Όσον αφορά στα έτερα over-hyped
MMO launches του καλοκαιριού, το
Guild Wars 2 κυκλοφόρησε λίγες μέ-
ρες πριν από τη συγγραφή αυτού του
άρθρου και οι πηγές αναφέρουν πω-
λήσεις της τάξης του ενός εκατομμυρί-
ου (βέβαια, όπως και με το πρώτο μέρος
της σειράς, μιλάμε για ΜΜΟ που έτσι κι αλ-
λιώς δεν λειτουργεί με συνδρομή), όμως τα
πράγματα δεν πάνε το ίδιο καλά για το The
Secret World της Funcom, τα metrics του
οποίου αναφέρουν μόλις 200.000 συνδρομη-
τές, ενώ στα τέλη Αυγούστου ανακοινώθηκαν
και οι τυπικές περικοπές στο staff της εταιρείας και φήμες ήδη
μιλάνε για σχεδιαζόμενη μετάβαση σε μοντέλο F2P.
ΤΟ (F2P;) ΜΕΛΛΟΝ
Μετά και τις τελευταίες εξελίξεις με τα SWTOR και TSW, μπο-
ρούμε να πούμε με σχετική σιγουριά ότι το κλασικό συνδρομητι-
κό μοντέλο, όπως το γνωρίσαμε από το Meridian 59 μέχρι σήμε-
ρα, μάλλον έχει κλείσει τον κύκλο του. Το πολύ να φυτοζωήσει
για λίγο ακόμη μέχρι να περάσει η τυπική αναλαμπή που βιώνει
το WoW σε κάθε expansion του, αλλά αυτή η αναλαμπή δεν
πρόκειται να κρατήσει εσαεί (και μάλιστα όταν το εν λόγω
expansion είναι το… Pandaria, ήμαρτον!). Αυτό βέβαια δεν ση-
μαίνει σε καμία περίπτωση ότι έχουν κλείσει τον κύκλο τους και
τα ΜΜΟs γενικά. Αντιθέτως, έχουμε να περιμένουμε για το μέλ-
λον μερικούς πολύ φιλόδοξους και ενδιαφέροντες τίτλους,
όπως τα Elder Scrolls Online, Planetside 2, World of Darkness και
Neverwinter, πέρα από το νέο ΜΜΟ ΙΡ της Blizzard και το ότι η
Bethesda διατηρεί τα δικαιώματα για ένα μελλοντικό Fallout
MMO (ένα δάκρυ άκρατης χωροχρονοθλίψης κυλάει αργά στο
μάγουλο και μόνο στη σκέψη του τελευταίου).
Το μέλλον του είδους, όπως έχει καταστεί σαφές, προς το πα-
ρόν τουλάχιστον φαίνεται να βρίσκεται στο free-to-play και στο
σύστημα των microtransactions. To ζητούμενο βέβαια εν προ-
κειμένω είναι όχι μόνο το κατά πόσο θα αφουγκραστούν οι εται-
ρείες τον αέρα της αλλαγής και θα κάνουν το άλμα προς το F2P
(
ήδη πάντως αρκετά από τα ανερχόμενα ΜΜΟs, όπως το
Neverwinter, δημιουργούνται με F2P προσανατολισμό), αλλά
και το κατά πόσο το F2P από μόνο του θα είναι αρκετό για να
φέρει την απαραίτητη ανανέωση στο αρκετά κορεσμένο genre.
Μάλλον είναι αναγκαία και μία ευρύτερη αναθεώρηση θεμελιω-
δών μηχανισμών των ΜΜΟs, από το σύστημα ανάπτυξης χαρα-
κτήρων και το crafting έως τα quests, τα factions και την in
game οικονομία. Ήδη το Secret World επιχείρησε να σπάσει την
καθιερωμένη φόρμουλα του στυλ «σκότωσε 57 αρουραίους,
σύλλεξε 23 οπλές αρμαντίλο, πάρε το level, rinse and repeat
έως το level cap» εισάγοντας μία σχεδόν single player αισθητική
στα quests του και επιστρέφοντας στο skill-based σύστημα ανά-
πτυξης του Ultima Online. Προς το παρόν, βέβαια, οι «καινοτο-
μίες» του δεν φαίνεται να αποδίδουν τα αναμενόμενα από οικο-
νομικής πλευράς, αλλά το συγκεκριμένο παιχνίδι φαντάζει κομ-
μένο και ραμμένο στα μέτρα ενός F2P συστήματος και θεωρώ
πως όταν γίνει η μετάβαση θα δει καλύτερες μέρες. Επίσης, το
World of Darkness, το οποίο βρίσκεται υπό development από
την ομάδα του EVE Online, φέρεται να εισάγει στο παιχνίδι έναν
sandbox χαρακτήρα εμπνευσμένο από το EVE, παράλληλα με
σπουδαίες καινοτομίες στις κοινωνικοπολιτικές σχέσεις μεταξύ
των παικτών και των διαφόρων factions (για παράδειγμα, θα εί-
ναι δυνατόν οι παίκτες να εκλέξουν τον Prince μίας πόλης, ο
οποίος θα έχει την ικανότητα να προκαλέσει…permanent death
σε παίκτες!).
Από αυτά τα δύο απλά παραδείγματα, σε συνδυασμό με την
επιτυχία των ΜΜΟ τίτλων που το γύρισαν σε F2P, είναι σαφές
ότι το είδος ΜΠΟΡΕΙ να ανανεωθεί και οι παίκτες είναι πρόθυμοι
να επιβραβεύσουν τις αλλαγές, ακόμη και αν αυτές είναι ριζικές,
όταν γίνονται προς τη σωστή κατεύθυνση. Το F2P μέλλον μπο-
ρεί να φαντάζει κάπως θολό, αλλά κάπως έτσι πρέπει να ένιω-
θαν και οι developers του Meridian 59 όταν καλούνταν να εφαρ-
μόσουν για πρώτη φορά το συνδρομητικό μοντέλο. Ποιος ξέρει,
μπορεί να βρισκόμαστε στο μεταίχμιο πριν από την ανακοίνωση
κάποιου νέου F2P MMO που θα αποτελέσει το Ultima Online της
εποχής μας. Αν μη τι άλλο, το θετικό σε κάθε «νέα εποχή» είναι
ότι επιτρέπεται να είμαστε αισιόδοξοι…
PC
89
PC Master
ΤΗΕ 4th COMING
Ένα μάλλον άγνωστο στους περισσότερους και όχι ιδιαίτερα
«
μεγάλο και τρανό» MMORPG, το οποίο όμως σίγουρα θα θυ-
μάται με νοσταλγία όποιος ασχολούνταν με το on-line gaming
και διάβαζε το παρόν περιοδικό από τα τέλη της δεκαετίας
του ’90. Το The 4th Coming κυκλοφόρησε το 1999 και για τα
επόμενα χρόνια αποτέλεσε μεγάλη πηγή «καψίματος» για αρ-
κετούς Έλληνες gamers, οι οποίοι δημιούργησαν μία πολύ
μεγάλη και αγαπητή community γύρω από αυτό, σε βαθμό
που το «PC Master» κατέληξε να αφιερώνει μία ολόκληρη μο-
νοσέλιδη στήλη πάνω στα μηνιαία τεκταινόμενα του παιχνιδι-
ού. Με την πάροδο του χρόνου και την κυκλοφορία άλλων πιο
σύγχρονων MMOs το ενδιαφέρον γύρω από το The 4th
Coming ατόνησε αναπόφευκτα, όμως το παιχνίδι συνεχίζει να
υπάρχει μέχρι σήμερα μέσω ιδιωτικών servers και υιοθετώ-
ντας το αναγκαίο F2P μοντέλο. Τιμητική νοσταλγική αναφορά,
λοιπόν, σε αυτόν το φίλο από τα παλιά.