Page 75 - PCM273

Basic HTML Version

ματοποιήσει υψηλές πωλήσεις, προσφέρεται στην ίδια τιμή τόσο
σε μορφή κουτιού (retail box) όσο και στη μορφή download είναι
απλούστατος. Αν η Blizzard αφαιρούσε το κόστος συσκευασίας,
αποθήκευσης και διανομής από την τιμή διάθεσης, τότε θα κατέ-
ληγε σε μία γενναία έκπτωση ανταγωνιζόμενη ευθέως τους συ-
νεργάτες στο λιανεμπόριο. Το προβλέψιμο αποτέλεσμα μίας τέτοι-
ας ενέργειας θα ήταν τα καταστήματα να προχωρήσουν σε πτώση
της τιμής διάθεσης του προϊόντος πάνω-κάτω στα επίπεδα που το
διαθέτει η ίδια η Blizzard, επωμιζόμενα, δηλαδή, τα ίδια τα επιπλέ-
ον κόστη. Δηλαδή καταλήγουμε πάλι σε μία κατάσταση όπου τόσο
το κουτί όσο και το download κοστολογούνται το ίδιο, αλλά σε χα-
μηλότερη τιμή ισορροπίας. Έτσι, εταιρείες παραγωγής, διανομείς,
παραδοσιακά και on–line καταστήματα τουλάχιστον στην αρχή
κρατούν ενιαία στάση για να αποφύγουν έναν πόλεμο εκπτώσεων
που δεν συμφέρει κανέναν (ίσως μόνο τους καταναλωτές, αλλά
και αυτό μέχρι ενός βαθμού). Αργότερα στον κύκλο ζωής ενός
game βλέπουμε πια μεγαλύτερες τιμολογιακές διαφορές μεταξύ
των υπηρεσιών πώλησης, αλλά αυτό πια δεν έχει τόση σημασία.
Πάντως, το μέλλον αναμένεται αδυσώπητο για τους λιανοπωλη-
τές παιχνιδιών παραδοσιακής μορφής. Η άνοδος των ψηφιακών κα-
ταστημάτων (Steam, Origin, iOs app store) ταυτόχρονα σημαίνει
και την αρχή του τέλους των παραδοσιακών αλυσίδων πώλησης
computer games. Η αγορά παιχνιδιών μετασχηματίζεται στα πρό-
τυπα της δισκογραφίας (όπως αυτή διαμορφώθηκε μετά την εμφά-
νιση του Napster) και αυτό βασικά σημαίνει δύο πράγματα: η εξα-
φάνιση του προϊόντος στη «σκληρή» μορφή του (box) αφαιρεί το
κόστος συσκευασίας και διανομής, αλλά και το ποσοστό κέρδους
των λιανοπωλητών από την εξίσωση της κερδοφορίας. Οι εναπο-
μείναντες μετέχοντες στην παραγωγική διαδικασία θα έχουν, λοι-
πόν, αυξημένα ποσοστά κέρδους, ειδικά εάν είναι αρκετά μεγάλοι,
ώστε να προχωρήσουν στη δημιουργία του δικού τους διαδικτυα-
κού καταστήματος (π.χ., ΕΑ). Μένει να δούμε αν θα επιλέξουν να
κρατήσουν τις τιμές στα σημερινά επίπεδα και να καρπωθούν τη
διαφορά ή αν οι τιμές θα ακολουθήσουν πτωτική πορεία.
Οι καιροί είναι οπωσδήποτε ενδιαφέροντες, με την εμφάνιση
όλο και περισσότερων ποιοτικών τίτλων να ακολουθούν το
Freemium μοντέλο ή/και αυτό των μικροσυναλλαγών. Από τη μία
έχουμε τις πιο παραδοσιακές μορφές παιχνιδιών, το off–line single
player Skyrim, που βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στις πωλήσεις
αντιτύπων, και τα ΜΜΟ κλασικού τύπου (π.χ., EVE online, World of
Warcraft, Star Wars: The Old Republic), που απαιτούν τόσο την
αγορά του αρχικού προϊόντος όσο και μηνιαία συνδρομή. Η τιμο-
λογιακή πολιτική που ακολουθείται εδώ είναι η γνωστή, βασισμένη
στον κύκλο ζωής του προϊόντος. Τέτοια παιχνίδια αρχίζουν να βρί-
σκουν μπροστά τους όλο και συχνότερα το νέο ανταγωνισμό: το
DIII, που υπόσχεται να κρατήσει το ενδιαφέρον του κοινού ψηλά
χωρίς συνδρομή, χάρη στο Real Money Auction House, το Guild
Wars 2, που επιχειρεί κάτι ανάλογο με τα microtransactions, κα-
θώς και τίτλους όπως το League of Legends ή το World of Tanks,
που δεν απαιτούν καν την αγορά του αρχικού προϊόντος. Επίσης,
αν μέχρι σήμερα ήταν δύσκολο για τις μεγάλες εταιρείες του χώ-
ρου να προσφέρουν παιχνίδια περιορισμένης διάρκειας σε υψηλές
τιμές και να απαιτούν επιπλέον ποσά για το νέο περιεχόμενο σε
μορφή DLC χωρίς αντιδράσεις, αυτό ίσως αποδειχθεί αδύνατο στο
προσεχές μέλλον.
Καταλήγοντας, ένα πράγμα χρειάζεται να έχουμε κατά νου: η
διεθνής βιομηχανία games είναι ένας εξαιρετικά ανταγωνιστικός
χώρος και τα περιθώρια διαστρέβλωσης της αγοράς και δημιουρ-
γίας ολιγοπωλίων και καρτέλ εξαιρετικά περιορισμένα. Υπό αυτό
το πρίσμα, αργά ή γρήγορα, τα παιχνίδια τιμολογιακά προσαρμό-
ζονται στις απαιτήσεις του καταναλωτή. Ο πελάτης έχει πάντα
δίκιο!
PC
75
PC Master
Πανέμορφος κόσμος και χωρίς συνδρομή.
Fus Ro Dah! Δίνει αξία στα λεφτά!
Τι εννοείς «θα με αγοράσεις στις εκπτώσεις»;