ποια στιγμή αντιμέτωποι με χαμηλές ταχύτη-
τες, υψηλά pings, τυχαίες αποσυνδέσεις και
πτώση της γραμμής DSL, ακόμη και στα με-
γάλα αστικά κέντρα. Αντίστοιχη ή και πολύ
χειρότερη είναι η κατάσταση σε πολλές άλ-
λες χώρες ανά την υφήλιο, ενώ ακόμη και οι
κάτοικοι μεγάλων χωρών αντιμετωπίζουν
περιορισμούς στο διαθέσιμο bandwidth με
τα γνωστά bandwidth caps ή throttling των
συνδέσεων όταν αυτές χρησιμοποιούνται
«υπερβολικά». Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα
δεδομένα, θεωρούμε ότι είναι ακόμη νωρίς
για να θεωρηθεί η broadband σύνδεση ως
de facto απαίτηση των παιχνιδιών.
Πέρα, όμως, από το τεχνικό κομμάτι του
always–on, αναπόφευκτα αναλογιζόμαστε τις
πιθανές επιπτώσεις από τον αυξημένο έλεγ-
χο που θα αποκτήσουν οι μεγάλες εταιρείες
έναντι των χρηστών τους. Οι gamers θα
έχουν, φυσικά, πάντοτε στα χέρια τους το
μεγαλύτερο όπλο, την επιλογή να αγορά-
σουν ή όχι ένα προϊόν. Μετά την αγορά,
όμως, τι θα ισχύει; Πόσο σίγουροι μπορεί να
είμαστε ότι δεν θα βρεθούν κάποιοι που θα
εκμεταλλευτούν την κατάσταση για να επι-
βάλουν επιπλέον περιορισμούς στα δικαιώ-
ματα του χρήστη; Ήδη υπάρχει το ανησυχη-
τικό προηγούμενο του account banning στα
forums της ΕΑ, το οποίο οδηγεί σε αποκλει-
σμό του παίκτη από τα προϊόντα που έχει
πληρώσει. Έπειτα, τα πρόσφατα περιστατικά
hacking σε μεγάλες εταιρείες έχουν δημι-
ουργήσει δικαιολογημένα ανησυχίες στο κοι-
νό που βλέπει ότι η υποδομή των συστημά-
των τους δεν είναι αρκετή για να προσφέρει
την απαραίτητη ασφάλεια. Όλοι αυτοί οι
προβληματισμοί είναι βάσιμοι και μας κάνουν
να βλέπουμε με σκεπτικισμό τη μετάβαση σε
ένα πλήρως on–line μοντέλο. Ο τελικός κρι-
τής πάντως είναι το κοινό των gamers, οπότε
η εμπορική επιτυχία ή μη του Diablo III θα
μας δείξει οριστικά αν βρισκόμαστε στη χα-
ραυγή της always–on εποχής ή αν τα σχέδια
των game publishers θα πάρουν μία ακόμη
αναβολή για το μέλλον.
PC
57
PC Master
Χώρα
Πρόσβαση στο Internet
Broadband πρόσβαση
2006 (%)
2011 (%)
2006 (%)
2011 (%)
Μέσος όρος στην ΕΕ
49
73
30
68
Βέλγιο
54
77
48
74
Βουλγαρία
17
45
10
40
Τσεχία
29
67
17
63
Δανία
79
90
63
84
Γερμανία
67
83
34
78
Εσθονία
46
71
37
66
Ιρλανδία
50
78
13
65
Ελλάδα
23
50
4
45
Ισπανία
39
64
29
62
Γαλλία
41
76
30
70
Ιταλία
40
62
16
52
Κύπρος
37
57
12
56
Λετονία
42
64
23
59
Λιθουανία
35
62
19
57
Λουξεμβούργο
70
91
44
68
Ουγγαρία
32
65
22
61
Μάλτα
53
75
41
75
Ολλανδία
80
94
66
83
Αυστρία
52
75
33
72
Πολωνία
36
67
22
61
Πορτογαλία
35
58
24
57
Ρουμανία
14
47
5
31
Σλοβενία
54
73
34
67
Σλοβακία
27
71
11
55
Φινλανδία
65
84
53
81
Σουηδία
77
91
51
86
Ηνωμένο Βασίλειο
63
85
44
83
Ισλανδία
83
93
72
93
Νορβηγία
69
92
57
80
Κροατία
41
61
23
56
ΠΓΔΜ
14
46
1
37
Τουρκία
20
43
17
39
ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΟ INTERNET
ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΪΚΑΚΡΑΤΗΚΑΙ ΤΟΥΡΚΙΑ
Το APB απέτυχε εμπορικά, αλλά βρήκε νέα ανάσα ζωής ως free to play
τίτλος, παρότι ως MMO μπορεί να παιχθεί μόνο με broadband σύνδεση.
Oι διαφορετικές κλάσεις του Star Wars The Old Republic μπορούν να
παιχθούν κάλλιστα ως single player games, με τη συμμετοχή άλλων ατό-
μων να είναι προαιρετική. Είναι άραγε αυτό το μέλλον όλων των single
player games;