Page 83 - PC Master τ. 274

Basic HTML Version

83
PC Master
monetization (δηλαδή, της μετατροπής ενδοπαιγνιακών κερδών
σε ευρώ και δολάρια στην τσέπη ή στον τραπεζικό λογαριασμό
των παικτών), αυτά τα στοιχεία θα μας καθοδηγήσουν στο σχε-
διασμό του συστήματος.
PCM:
H Valve συνηθίζει να κάνει μεγάλες εκπτώσεις στις τιμές
των παιχνιδιών για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα. Αντίθετα, η
Electronic Arts είναι αντίθετη με αυτή την πρακτική, γιατί θεωρεί
οτι οι δραστικές εκπτώσεις «μειώνουν την αξία του προϊόντος στο
μυαλό των καταναλωτών». Υπάρχει όντως τέτοιος κίνδυνος, δηλα-
δή να υποτιμηθεί στο μυαλό του καταναλωτή η αξία ενός προϊό-
ντος λόγω των εκπτώσεων;
Γ.Β.:
Σε καμία περίπτωση. Τα στοιχεία μας δείχνουν καθαρά ότι
οι μεγάλες εκπτώσεις (μία το καλοκαίρι και μία το χειμώνα)
εκλαμβάνονται από τους παίκτες όχι ως σηματοδότηση μειωμέ-
νης αξίας των παιχνιδιών που προσφέρονται με μεγάλη έκπτωση,
αλλά ως μία κίνηση καλής θέλησης της Steam να τους προσφέρει
την ευκαιρία να αποκτήσουν τα αντικείμενα (παιχνίδια) του πό-
θου τους σε χαμηλές τιμές. Αυτό φαίνεται από το ότι οι πωλήσεις
των συγκεκριμένων παιχνιδιών δεν μειώνονται σημαντικά μετά το
τέλος των εκπτώσεων.
PCM:
Από τις πωλήσεις στην πειρατεία, ένα πάντα φλέγον θέ-
μα: ο Gabe Newell δήλωσε ότι το πρόβλημα της πειρατείας είναι
θέμα παροχής υπηρεσιών και τιμολόγησης, θεωρώντας ότι οι λο-
γικές τιμές και η παροχή των games άμεσα παγκοσμίως μπορούν
να μειώσουν το φαινόμενο. Κατά τη γνώμη σας, ποια θα μπορούσε
να ήταν η πιο αποτελεσματική πολιτική για την καταπολέμηση της
πειρατείας;
Γ.Β.:
Νομίζω πως ο Gabe όχι μόνο έχει δίκιο, αλλά συνέλαβε
ένα σπουδαίο concept: η πειρατεία στον κόσμο του Internet είναι
απόλυτα φυσιολογική και δεν έχει καμία σχέση ούτε με κλοπή
ούτε και με τη βία της πειρατείας που παρατηρείται στα ανοικτά
της Σομαλίας. Όταν έχεις αγαθά των οποίων το οριακό κόστος
παραγωγής και διανομής είναι μηδέν (όπως ένα ήδη ολοκληρω-
μένο παιχνίδι), η φυσιολογική (κατά τον Adam Smith) τιμή είναι
το... μηδέν. Άρα, όταν προσπαθείς να χρεώσεις γι’ αυτά, ο χρή-
στης σωστά νιώθει ότι τον κλέβεις. Δεν είναι, με άλλα λόγια, αυ-
τός πειρατής, αλλά εσύ κλέφτης. Αυτό που λέει ο Gabe είναι ότι
αν ο παίκτης δεν προτιμά να σε πληρώσει για τις υπηρεσίες που
του προσφέρεις και προτιμά ένα πειρατικό αντίτυπο του παιχνιδι-
ού σου, αυτό σημαίνει ότι οι υπηρεσίες σου είναι οικτρές. Στόχος
εταιρειών, όπως η Valve, πρέπει να είναι η συνεχής και ποιοτική
υποστήριξη των παικτών με αντίτιμο τέτοιο που ο παίκτης να χαί-
ρεται να το καταβάλλει.
PCM:
Πολύ μπροστά! Πάντως, ένα από τα πιο συχνά παράπονα
των παικτών είναι η τιμολογιακή πολιτική στο Steam όπου $ 1 =
1, με αποτέλεσμα το ίδιο προϊόν να στοιχίζει πολύ πιο ακριβά
στον Ευρωπαίο καταναλωτή και ακόμη περισσότερο στον Έλληνα,
με πολύ μικρότερο κατά κεφαλήν εισόδημα. Γιατί οι εταιρείες δεν
προσαρμόζουν την τιμολόγηση ανάλογα με το μέσο εισόδημα της
εκάστοτε χώρας; Πώς θα μπορούσε να είναι πιο δίκαιη η τιμολόγη-
ση για τους καταναλωτές τέτοιων χωρών;
Γ.Β.:
Πρόκειται για κάτι που έχω βάλει στο μικροσκόπιο. Έχω
ήδη προτείνει η τιμολόγηση να ακολουθεί το λεγόμενο purcha-
sing power parity κάθε χώρας. Όπως στη Ρωσία οι τιμές είναι χα-
μηλότερες, έτσι και εντός της ευρωζώνης να έχουμε διαβαθμί-
σεις ανάλογα με το μέσο εισόδημα και την αγοραστική δύναμή
του. (Κάτι που σημαίνει ότι η ευρωπαϊκή κρίση θα αρχίσει να φαί-
νεται στην τιμολόγηση της Steam!)
PCM:
Κλείνοντας, να χαριτολογήσουμε και λίγο! Τι δουλεύει κα-
λύτερα για τις gaming οικονομίες; Ο μονεταρισμός ή ο κεϋνσιανι-
σμός;
Γ.Β.:
Σε οικονομίες όπου δεν υπάρχει κάποιο γενικά αποδεκτό
νόμισμα, ούτε ο Keynes ούτε ο Friedman έχουν εφαρμογή, κα-
θώς ο πληθωρισμός είναι αδύνατος σε τέτοιες αντιπραγματιστι-
κές (barter) οικονομίες. Στις οικονομίες που υπάρχει χρήμα (π.χ.,
EVE Online), οι Keynes, Friedman, ακόμη και ο Μαρξ, δεν θα δια-
φωνούσαν μεταξύ τους ως προς το ρόλο του χρήματος και τους
παράγοντες που ωθούν στον πληθωρισμό. Για να προκύψουν οι
μεγάλες ιδεολογικο-θεωρητικές αγορές (όπως εκείνες μεταξύ
Friedman, Keynes και Μαρξ) χρειάζεται να εισαχθούν παράλληλα
δύο αγορές: η αγορά εργασίας σε συνδυασμό με την αγορά χρή-
ματος. Όσο αυτές λείπουν, η οικονομική ανάλυση των gaming οι-
κονομιών δεν διατίθενται για τέτοιες αντιπαραθέσεις.
Ευχαριστούμε θερμά τον καθηγητή. Μπορείτε να παρακολου-
θήσετε το προσωπικό blog του στο http://yanisvaroufakis.eu/,
ενώ για τα δρώμενα μέσα στη Valve προτείνουμε ένα bookmark
στο http://blogs.valvesoftware.com/category/economics/, όπου
δημοσιεύονται τακτικά βαθυστόχαστες αναλύσεις περί… βαλβο-
οικονομικών!
PC
Αν είστε καπελάς, στείλτε ένα βιογραφικό στη Valve, είναι πολύ πιθανό
να τους φανείτε χρήσιμος!
Σκεφτείτε μόνο τι έχει να γίνει όταν ανέβει και το DotA 2 Store…
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ