Page 73 - PCM271

Basic HTML Version

73
PC Master
να κρύψει την πραγματική λειτουργία του
Τούρκου. Δυστυχώς, το 1854, όλο το κατα-
σκεύασμα κάηκε σε μία πυρκαγιά, με απο-
τέλεσμα πλέον να έχουμε μόνο ομοιώματα
αυτού.
Μεταφερόμαστε έναν αιώνα αργότερα.
Το σκάκι έχει αναδειχτεί από ένα ενδιαφέ-
ρον χόμπι σάλας σε κανονικό άθλημα, το
οποίο έχει υπερβολικές απαιτήσεις από
τους πρωταθλητές του, τόσο πνευματικές
όσο και σωματικές. Ο μεγάλος Ρώσος πρω-
ταθλητής Alekhine έχει πεθάνει έναν χρόνο
μετά το πέρας του Β’ Π.Π. και πλέον παντο-
κράτορας για μεγάλο χρονικό διάστημα εί-
ναι ο σοβιετικός Mikhail Botvinnik. Μετά
την τρίτη και τελευταία απώλεια του τίτλου
του Παγκόσμιου Πρωταθλητή, το 1963 (από
το «μαέστρο της άμυνας», Tigran Petro-
sian), ο Botvinnik αποσύρθηκε και άρχισε
να ασχολείται πιο ενεργά με τη μηχανική
και τη σχολή μάθησης
σκακιού του. Αποτέλε-
σμα αυτής της ενα-
σχόλησης ήταν η
δημιουργία της μη-
χανής σκακιού με το όνομα Kaissa (από την
ομώνυμη προστάτιδα θεά του παιχνιδιού),
σε συνεργασία με την επιστημονική ομάδα
του Ινστιτούτου Θεωρητικής και Πειραματι-
κής Φυσικής της Μόσχας, το 1967. Η Kaissa
ήταν η πρώτη μηχανή που κέρδισε αγώνα
μεταξύ μηχανών σε μία παρτίδα με το πρώ-
το αξιοπρεπές πρόγραμμα σκακιού που έχει
αναπτυχθεί στην ιστορία, το Kotok–
McCarthy (από το όνομα των δημιουργών
του στο ΜΙΤ, όταν αναπτύχθηκε το 1957),
το οποίο έτρεχε σε έναν ΙΒΜ 7090. Τελι-
κώς, η Kaissa ήταν η πρώτη παγκόσμια
πρωταθλήτρια μηχανή, το 1974, στο WCCC
(World Computer Chess Championship),
ένα πρωτάθλημα το οποίο εξακολουθεί να
διοργανώνεται μέχρι τις μέρες μας.
Η προσέγγιση των τότε μηχανών από
προγραμματιστική σκοπιά φαντάζει παιδα-
ριώδης σε σχέση με τις τωρινές μηχανές.
Παρ’ όλα αυτά, τότε εισήχθησαν τεράστιες
καινοτομίες, όπως το bitboard, όπου κάθε
θέση αντιστοιχεί σε συγκε-
κριμένο bitset, και ένας
αλγόριθμος ο οποίος
πολύ γρήγορα απέρριπτε τα «παρακλάδια»
κάθε πιθανής κίνησης και εστίαζε με αξιο-
πρεπή ταχύτητα στην ιδανική κίνηση. Επί-
σης, περιείχε έναν κατάλογο 10.000 ανοιγ-
μάτων, κάτι ιδιαίτερα αξιομνημόνευτο για
την εποχή.
Η πρώτη «μηχανή», ο Τούρκος, και ο παίκτης
που βρισκόταν στο εσωτερικό του.
Άπειροι τόμοι βιβλίων έχουν γραφτεί για το σκάκι, ένα παιχνίδι που, παρά τη
θεωρητική απλότητά του στους κανόνες, είναι αντικείμενο μελέτης στην
πολύπλοκη θεωρία παιγνίων στα Μαθηματικά και στη δημιουργία δυνατών
αλγορίθμων στην επιστήμη της Πληροφορικής.
του Παύλου «Northlander» Γεράνιου geraniosbiol@gmail.com