PC Master
72
E
ίναι οπωσδήποτε πολύ δύσκολο να ορίσουμε το τι πρέ-
πει να θεωρείται «σωστή» τιμή για ένα computer game.
Ένα ποσό που μπορεί να ακούγεται λογικότατο σε κά-
ποιους μπορεί να ακούγεται υπερβολικό έως και εξοργι-
στικό σε άλλους, ανάλογα με το προσωπικό γούστο και
το διαθέσιμο εισόδημα του καθενός. Το μόνο σίγουρο είναι ότι και
τα παιχνίδια ως καταναλωτικά προϊόντα υπακούουν στους νόμους
της αγοράς.
ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ
Είναι ακριβά ή φθηνά τα games; Σε πρώτη φάση, αυτό που μπο-
ρούμε να εξακριβώσουμε με σχετική σιγουριά είναι η πορεία των
τιμών σε βάθος χρόνου. Σε απόλυτες τιμές, τα games σήμερα είναι
–φαινομενικά– πολύ ακριβότερα απ’ ό,τι υπήρξαν στο παρελθόν,
όπως διαπίστωσα κοιτώντας πρόσφατα τις συσκευασίες κάποιων
games που είχα αγοράσει σε μικρή ηλικία, μεταξύ 1990-1992, και
οι οποίες διατηρούσαν ακόμη την τιμή επάνω. Συγκεκριμένα για το
Colorado (της γαλλικής Silmarils, το πρώτο PC game που αγόρασα
ποτέ) είχα πληρώσει το ποσό των 5.500 δραχμών (κάτι παραπάνω
από
€
16), για το Codename: Iceman 9.900 δρχ. (περίπου
€
29) και
για το Wing Commander II το εξωφρενικό (για τα τότε δεδομένα)
ποσό των 11.990 δραχμών (
€
35, να πού πήγαιναν τα λεφτά από
τα κάλαντα!). Το Colorado ερχόταν σε μία απλή συσκευασία, που
περιλάμβανε μόλις δύο δισκέτες 5,25, ένα λεπτό manual και μία
αφίσα, ενώ τα άλλα δύο είχαν πλουσιότερες συσκευασίες πολλα-
πλών δισκετών, με χάρτες κ.λπ. Σε πραγματικές, αποπληθωρισμέ-
νες τιμές (αφαιρώντας την επίδραση πληθωρισμού δύο δεκαετιών,
δηλαδή πολύ χονδρικά 200%) όμως, τα τότε παιχνίδια κόστιζαν συ-
νήθως κατιτίς περισσότερο από τα αντίστοιχα σημερινά. Το
Colorado θα κόστιζε σήμερα περίπου
€
48, το Codename: Iceman
€
87, ενώ το WCII σήμερα θα κόστιζε περίπου
€
105 (χονδρικά πά-
ντα). Χτυπητή αντίθεση με τα σημερινά δεδομένα, που ο Έλληνας
gamer μπορεί να προμηθευτεί έναν κορυφαίο όσο και σχετικά
φρέσκο τίτλο, όπως το Skyrim, σε τιμή κάτω των
€
35 (βέβαια,
Στην περίοδο ισχνών αγελάδων που διανύουμε, συνήθειες και προτεραιότητες
ετών βρίσκονται υπό αναθεώρηση υπό το βάρος της δυσμενούς οικονομικής
συγκυρίας. Μοιραία, το κόστος ενός κατεξοχήν είδους αναψυχής, όπως τα
ηλεκτρονικά παιχνίδια, μπαίνει στο μικροσκόπιο. Πώς διαμορφώνονται
οι τιμές τους; Άραγε, είναι δίκαια τα ποσά που ζητούν οι εταιρείες
για τα προϊόντα τους ή υπάρχει περιθώριο πτώσης των τιμών;
του Βασίλη «Kuivamaa» Ξερικού vaxe79@gmail.com