T
ο έντονο και εύστοχο marketing, η φήμη του develo-
per, τα κοινωνικά δίκτυα και οι εντυπώσεις των gamers
όπως διατυπώνονται στο Internet μπορούν να κάνουν
τη διαφορά μεταξύ ενός επιτυχημένου παιχνιδιού και
μίας παταγώδους αποτυχίας. Τα τελευταία χρόνια, όμως,
εμφανίστηκε μία νέα «δύναμη», η οποία ασκεί τέτοια επιρροή,
ώστε ακόμα και οι αμοιβές των developers να εξαρτώνται από τις
επιδόσεις τους σε αυτήν! Αναφερόμαστε, φυσικά, στο site
Metacritic, την υπηρεσία συγκέντρωσης και παρουσίασης του μέσου
όρου βαθμολογιών από κριτικούς και απλούς χρήστες. Με την ευ-
καιρία της προσθήκης πλέον και των game reviews του «PC Master»
στο Metacritic, ας ρίξουμε μία πιο προσεκτική ματιά στην επίδραση
αυτής της πολυσυζητημένης υπηρεσίας στο gaming.
Η βασική ιδέα πίσω από τη δημιουργία του Metacritic (metacritic.
com) είναι απλή: το site συγκεντρώνει βαθμολογίες από τα game
reviews του λεγόμενου ειδικού Τύπου (αντίστοιχα δεδομένα παρέ-
χονται για ταινίες, τηλεόραση και μουσική) και παρουσιάζει για κάθε
προϊόν τον διαμορφούμενο μέσο όρο σε μία ενιαία βαθμολογία. Πα-
ράλληλα, παρέχει (όπου αυτό είναι δυνατό) links των επιμέρους
reviews από τις διάφορες πηγές του και επιτρέπει ταυτόχρονα στους
απλούς χρήστες να βαθμολογούν οι ίδιοι τα προϊόντα, παρουσιάζο-
ντας και σε αυτή την περίπτωση το μέσο όρο των user reviews. Ήδη
στην υπηρεσία έχουν ανέβει τα πρώτα «PC Master» reviews, τα οποία
πλέον συνυπολογίζονται στο γενικό μέσο όρο, ενώ αναλυτικό κατά-
λογο των reviews του περιοδικού στο Metacritic θα βρείτε στη διεύ-
θυνση http://www.metacritic.com/publication/pc-master-
greece?filter=games. Σύμφωνα, λοιπόν, με όσα έχουμε αναφέρει
μέχρι τώρα, το Metacritic εμφανίζεται ως μία πρακτική υπηρεσία, που
διευκολύνει το χρήστη στην αναζήτηση reviews από πολλαπλές πη-
γές. Γιατί να είναι «πολυσυζητημένη»; Αυτό ακριβώς θα εξηγήσουμε
παρακάτω.
ΧΑΙΡΕ, METACRITIC, ΟΙ ΜΕΛΛΟΘΑΝΑΤΟΙ ΣΕ
ΧΑΙΡΕΤΟΥΝ!
Τα game reviews από τον ειδικό Τύπο (έντυπο και ηλεκτρονικό)
είχαν πάντοτε κάποια επίδραση στην πορεία ενός παιχνιδιού στην
αγορά. Συχνά τα reviews αυτά αποτελούν σημαντική ένδειξη της
συνολικής ποιότητας ενός παιχνιδιού, οπότε ο αναγνώστης τους
λαμβάνει μία εμπεριστατωμένη άποψη για τα θετικά στοιχεία και
τις αδυναμίες του παρουσιαζόμενου παιχνιδιού. Ωστόσο, υπάρχει
πάντοτε ο υποκειμενικός παράγοντας (κάτι που ισχύει σε όλες τις
περιπτώσεις κριτικής επί πνευματικών ή καλλιτεχνικών έργων), κα-
τά συνέπεια, η απόδοση της βαθμολογίας δεν επαρκεί χωρίς το
συνοδευτικό κείμενο, το οποίο θα επεξηγήσει αναλυτικά τα κριτή-
ρια με τα οποία ο reviewer κατέληξε σε αυτήν. Από τη στιγμή που
το Metacritic περιλαμβάνει στις περισσότερες των περιπτώσεων τα
απαραίτητα links, ώστε ο επισκέπτης του site να μπορεί να διαβά-
σει το αναλυτικό review, δεν θα έπρεπε να τίθεται κανένα θέμα
αμφισβήτησης της χρησιμότητας μίας τέτοιας υπηρεσίας. Δυστυ-
χώς, όμως, υπάρχει μία σημαντική μερίδα χρηστών και πλέον μία
εξίσου σημαντική μερίδα publishers και developers που πραγματώ-
νουν το χειρότερο φόβο των απανταχού reviewers: αποδίδουν τε-
ράστια σημασία στη βαθμολογία, στο νούμερο αυτό καθαυτό, χω-
ρίς να δίνουν την ίδια βαρύτητα στο κείμενο που τη συνοδεύει.
Τα αποτελέσματα αυτής της πρακτικής είναι να βλέπουμε σήμε-
ρα ότι ο μέσος όρος του Metacritic χρησιμοποιείται από ολόκληρη
τη βιομηχανία του gaming όχι ως μία πρώτη ένδειξη της «κρατού-
σας άποψης», όπως θα έπρεπε, αλλά ως το απόλυτο και μη αμφι-
σβητήσιμο μέτρο για την τελική ποιότητά του! Η βαρύτητα του
Metacritic score επιτείνεται στο μυαλό των publishers από τη χρο-
νική στιγμή κατά την οποία διαμορφώνεται η βαθμολογία, δηλαδή
κατά τις πρώτες εβδομάδες κυκλοφορίας ενός παιχνιδιού, οι οποίες
συχνά είναι καθοριστικές για την εμπορική επιτυχία του, ειδικά όταν
αναφερόμαστε σε multiplatform τίτλους με μπάτζετ δεκάδων εκα-
τομμυρίων δολαρίων. Μεγάλο μέρος του κοινού σε χώρες όπως οι
ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, συνηθίζει να κοιτά πρώτα το
Metacritic score του εκάστοτε παιχνιδιού και με βάση αυτό να απο-
φασίζει την αγορά ή όχι ενός game, χωρίς να δίνει ιδιαίτερη βάση
στα ίδια τα reviews, αλλά μόνο στο μέσο όρο που βγάζουν. Οι
publishers γνωρίζουν, φυσικά, ότι το Metacritic επηρεάζει τη γνώ-
μη του κοινού και, με τη σειρά τους, φροντίζουν ώστε να… θέτουν
τους developers ενώπιον των ευθυνών τους, προσφέροντας ευμε-
γέθη μισθολογικά μπόνους ή αντίστοιχα βαριές «ποινές» αν ο μέσος
όρος βαθμολογίας του παιχνιδιού τους φθάσει σε πολύ υψηλά ή
πολύ χαμηλά επίπεδα. Το ίδιο το κείμενο του review υπό αυτό το
πρίσμα εμφανίζεται να έχει δευτερεύουσα σημασία, σαν να αποτε-
λεί απλό συνοδευτικό της βαθμολογίας και όχι το αντίθετο. Οι αφο-
σιωμένοι gamers γνωρίζουν βεβαίως ότι ένας απλός αριθμός δεν
αρκεί σε καμία περίπτωση για να περιγράψει όλες τις ιδιαιτερότητες
ενός παιχνιδιού, όμως το ευρύ κοινό, δυστυχώς, δείχνει να πέφτει
στην παγίδα της «θεοποίησης» του Metacritic score.
ΤΑ «ΣΚΑΝΔΑΛΑ» ΤΟΥ METACRITIC
Όταν, λοιπόν, αποδίδεται τόσο μεγάλη σημασία σε ένα και μόνο
νούμερο, είναι επόμενο ότι θα βρεθούν κάποιοι που θα θελήσουν
να διαμορφώσουν ευνοϊκά για αυτούς δεδομένα με… πλάγια μέσα
PC Master
80
Ποιοι είναι οι παράγοντες που
επηρεάζουν την εμπορική επιτυχία
ενός game; Ασφαλώς, η ποιότητά
του, πρώτα και κύρια, όμως σε μία
βιομηχανία με τόσο πλούσια
παραγωγή τίτλων κάθε μήνα
χρειάζονται και άλλα πράγματα.
Χρήσιμο εργαλείο
ή «δίκοπο μαχαίρι»;
Του Αλέξανδρου «Admiral» Γκέκα
alexandros1313@gmail.com
etacritic
EFFECT
ΤΗΕ
m