139
PC Master
θερμά υπό τη θαλπωρή του προστατευτι-
κού πατερούλη Gabe Newell! Αχ, δεν είναι
όνειρο όταν όλα πηγαίνουν κατ’ ευχή;
ΧΙΛΙΟΙ ΚΑΛΟΙ ΧΩΡΑΝΕ
Όνειρο ήταν πράγματι, υπό την έννοια
ότι δεν έγινε ποτέ πραγματικότητα. Με το
που άνοιξε τις πύλες του το Greenlight, η
υπηρεσία κατακλύστηκε κυριολεκτικά από
παιχνίδια τέτοιας αβυσσαλέας αθλιότητας,
τέτοιας προκλητικής προχειρότητας, ώστε
να προκαλέσει αισθήματα θαυμασμού για
τους ήρωες υπαλλήλους της Valve που εί-
χαν επιφορτιστεί με το καθήκον του «ξε-
σκαρταρίσματος». Και δεν αναφέρω καν
τους «χιουμορίστες» που ανέβαζαν ρατσι-
στικά, προσβλητικά ή απλώς ανύπαρκτα
παιχνίδια προς έγκριση ή τους μυριάδες
Ρώσους gamers που νόμιζαν ότι το Green-
light είναι κάτι σαν wishlist και άρχισαν να
ανεβάζουν προς ψήφιση παιχνίδια όπως το
Battlefield 3 και το Wizardy 8.
Ως φανατικός χρήστης του Steam, ξεκίνη-
σα το επικό quest της αξιολόγησης όλων
των διαθέσιμων παιχνιδιών (700+ εκείνες τις
μέρες), με απώτερο σκοπό να αναδείξω τα
«
διαμάντια» και να δημιουργήσω την επίση-
μη λίστα προτάσεων του περιοδικού μας
(
δείτε την στη διεύθυνση
com/cvzt3q2). Στο τέλος της διαδικασίας, με
όλα αυτά που είχα δει και υπομείνει, ένιωθα
μία έντονη ανάγκη να ξυρίσω μαλλιά και
φρύδια και να φύγω για το Θιβέτ, μπας και
γλιτώσω από την πλήρη παραφροσύνη. Η
κατάσταση για μερικές ημέρες ήταν ανεξέ-
λεγκτη, τα αξιόλογα games θάβονταν κάτω
από τόνους σαβούρας, μέχρι που η Valve
πήρε την απόφαση να βάλει… «πόρτα» στην
υποβολή παιχνιδιών. Όποιος ήθελε να ανε-
βάσει ένα παιχνίδι προς αξιολόγηση στο
Greenlight έπρεπε να καταβάλει το ποσό
των 100 δολαρίων, το οποίο η Valve θα έδι-
νε σε φιλανθρωπικό σκοπό. Ο στόχος, φυσι-
κά, ήταν προφανής: να περιοριστεί η εισροή
απαράδεκτων παιχνιδιών και να ξεχωρίσουν
οι σοβαροί developers από τα trolls που δεν
είχαν τίποτε καλύτερο να κάνουν. Ευτυχώς,
οριστική λύση στο πρόβλημα!
Φαντάζομαι πως αυτή τη φορά δεν παρα-
συρθήκατε, αφού ήσασταν υποψιασμένοι
από την προηγούμενη παράγραφο. Ναι μεν
η καθιέρωση του «εισιτηρίου» κατάφερε να
εξαλείψει την πλειοψηφία των κακών games
από το Greenlight, όμως άρχισε ένας άλλος
γύρος γκρίνιας για το ύψος του ποσού. Αν
και η πλειοψηφία των αναγνωρισμένων indie
developers αναστέναξε με ανακούφιση στο
άκουσμα της σχετικής είδησης, δεν έλειψαν
οι κριτικές προς τη Valve για το γεγονός ότι
όρθωσε ένα χρηματικό τείχος στο Greenlight
και απέτρεψε έτσι τον πλήρη «εκδημοκρατι-
σμό» του. Όταν ανακοινώθηκε για πρώτη
φορά η δημιουργία της υπηρεσίας, αναρίθ-
μητοι ερασιτέχνες developers ανά την υφή-
λιο έζησαν νοερά το Μεγάλο Όνειρο: ότι θα
ανέβαζαν το παιχνίδι τους στο Greenlight, το
κοινό θα αναγνώριζε μαζικά τη μεγαλοφυΐα
τους και θα έβγαζαν εκατομμύρια. Η απαίτη-
ση, μάλιστα, για την καταβολή χρηματικού
ποσού –το οποίο δεν μοιάζει ιδιαίτερα μεγά-
λο για έναν επαγγελματία developer, αλλά
είναι ασφαλώς εμπόδιο για τους ερασιτέ-
χνες– ώθησε το site Penny Arcade στην
άσκηση δριμείας κριτικής, με το επιχείρημα
ότι ένα μικρότερο ποσό της τάξης των $10
θα μπορούσε να καθαρίσει την υπηρεσία
από τα trolls, χωρίς να στερεί την ευκαιρία
από τους μικρούς ερασιτέχνες developers. Η
Valve, πάντως, δεν δείχνει διατεθειμένη να
αλλάξει γνώμη, ενώ ο αριθμός των υποβαλ-
λόμενων παιχνιδιών στο Greenlight μετά την
καθιέρωση των $ 100 είναι πλέον αντιστρό-
φως ανάλογος της ποιότητας παραγωγής
τους. Για να το πούμε πιο απλά, στην υπηρε-
σία ανεβαίνουν πλέον σαφώς λιγότερα, αλ-
λά και σαφώς πιο καλοφτιαγμένα games.
ΤΟ ΗΘΙΚΟ ΔΙΔΑΓΜΑ
Το Steam Greenlight βρίσκεται ακόμα στα
σπάργανα και μέσα στους επόμενους μήνες
η Valve είναι βέβαιο ότι θα συνεχίσει να το
αναπτύσσει, προβαίνοντας σε διορθώσεις
όπου κριθεί απαραίτητο. Είναι ξεκάθαρο
όμως ότι από μόνο του δεν αρκεί για να
αναδείξει την επόμενη «Σταχτοπούτα» του
gaming, αφού για να διακριθεί ένας τίτλος,
θα πρέπει να έχει ήδη επαγγελματικό (για
indie game) επίπεδο παραγωγής, καθώς και
τη στήριξη του κοινού και των media. Στην
παρούσα μορφή του το Greenlight είναι πιο
επωφελές για τη Valve, αφού επιτρέπει
στους ιθύνοντες της εταιρείας να ξεχωρί-
σουν αμέσως τα πιο δημοφιλή indie games
και να τα ανεβάσουν στο Steam, εξασφαλί-
ζοντας ικανοποιητικές πωλήσεις. Περιθώρια
βελτίωσης σίγουρα υπάρχουν, όπως και εύ-
λογες απορίες. Για παράδειγμα, ο αριθμός
των απαιτούμενων θετικών ψήφων θα είναι
κοινός για όλα τα games; Πόσο δίκαιο θα
ήταν αυτό, με δεδομένο ότι ορισμένα είδη
παιχνιδιών είναι δημοφιλέστερα από άλλα;
Ο χρόνος θα δείξει. Το launch του Green-
light απέδειξε πάντως περίτρανα ότι η ιδέα
μίας Λαϊκής Δημοκρατίας του Gaming, όπου
όλοι οι developers επί γης θα έχουν τις
ίδιες πιθανότητες επιτυχίας, είναι ουτοπία.
Χωρίς το στοιχειώδη έλεγχο, χωρίς την πα-
ρουσία ενός ορίου που θα «ρίχνει πόρτα»
στους υπόλοιπους, τα πραγματικά ποιοτικά
games θα ήταν αδύνατο να ξεχωρίσουν
ανάμεσα στις χιλιάδες άλλες προτάσεις,
ενώ και η ίδια η community δεν θα μπο-
ρούσε να αξιολογήσει δίκαια τόσο μεγάλο
αριθμό παιχνιδιών.
PC
Η κατάσταση για μερικές ημέρες ήταν
ανεξέλεγκτη, τα αξιόλογα games
θάβονταν κάτω από τόνους σαβούρας,
μέχρι που η Valve πήρε την απόφαση
να βάλει… «πόρτα» στην υποβολή παιχνιδιών.
Η Valve δέχθηκε επικρίσεις και από ορισμένες
εταιρείες που ήλπιζαν να ανεβάσουν πιο… «πι-
κάντικα» games στην υπηρεσία.
Αρχικά το Greenlight έδινε στο χρήστη επιλογή
για upvote και downvote. Πλέον το σύστημα
ρωτά αν θα αγοράζατε το παιχνίδι σε περίπτω-
ση που αυτό κυκλοφορούσε στο Steam.
Το site Penny Arcade θεώρησε υπερβολικά τα
$ 100 για την υποβολή ενός παιχνιδιού στο
Greenlight, επιχειρηματολογώντας υπέρ ενός
μικρότερου ποσού.