Page 46 - PC Master τ. 277

O
δυναμικός αυτός χαρακτήρας είναι ένα από τα πιο
αναγνωρίσιμα χαρακτηριστικά της ΜΜΟ συνταγής.
Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορεί να αποτελέσει
δικαιολογία για τη μη απόδοση βαθμολογίας στο
ολοκληρωμένο προϊόν. Γιατί σε τελική ανάλυση και
τα ΜΜΟs υπακούουν στους ίδιους νόμους της
gaming αγοράς με τα υπόλοιπα είδη. Παλεύουν και αυτά για να
κερδίσουν μία θέση στις καρδιές και στους σκληρούς δίσκους των
παικτών και να καταλάβουν τον gaming χρόνο τους. Άρα οφείλουν
να βαθμολογηθούν βασισμένα σε αντικειμενικά κριτήρια. Απλώς η
ιδιαιτερότητά τους ως games σημαίνει ότι τα κριτήρια στα οποία
αυτά υπακούουν είναι με τη σειρά τους ιδιαίτερα. Πέρα από τα κα-
θιερωμένα στοιχεία που πρέπει να δει και να κρίνει κάποιος (o τε-
χνικός τομέας, ο χειρισμός, το gameplay κ.ά.) ένα ΜΜΟ οφείλει να
αξιολογηθεί και ως πλατφόρμα πάνω στην οποία μπορεί να εξελι-
χθεί ένα δυναμικό παιχνίδι, ως μία βάση και ένα «καλούπι» δηλαδή.
ΣυγγEνειεΣ και διαφορEΣ
Τα δύο ΜΜΟ δοκίμια αυτού του τεύχους παρουσιάζουν ταυτό-
χρονα πολλές ομοιότητες, καθώς και πολλές διαφορές. Ξεκινούν
από την ίδια αφετηρία, δηλαδή τη δημιουργία ενός persistent RPG
κόσμου φαντασίας, και στοχεύουν σε παρόμοια πελατεία, γιατί στο
κάτω κάτω αυτό ακριβώς είναι οι gamers, πελάτες. Τόσο το στήσιμο
(
αρχικές περιοχές με πρωτεύουσες πόλεις και ένας κόσμος κλιμα-
κούμενης δυσκολίας όσο ανεβαίνεις επίπεδο) όσο και το user
interface (talent/skill /health/resource bars), o χειρισμός (παρόμοια
controls) και η σκόπευση (ένα tab-click αρκεί για να αλλάξεις στόχο
σε αντίθεση με το skill shot στυλ των shooters) συγγενεύουν. Επί-
σης, και στις δύο περιπτώσεις οι σχεδιαστές προωθούν το co-op ως
το θεμέλιο του gameplay. Όμως όσο πλησιάζουμε στις λεπτομέρει-
ες (και ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες, όπως λένε οι Αγ-
γλοσάξονες), και εδώ έχουμε μπόλικες από αυτές, γίνονται αντιλη-
πτές οι σαφείς διαφορές που έχουν τα δύο games. Δεν πρέπει άλ-
λωστε να ξεχνάμε ότι ανήκουν σε διαφορετική γενιά. Όχι πως χρει-
άζεται παραπάνω από μία ματιά για να καταλάβει και κάποιος αμύη-
τος στα ΜΜΟs ποιο από τα δύο είναι μεταγενέστερο. Το πλεονέκτη-
μα του GW2 στα γραφικά είναι αδύνατον να περάσει απαρατήρητο.
οι αφετηρIεΣ και η εξEλιξη
Το World of Warcraft είναι αναμφίβολα ο βασι-
λιάς της κατηγορίας και το πιο επιτυχημένο ΜΜΟ
στην ιστορία με βάση τη δημοφιλία και την κερ-
δοφορία. Αυτό το κατάφερε συνδυάζο-
ντας την αρχική επιτυχία με μία
γόνιμη εξελικτική περίοδο. Και
φαίνεται πως αυτός ο συν-
δυασμός είναι αναγκαία
και ικανή συνθήκη της
επιτυχίας. Υπήρξαν και
υπάρχουν ΜΜΟs που έπειτα από μία επιτυχημένη εκκίνηση απέτυ-
χαν να κρατήσουν τα πλήθη στις τάξεις τους, ενώ άλλα κατάφεραν
να επιβιώσουν και να ανθίσουν παρά το υποτονικό ξεκίνημά τους,
το οποίο πάντως σφράγισε τη μετέπειτα πορεία τους και περιόρισε
τη συνολική απήχησή τους. Το WoW όμως είχε οπωσδήποτε το λε-
γόμενο serendipity, την ευνοϊκή συγκυρία που παίζει σημαντικό ρό-
λο στην επιτυχία ενός παιχνιδιού. Βασιζόμενοι στο σύμπαν του
Warcraft, αλλά σε RPG εκδοχή, οι σχεδιαστές του WoW κατάφεραν
να το κάνουν ελκυστικό τόσο στους οπαδούς της σχετικής strategy
σειράς τόσο και στο κοινό του ομόσταβλου Diablo ΙΙ. Παράλληλα, το
gameplay έκλεινε το μάτι στους βετεράνους των μέχρι τότε κυρίαρ-
χων της κατηγορίας, όπως το Everquest και το Dark Age of Camelot,
ενώ στα τέλη του 2004 οι broadband συνδέσεις είχαν πλέον απο-
κτήσει την κρίσιμη μάζα για να συντηρήσουν ένα ΜΜΟ με εκατομ-
μύρια παίκτες παγκοσμίως. Το WoW τα είχε όλα, ήταν το σωστό
προϊόν τη σωστή στιγμή. Και επιπλέον είχε την πολυτέλεια να βελ-
τιωθεί/εξελιχθεί ως παιχνίδι στα πρώτα στάδιά του, ακούγοντας με
προσοχή τι ζητούσε η κοινότητα των παικτών και διαθέτοντας ευχέ-
ρεια πειραματισμών, έχοντας λιγοστό ανταγωνισμό – τεράστια δια-
φορά με τα τελευταία τέσσερα περίπου χρόνια, όπου κάθε φιλόδο-
ξη παραγωγή είχε να ανταγωνιστεί έναν γίγαντα, άρα είχε ανάγκη
από κονδύλια ανάπτυξης. Αυτά τα κονδύλια βρίσκονται από χρημα-
τοδότες οι οποίοι σε τέτοιες περιπτώσεις απαιτούν γρήγορα αποτε-
λέσματα. Αυτές οι υψηλές απαιτήσεις και το ελάχιστο περιθώριο για
λάθη έγιναν η ταφόπλακα πολλών φιλόδοξων WoW killers. Όσο για
το «βασιλιά», αυτός είχε μετατραπεί σε κανονική μηχανή κοπής χρή-
ματος, δίνοντας τη δυνατότητα στην Βlizzard να το βελτιώνει και
ενισχύει διαρκώς ξοδεύοντας μέρος μόνο των κερδών.
Το Guild Wars 2 είναι μία εντελώς διαφορετική περίπτωση τόσο
από το WoW όσο και από απόπειρες τύπου Rift, Age of Conan,
Lord of the Rings Οnline κ.λπ. Πρώτα απ’ όλα, αν και νέος τίτλος,
PC Master
46