Page 81 - PCM267

Basic HTML Version

Μιλήσαμε όμως πιο πριν για τη σχέση DAU/MAU, αλλά και για
τον όρο Retention, o οποίος αποδίδεται στα Ελληνικά ως «κατα-
κράτηση» (όχι υγρών, χρηστών!). Καλά, χρυσά και άγια τo virality
και τα DAU, αλλά το πολύ χρήμα έρχεται από τους φανατικούς παί-
κτες. Οπότε κάθε social game που σέβεται τον εαυτό του, προσπα-
θεί να κρατήσει όσο το δυνατόν περισσότερους από τους χρήστες
που θα το δουν έστω και μία φορά. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να
επιτευχθεί αυτό και για ακόμη μία φορά θα δούμε την περίπτωση
της Zynga (η οποία, ως ηγέτιδα δύναμη, είναι και ένα από τα καλύ-
τερα case studiew). Κοιτώντας λοιπόν ξανά το CityVille, βλέπουμε
ότι κάθε νέα μέρα που το χρησιμοποιούμε, το game μάς ανταμεί-
βει με ενέργεια ή virtual αγαθά. Παράλληλα, αν αμελήσουμε να το
επισκεφτούμε για κάποιες ημέρες, τότε, π.χ., η σπορά μας θα πάει
χαμένη. Δηλαδή, ακολουθείται εδώ μία τακτική επιβράβευσης της
συνέπειας και τιμωρίας της αμέλειας ή, αν θέλετε, κινήτρων/αντι-
κινήτρων. Σε αυτό το σημείο η ύπαρξη φίλων που παίζουν το ίδιο
game αποτελεί πολύ σημαντικό σημείο. Αν, λ.χ., εσείς ψιλοβαριέ-
στε να παίξετε, αλλά οι κολλητοί σας είναι εντελώς εθισμένοι, το
πιθανότερο είναι να μπαίνετε και εσείς τακτικά για δύο-τρία λεπτά
απλώς και μόνο για να ικανοποιήσετε τα in–game αιτήματά τους,
αυξάνοντας παράλληλα το DAU του τίτλου. Το The Pioneer Trail
μάλιστα προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, προσπαθώντας να βασι-
στεί ως τίτλος συνολικά ακριβώς πάνω σε αυτήν την αλληλεπίδρα-
ση μεταξύ φίλων, καθώς παίζεται σε τετράδες.
Αυτές οι τακτικές δεν είναι άγνωστες στους hardcore χρήστες
των ΜΜΟs. Πολλοί από εσάς θα έχετε δεχτεί SMS από τους φίλους
σας να μπείτε άμεσα στο WoW για να κάνετε tanking κάποιο in-
stance ή θα είχατε εμπλακεί στο απίστευτο PvP grinding τα πρώτα
χρόνια αυτού του gaming ογκόλιθου της Blizzard, οπότε, αν ήθε-
λες να προαχθείς και να αποκτήσεις τα σχετικά items, έπρεπε να
παίζεις 8+ ώρες την ημέρα επί 7 ημέρες την εβδομάδα. Απλώς
στο social gaming επίπεδο η αλληλεπίδραση μεταξύ των παικτών
καταγράφεται απευθείας από τα metrics και έχει άμεσο αντίκτυπο
στην εμπορική πορεία και στη διάρκεια ζωής του τίτλου. Το αρνητι-
κό βέβαια όλων αυτών των τεχνικών είναι ότι είναι πολύ εύκολο
να ξεπεραστεί το όριο της λογικής ποσότητας προσφορών και να
περάσουμε στην καθαρή ενόχληση που διαταράσσει τη ροή του
παιχνιδιού αλλά και τα νεύρα των on-line φίλων μας. Κάποιες εται-
ρείες διαλέγουν να είναι πιο διακριτικές στη viral και retention πο-
λιτική τους αλλά η Zynga, βέβαια, δεν είναι μία από αυτές.
ομορφαινΕι, δΕν παΧαινΕι
To διασκεδαστικό και εθιστικό gameplay μπορεί να είναι ανα-
γκαία συνθήκη για την επιτυχία ενός social game, αλλά όχι και ικα-
νή. Υπάρχουν λοιπόν, όπως είδαμε, και άλλοι παράγοντες που παί-
ζουν εξίσου σημαντικό ρόλο. Την επόμενη φορά που θα δείτε κά-
ποιον φίλο σας να παίζει ένα φαινομενικά σαχλό παιχνιδάκι, θυμη-
θείτε: Κάτω από το απλοϊκό προσωπείο κρύβονται βουνά από χρή-
μα, αδυσώπητο marketing και ατελείωτες ώρες σχεδιασμού και
προώθησης. Το social gaming ήρθε για να μείνει.
PC
81
PC Master
“Και πώς θα τα θερίσεις όλα αυτά ρε φίλε; Με ξυλοπόδαρα;”
1
FarmVille.
Δεν θα μπορούσε να είναι κάποιο άλλο σε αυτήν
τη θέση. Κοντά τρία χρόνια μετά την κυκλοφορία του, παρα-
μένει εξαιρετικά δημοφιλές. Κατέχει την πρώτη θέση όχι για την
ποιότητα ή την πρωτοτυπία του, αλλά για αυτό που συμβολίζει.
Είναι τo Pac–Man των social games.
2
The Sims Social.
Το όχημα του δυναμικού μπασίματος
της ΕΑ στη social αρένα και ένας από τους κήρυκες της νέ-
ας εποχής, όπου τα όρια μεταξύ παραδοσιακού hardcore και
social/casual gaming θα είναι πιο δυσδιάκριτα.
3
Gardens of Time.
Κερδίζει τη θέση του γιατί αποδεικνύει
πως ένα social game μπορεί να γίνει υπερδημοφιλές ακόμη
και χωρίς καρτουνίστικα γραφικά ή χαρούμενο περιβάλλον.
4
Bejeweled Blitz.
Η σημασία αυτού του τίτλου, εκτός της
επιτυχίας του, έγκειται στο ότι αποτελεί μία από τις πιο χα-
ρακτηριστικές αποδείξεις της συγγένειας των social με τα mo-
bile games και τη σχέση συγκοινωνούντων δοχείων που τα δια-
κρίνει.
5
CityVille.
Δεν διακρίνεται για το πλούσιο gameplay του,
δεν εντυπωσιάζει στον τεχνικό τομέα και δεν πρωτοτυπεί
πουθενά. Είναι όμως στη λίστα, γιατί συμπυκνώνει τα καλά και
τα κακά των social games του σήμερα με τον πιο εμφατικό
τρόπο.
All time social gaming
TOP–5
Ένα από τα πολλά καθιερωμένα games που μεταφέρθηκαν στο Face-
book.
Dexter, ένας χαρακτήρας που πάντα έχει ώρα για σκότωμα!