νονται κατά… 1.000% μετά τη μετάβαση – ναι, δεν πρόκειται περί
λάθους, τα μηδενικά είναι όντως τόσα), με αρκετά ακόμη ΜΜΟs
να δηλώνουν έτοιμα να πραγματοποιήσουν τη μετάβαση στο μέλ-
λον (μεταξύ των οποίων και τα «αρχαία» ΜΜΟs πρώτης και δεύτε-
ρης γενιάς, όπως τα EQ και DaoC), ενώ μέχρι και το πανίσχυρο
World of Warcraft ανακοινώνει πως το παιχνίδι γίνεται F2P έως το
level 20. Το μέλλον διαγράφεται λαμπρό για το μοντέλο free-to-
play, αλλά το παραδοσιακό συνδρομητικό μοντέλο έχει έναν τε-
λευταίο άσσο στο μανίκι του…
Ο «ΤOR-TANIKOΣ»
Τον καιρό της κυκλοφορίας του, στα τέλη του 2011, δεν θα
ήταν υπερβολή να πούμε πως το Star Wars: The Old Republic θε-
ωρούνταν ο «τελευταίος των MMOϊκανών» (τα πνευματικά δικαιώ-
ματα της φράσης είναι δικά μου και μόνο δικά μου!) και ότι η επι-
τυχία ή η αποτυχία του θα καθόριζαν εν πολλοίς το ίδιο το μέλ-
λον του συνδρομητικού μοντέλου. Το σκεπτικό πίσω από τον πα-
ραπάνω συλλογισμό κάθε άλλο παρά παράλογο ήταν: αν ένα
MMORPG που διαδραματίζεται στο πλέον καθιερωμένο και ανα-
γνωρίσιμο setting με εκατοντάδες εκατομμύρια οπαδούς, με τό-
σο υψηλά production
values, με τεράστιο
budget, με τις πλάτες
της ΕΑ/BioWare και με
παραγωγή διάρκειας
άνω των πέντε
ετών δεν κατά-
φερνε να συγκεντρώσει εκατομμύρια συνδρομητών, να αποδει-
χθεί εξαιρετικά επικερδές εμπορικά και, ενδεχομένως, να εκθρο-
νίσει επιτέλους το World of Warcraft, τότε τι ελπίδες θα είχαν τα
παρόμοια εγχειρήματα άλλων εταιρειών;
Fast forward στο καλοκαίρι του 2012. Με μία βάση παικτών
που όλο και συρρικνώνεται (τα 1,7 εκατομμύρια συνδρομητών
τον Φεβρουάριο του 2012 πέφτουν κάτω από το ένα εκατομμύ-
ριο μέχρι τον Ιούλιο), με το πολυδιαφημισμένο open world PVP
του να έχει αποτύχει παταγωδώς, με λειψό end-game content,
με διαρκή bugs και με μία Hero Εngine η οποία αποδεικνύει, για
δεύτερη φορά μετά το Warhammer Online, ότι δεν είναι ικανή να
αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις ενός πολυπληθούς MMO, το κλίμα
στην ΕΑ είναι ιδιαίτερα βαρύ. Ίσως βέβαια να είναι υπερβολική η
όλη αντίδραση, καθώς το παιχνίδι ακόμη και έτσι έβγαζε καλά
λεφτά και αναμενόταν να βελτιωθεί σημαντικά με τα μελλοντικά
δωρεάν updates του, όμως ο κόσμος των επιχειρήσεων είναι
αμείλικτος και η μη επίτευξη του αρχικού στόχου των εκατομμυ-
ρίων συνδρομητών ισούται, στα χαρτιά τουλάχιστον, με αποτυ-
χία. Έτσι, σύντομα έρχεται και επισήμως η ανακοίνωση που όλοι
λίγο πολύ περίμεναν: το The Old Republic εγκαταλείπει το παρα-
δοσιακό συνδρομητικό μοντέλο και από το φθινόπωρο θα υιοθε-
τήσει το μοντέλο free-to-play.
PC Master
88
Lord of the Rings Online, ο μεγάλος νικητής του «στοιχήματος» free-to-
play.
Αν και δέχθηκε μερικά εξαιρετικά updates, όπως το σύστημα siege
warfare, το Age of Conan δεν κατάφερε να αποφύγει για πολύ την F2P
κατάληξη.