
Είναι ένα μέγεθος που ενδιαφέρει ιδιαίτε-
ρα τους gamers και όσοι παρακολουθείτε
τον «Οδηγό Αγοράς», το «PC Flash» και το
«Πριν Αγοράσετε» θα γνωρίζετε ήδη την
αξία του. Στις LCD οθόνες, σε αντίθεση με
τις CRT, η πολύ γρήγορη εναλλαγή χρωμά-
των σε κάθε pixel δεν είναι πάντα εφικτή,
καθώς ανάλογα με το είδος του panel,
μπορεί η εφαρμογή (π.χ., το game) να
απαιτεί μεγαλύτερη ταχύτητα από αυτή
που μπορεί να επιτύχει η οθόνη. Αποτέλε-
σμα είναι σε αυτές τις περιπτώσεις να πα-
ρατηρούνται «σκιές» (ghosting) από την κα-
θυστερημένη αλλαγή χρωμάτων, όταν
έχουμε γρήγορη δράση και εναλλαγή εικό-
νων/σκηνών. Ο χρόνος απόκρισης μετρά
πόσα milliseconds χρειάζεται το pixel για
να μεταβεί από ένα συγκεκριμένο χρώμα
σε ένα άλλο. Παλαιότερα μετρούσαμε το
χρόνο για τη μετάβαση από το μαύρο στο
άσπρο χρώμα και πίσω στο μαύρο (black–
to–black), όμως, αυτή η μέθοδος δεν αντι-
προσώπευε τις πραγματικές δυνατότητες
της οθόνης, πλέον, λοιπόν, οι κατασκευα-
στές έχουν καταλήξεις στην GtG μέτρηση
(Gray–to–Gray). Τιμές κάτω από 5ms είναι
εξαιρετικές για gaming (2 ή 4ms), ενώ από
τα 8ms και πάνω δεν θεωρούνται ανεκτές.
Αξίζει να αναφερθεί ότι τα 2ms, π.χ., δεν
αφορούν σε όλες τις πιθανές εναλλαγές
μεταξύ χρωμάτων. Κάποιες μπορεί να είναι
στα 2ms, αλλά κάποιες μπορεί να αγγίξουν
και τα 10+ ms, ωστόσο, οι εναλλαγές που
μας ενδιαφέρουν, θα κυμαίνονται σε χαμη-
λά επίπεδα και αυτό έχει σημασία.
n
Ρυθμός ανανέωσης (refresh rate):
Πολύ πιο σημαντικός στις CRT οθόνες,
αφού από κάποιο μέγεθος και πάνω οι με-
γάλες οθόνες γίνονταν πολύ κουραστικές
στη χρήση με χαμηλό RR, το οποίο ουσια-
στικά εκφράζει πόσες φορές ανά δευτερό-
λεπτο «ανανεώνεται» η απεικόνιση. Μην το
συγχέετε με το framerate των παιχνιδιών,
καθώς το refresh rate υπάρχει διαρκώς –
ακόμη και όταν η οθόνη απεικονίζει το ίδιο
frame, αυτό ανανεώνεται συνέχεια. Στις
LCD οθόνες δεν παρατηρείται το φαινόμε-
νο του flickering που ταλαιπωρούσε τους
χρήστες CRT οθονών (εκ κατασκευής),
οπότε τα 59/60Hz είναι η φυσιολογική τιμή
και δεν χρειάζεστε μεγαλύτερο RR.
n
Γωνίες θέασης:
Ένα από τα μεγάλα
μειονεκτήματα των LCD οθονών σε σχέση
με τις CRT είναι οι πολύ μικρές γωνίες θέα-
σης. Αν και σε μία CRT μπορούσαμε να
βλέπουμε το ίδιο καλά απ’ οποιαδήποτε
σχεδόν γωνία σε σχέση με το κέντρο της
οθόνης, στις LCD αυτό δεν καθίσταται δυ-
ΣυμβουλέΣ
αΣφαλείαΣ!
Οι διάφορες οθόνες είναι ευαίσθητες
σε αρκετές περιπτώσεις και σε καµία
περίπτωση δεν πρέπει να
µεταχειρίζεστε την επιφάνειά της
σαν ένα απλό κοµµάτι γυαλί. Αυτό
κοινώς σηµαίνει: Όχι καθαριστικά
τύπου «Άζαξ» και άλλα δραστικά
υγρά, όχι χρήση οποιουδήποτε
υλικού για τον καθαρισµό και,
βέβαια, απαλές κινήσεις κατά το
καθάρισµα! Αποφύγετε το νερό
βρύσης, γιατί περιέχει άλατα και
χλώριο που µπορούν να σηµαδέψουν
µόνιµα την οθόνη σας, ενώ επιλέξετε
ειδικά πανάκια µικροϊνών (υπάρχουν
παντού πλέον) αντί για χαρτί
κουζίνας ή σφουγγάρια. Η καλύτερη
λύση είναι τα καθαριστικά kits που
κυκλοφορούν στην αγορά γι’ αυτόν
το σκοπό, ενώ κοστίζουν σχετικά
λίγο. Επιπλέον, να θυµάστε ότι οι
LCD οθόνες δεν πρέπει να πιέζονται
µε δύναµη σε κανένα σηµείο τους,
καθώς µπορεί να προκληθεί µόνιµη
βλάβη, ενώ αυτονόητο είναι ότι είτε
πρόκειται για CRT είτε για LCD
οθόνη, πρέπει να προστατεύσετε τις
σχισµές που υπάρχουν για την
αποβολή του θερµού αέρα απ’
οποιοδήποτε υγρό, υγρασία και, ει
δυνατόν, σκόνη. Τέλος, προτείνεται
να κλείνετε την οθόνη προτού την
καθαρίσετε, ενώ προσοχή χρειάζεται
και κατά τη µεταφορά, καθώς οι
λεπτές LCD είναι πολύ πιο
ευαίσθητες από τις ογκώδεις και
στιβαρές CRT. Μη µετακινείτε βίαια
την οθόνη, ειδικά όταν είναι ζεστή
από πολύωρη λειτουργία, και
φροντίστε να µην αγγίζει το panel
τίποτε κατά τη µεταφορά, µε
αφρολέξ ή αντίστοιχο υλικό. Και,
βέβαια, κλείνετε την οθόνη αν δεν τη
χρησιµοποιείτε για µεγάλο διάστηµα,
το stand–by mode δεν είναι για
χόρταση...
Μία οθόνη αφής αποσυναρμολογημένη. Παρατηρήστε τον αριθμό των layers από τα οποία αποτε-
λείται.