Page 62 - PC Master τ. 277

PC Master
62
Γ
ια όσους δεν έχουν ακούσει ξανά το νομικό όρο Cease
and Desist, στα Ελληνικά μεταφράζεται ως «παύση και
παράλειψη στο μέλλον». Ουσιαστικά, ο publisher ζητά
με το Cease and Desist την άμεση παύση της προσβο-
λής του δικαιώματός του –στη συγκεκριμένη περίπτω-
ση, το δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας της Warner
Bros επί του Lord of The Rings– και τη μη προσβολή του ξανά στο
μέλλον, απαγορεύοντας στους modders την ενασχόληση με το
ίδιο project. Υπάρχουν αρκετά αντίστοιχα περιστατικά τα τελευ-
ταία χρόνια, αλλά το αξιοσημείωτο είναι ότι ορισμένες μόνο εται-
ρείες δείχνουν τέτοιο ζήλο στην… εξόντωση των fan-made
games και mods. Για κάθε publisher που επιλέγει την οδό του
Cease and Desist ως μέσο κατάπνιξης ενός mod, θα βρούμε αρ-
κετές άλλες εταιρείες που αγκαλιάζουν το modding και το θεω-
ρούν αναπόσπαστο κομμάτι των παιχνιδιών τους.
Έχει ενδιαφέρον, επομένως, να διερευνήσουμε τους λόγους
που οδηγούν κάθε πλευρά στην υιοθέτηση συγκεκριμένης στά-
σης, καθώς και τα πιθανά αποτελέσματα αυτής. Αποτελεί τελικά
το game modding πηγή κινδύνων για την κερδοφορία των εται-
ρειών ή μήπως είναι επωφελές για τα προϊόντα τους; Μπορεί
ένας publisher να αφήσει εντελώς ανεξέλεγκτη τη δημιουργία
fan-made projects που χρησιμοποιούν τη δική του πνευματική
ιδιοκτησία ή μήπως απαιτείται να υπάρχει κάποιος στοιχειώδης
έλεγχος; Τέλος, ποιος είναι ο ρόλος του ανταγωνισμού μεταξύ
των publishers στην υποστήριξη ή μη των mods; Θα επιχειρήσου-
με να προσεγγίσουμε το θέμα με ψυχραιμία και αντικειμενικότη-
τα, ώστε να φωτίσουμε όλες τις σκοτεινές πλευρές ενός περί-
πλοκου φαινομένου.
ΤΟ ΚΕΡΔΟΣ ΠΑΝΩ ΑΠ’ ΟΛΑ;
Το game modding ως πρακτική είναι τόσο παλιό όσο –σχεδόν–
και το gaming. Μάλιστα, υπάρχουν σημαντικά games που έλκουν
την καταγωγή τους από mods (δείτε το πλαίσιο «Mod success
stories»), ενώ αρκετά σύγχρονα παιχνίδια υποστηρίζουν με θέρμη
το modding και επιτρέπουν στους παίκτες να δημιουργήσουν το
δικό τους περιεχόμενο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα παιχνιδιού
πρώτης γραμμής αποτελεί το The Elder Scrolls V: Skyrim. Η εται-
ρεία παραγωγής προχώρησε στην κυκλοφορία mod tools και κα-
τέστησε το παιχνίδι συμβατό με το Steam Workshop της Valve
για άμεσο uploading των mods στην υπηρεσία Steam. Πρόσφατα
η Creative Assembly κυκλοφόρησε mod tools για το Shogun 2:
Total War, η Bohemia Interactive (σειρά Arma) επίσης βλέπει πα-
ραδοσιακά με καλό μάτι το modding των τίτλων της, πολλοί
indie developers στηρίζουν έμπρακτα το modding, αλλά στο χώ-
ρο του λεγόμενου triple-A gaming υπάρχει η αίσθηση ότι οι πε-
ρισσότεροι publishers δεν βλέπουν με καλό μάτι τη δημιουργία
user-generated content. Το ερώτημα είναι «γιατί»;
Η απάντηση μπορεί να αποδειχθεί πολύ απλή ή ιδιαίτερα σύν-
θετη, αναλόγως του βαθμού… συνωμοσιολογίας στην οποία θέ-
λει ο καθένας να επιδοθεί. Για παράδειγμα, ο αστικός gaming
μύθος θέλει τις μεγάλες εταιρείες να μην υποστηρίζουν το
modding διότι δεν μπορούν (σύμφωνα με τη δική τους οπτική)
να επωφεληθούν άμεσα από αυτό. Αν προσθέσουμε στην παρα-
πάνω εικασία τη συνήθεια των publishers να συνοδεύουν κάθε
μεγάλη κυκλοφορία με πολυάριθμα DLC, σχηματίζεται εύκολα η
πρώτη θεωρία συνωμοσίας: Οι publishers δεν θέλουν το
modding γιατί προσφέρεται δωρεάν, οπότε προτιμούν να ξετι-
Η δημιουργία του Middle Earth Roleplaying Project κινδυνεύει να διακο-
πεί απότομα λόγω των νομικών ενεργειών της Warner Bros.
Ο Treebeard δεν μπορεί να πιστέψει ότι το MERP κινδυνεύει να μην κυ-
κλοφορήσει ποτέ.