H
στήλη της «Ανατομίας» σιγά σι-
γά κλείνει τον κύκλο της, κα-
θώς μέχρι στιγμής έχει ασχο-
ληθεί και έχει αναλύσει όλα τα
βασικά εξαρτήματα ενός υπο-
λογιστή: Motherboard, επεξεργαστής,
RAM, κάρτα γραφικών, σκληροί δίσκοι
(HDD και SSD), τροφοδοτικό, όλα πέρασαν
από το... νυστέρι του «PC Master», ώστε να
δείτε από τι αποτελούνται, πώς κατασκευ-
άζονται και πώς λειτουργούν. Το μόνο βα-
σικό περιφερειακό που δεν είχαμε δει ακό-
μα, ήταν ένα από τα σημαντικότερα. Η
οθόνη είναι υπεύθυνη για την προβολή
των δεδομένων του υπολογιστή στο χρή-
στη και χωρίς αυτή πολύ απλά δεν θα γινό-
ταν τίποτε. Θα έπρεπε να εκτυπώνουμε,
π.χ., σε χαρτί κάθε σελίδα και δεδομένο
που θα θέλαμε να δούμε, κάτι που θα κα-
θιστούσε δύσχρηστο το PC και, φυσικά, θα
εξάλειφε πολλές εφαρμογές που βασίζο-
νται στη real–time αλληλεπίδραση μεταξύ
των δύο πλευρών (games κανείς;). Δεν
υπάρχει, όμως, λόγος να μιλάμε υποθετι-
κά, αφού οι οθόνες είναι εδώ, πιο εξελιγ-
μένες από ποτέ, και περιμένουν να ασχο-
ληθούμε μαζί τους!
Σχεδόν όλοι θα θυμάστε τις ογκώδεις,
«τετράγωνες» CRT (Cathode Ray Tube) οθό-
νες και πιθανότατα θα είχατε μία κάποια
στιγμή ή ίσως την έχετε ακόμα. Φυσικά,
πλέον όλα τα σύγχρονα μοντέλα οθονών
είναι τεχνολογίας LCD (Liquid Crystal Dis-
play), συνεπώς θα εστιάσουμε σε αυτά στην
ανάλυσή μας, χωρίς, όμως, να παραβλέψου-
με εντελώς παλαιότερες ή νεότερες τεχνο-
λογίες. Τι συμβαίνει, λοιπόν, μέσα στην LCD
οθόνη μας για παραχθούν τα εκατομμύρια
χρωμάτων που βλέπουμε σε High Definition
αναλύσεις; Στις οθόνες υγρών κρυστάλλων,
που χρησιμοποιούνται ευρέως, από τους
υπολογιστές τσέπης έως εξειδικευμένα επι-
στημονικά μηχανήματα, μία διαφορετική τά-
ση εφαρμόζεται σε κάθε τομέα, του οποίου
θέλουμε να αλλάξουμε τις ιδιότητες (χρώ-
μα, φωτεινότητα κ.λπ.). Κάθε pixel έχει το
δικό του transistor με μία επίστρωση μη
αγώγιμου υγρού κρυστάλλου και «κλείνε-
ται» από δύο ITO (Indium tin oxide – In2O3 +
SnO2) στρώσεις, υλικό που είναι μεν ηλε-
κτρικά αγώγιμο, αλλά έχει το πλεονέκτημα
της διαφάνειας σε μικρές στρώσεις, έτσι δεν
εμποδίζει το φως να περάσει. Επειδή τα pix-
els σε κάθε οθόνη είναι πολλά εκατομμύρια,
υπάρχει κατηγοριοποίηση σε σειρές και στή-
λες στις οποίες εφαρμόζεται η εκάστοτε τά-
ση (και όχι σε κάθε pixel ξεχωριστά), ώστε
να μειωθεί ο αριθμός των συνδέσεων που
απαιτούνται σε κάποιες χιλιάδες και έτσι να
μειωθεί το κόστος. Στην αγορά εδώ και χρό-
νια έχουν επικρατήσει οι TFT (Thin Film
Transistor) LCD οθόνες, που με τη σειρά
τους έχουν ορισμένες παραλλαγές, ανάλο-
γα με το είδος του panel που χρησιμοποιεί-
ται σε κάθε μοντέλο.
Τα χαρακτηριστικά που μας ενδιαφέρουν
σε μία οθόνη, από τα οποία και την κρίνου-
με συνολικά, είναι τα εξής:
n
Ανάλυση οθόνης:
Φυσικά, το πρώτο
που μας ενδιαφέρει, είναι η ανάλυση, κα-
θώς όσο μεγαλύτερη με δεδομένο μέγε-
θος οθόνης είναι αυτή τόσο πιο λεπτομερή
τα γραφικά και καλύτερο το οπτικό αποτέ-
λεσμα. Σε συνδυασμό με το aspect ratio,
δηλαδή, το λόγο του αριθμού των οριζό-
ντιων προς τα κάθετα pixels (4:3 παλαιότε-
ρα, 16:9 ή 16:10 τώρα), οι δημοφιλέστερες
αναλύσεις σήμερα είναι τα 1.920x1.080
pixels (1080p), 1.920x1.200, 1.680x1.050,
1.280?720 (720p), αλλά και μεγαλύτερες
από την πρώτη, όπως 2.560x.1600 και
2.560x1.440.
Του Δημήτρη «i-VTec» Σκιάννη
jimvtec@gmail.com
Οθoνη
Οπτική πανδαισία!
PC Master
126
Μία τυπική LCD
TFT οθόνη.