Fortnight και γέμισαν τα forums με ιδέες, παρατηρήσεις και προ-
τροπές, πιστοποιώντας το ενδιαφέρον του κόσμου να εμπλακεί
ποικιλοτρόπως στην κατασκευή και στην επιλογή των παιχνιδιών
που (θα ήθελε να) παίζει και βάζω στοίχημα πως δεν θα αργή-
σουμε να δούμε κάτι παρόμοιο είτε από την ίδια την Double Fine
είτε από άλλα, εξίσου προοδευτικά, στούντιο.
ΣΗΚΩΣΕ ΤΑ ΠΡΑΣΙΝΑ ΦΑΝΑΡΙΑ
Εφόσον μιλάμε για ευκαιρίες του απλού χρήστη να καθορίσει
το τι θα παίζει στο άμεσο μέλλον, δεν θα μπορούσε να λείπει
μία αναφορά στη νέα έμπνευση της Valve, το πολύπαθο πρό-
γραμμα Greenlight. Για όσους δεν το γνωρίζουν, πρόκειται για
μία ειδική ενότητα του Steam Community, που εγκαινιάστηκε
στις 30 Αυγούστου, όπου φιλοξενούνται ήδη κυκλοφορημένα ή
μισοτελειωμένα games τα οποία για διάφορους λόγους (προφα-
νείς στη δεύτερη περίπτωση, όχι τόσο στην πρώτη) απουσιάζουν
από τον κατάλογο του καταστήματος. Βλέποντας τις περιγρα-
φές, τα βίντεο και τα σχόλια του δημιουργού, καθένας μπορεί να
αποφασίσει αν τον ενδιαφέρει το εκάστοτε project και να δείξει
τη στήριξή του υπερψηφίζοντας τη μελλοντική συμπερίληψή
του στο Steam. Εφόσον περάσει ένα αθέατο όριο δημοφιλίας, το
παιχνίδι παίρνει την έγκριση της Valve και σιγά σιγά βρίσκει το
δρόμο του προς το ψηφιακό ράφι της πλατφόρμας. Σίγουρα δεν
πρόκειται για τον πλέον ενδεικτικό τρόπο συμμετοχής των παι-
κτών στο περιεχόμενο ενός game, αλλά και μόνο η ύπαρξη ενός
ακόμη βήματος για την έκφραση προτίμησης στα παιχνίδια που
επιθυμούμε να βλέπουμε αποτελεί σημαντικό τεκμήριο ότι η
Valve παίρνει τέτοιες τάσεις στα σοβαρά. Ειδικά εάν αναλογι-
στούμε ότι η επιλογή έως τώρα γινόταν με αποκλειστικά ενδοε-
ταιρικές μεθόδους, των οποίων αρκετοί gamers, ακόμη και
developers, αμφισβητούσαν και αμφισβητούν την αξιοκρατία.
CAREFUL WHAT YOU WISH FOR
Σε πρώτη ανάγνωση, η ολοένα πιο ενεργή ανάμειξη των παι-
κτών στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του τελικού προϊόντος μοιάζει
πραγματοποίηση ενός ονείρου της νιότης μας. Άλλωστε, δεν εί-
ναι λίγες οι φορές που, μετά την κυκλοφορία τους, η κριτική που
δέχτηκαν αρκετά παιχνίδια καταδείκνυε λάθη ή παραλείψεις που
έβγαζαν μάτι και όλοι αναρωτιόμασταν «μα καλά, δεν βρέθηκε
ένας άνθρωπος εκεί μέσα να τους πει ότι αυτό το χαρακτηριστι-
κό δεν λειτουργεί καθόλου σωστά;». Εξίσου συχνά είναι τα παρα-
δείγματα fan fiction ή εναλλακτικών προτάσεων για «σωστότε-
ρη» πλοκή/φινάλε από μέρους της κοινότητας, τα οποία σχεδόν
όλοι αναγνωρίσαμε ως ανώτερα της επίσημης εκδοχής. Αν,
όμως, δεχτούμε ότι εκτός από προϊόντα εύπεπτης ψυχαγωγίας,
(
κάποια από) τα παιχνίδια είναι και η πραγματοποίηση του δημι-
ουργικού οράματος ενός ατόμου ή ομάδας, η υπερβολική πα-
ρέμβαση τρίτων δεν απειλεί να αλλοιώσει την ταυτότητά τους;
Μήπως το περιεχόμενο του game ήταν ήδη μελετημένο έτσι
ώστε να περιλαμβάνει όλα όσα χρειάζεται χωρίς παράλληλα να
πλατειάζει ή να φλυαρεί; Τελικά, ερχόμενος ο designer σε μία
θέση όπου δεν μπορεί να κάνει πίσω (π.χ., το παράδειγμα του
Kickstarter) σε απαιτήσεις/προσδοκίες των παικτών, μήπως μπαί-
νει στη διαδικασία πρώτα να ικανοποιήσει τους «πελάτες» του και
ύστερα να φροντίσει για την αρτιότητα του gameplay και την
καλλιτεχνική συνοχή του δημιουργήματός του; Καλώς ή κακώς,
αυτοί οι προβληματισμοί δεν αναπαρίστανται ποσοτικά και η σω-
στή χρήση αυτού του ανοίγματος επαφίεται στη σωστή διαχείρι-
σή του απ’ όλους τους εμπλεκόμενους. Κανένας δεν θα ήθελε
από έναν ταλαντούχο κατά τα άλλα developer να καταπνίξει το
προσωπικό αισθητήριό του και την εμπειρία του κάτω από το βά-
ρος των πιέσεων μίας μερίδας οπαδών που πολλές φορές εκ-
φράζονται απολύτως εγωιστικά. Εξίσου σημαντικό, είναι να αντι-
ληφθούν οι τελευταίοι ότι δεν θα πρέπει να κάνουν κατάχρηση
αυτής της νέας δύναμης που απέκτησαν, εκτροχιάζοντας το
project που οι ίδιοι αρχικά πίστεψαν ή πνίγοντας την προσωπικό-
τητά του με την υπερβολική αγάπη τους. Διότι, όπως θα έλεγε
και ένας παλιόφιλος, κρεμασμένος ανάποδα: «η μεγάλη δύναμη
φέρνει και μεγάλη ευθύνη».
PC
65
PC Master
Η ανάρτηση concept art και άλλων στοιχείων του υπό ανάπτυξη παιχνι-
διού δίνει τη δυνατότητα για έγκαιρη συμμετοχή των fans στη διαμόρ-
φωσή του.
Επιτέλους, ένας φορέας όπου η ψήφος σου μετράει στ’ αλήθεια...
Μακάρι να είναι αυτή η αρχή μίας νέας μόδας ανοικτών εταιρικών
Game jams.
Κανένας δεν θα ήθελε από έναν
ταλαντούχο κατά τα άλλα developer να
καταπνίξει το προσωπικό αισθητήριό του
και την εμπειρία του κάτω από το βάρος
των πιέσεων μίας μερίδας οπαδών.