141
PC Master
Τα ίδια ισχύουν με μικρότερες ή μεγαλύτε-
ρες διαφορές στα περισσότερα καταστήματα
ψηφιακής διανομής παιχνιδιών (με φωτεινή
εξαίρεση το GOG). Μπορούμε να θεωρήσου-
με λογικές κάποιες διατάξεις για τη διασφά-
λιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων των εται-
ρειών πάνω στα παιχνίδια που έχουν δημι-
ουργήσει. Ωστόσο, είναι ανησυχητικό το ότι
δεν υπάρχει η κατάλληλη ενημέρωση στους
παίκτες, που συνήθως συμφωνούν σε όρους
που μπορεί να μην αποδέχονται, απλώς και
μόνο επειδή δεν διάβασαν καν το συμφωνη-
τικό, γιατί το μόνο που ήθελαν ήταν να παί-
ξουν το παιχνίδι. Όμως, πιο ανησυχητικό εί-
ναι το ότι δεν υπάρχει ακόμα ένα κατάλληλο
νομικό πλαίσιο, που να προστατεύει τα δικαι-
ώματα του χρήστη και δεν φαίνεται ότι θα
προκύψει στο προσεχές μέλλον. Έτσι ο κα-
ταναλωτής αφήνεται αντιμέτωπος με το δί-
λημμα: «Είτε παίζεις το παιχνίδι όπως το θέ-
λουμε εμείς, είτε δεν το παίζεις καθόλου».
ΑΠΟ ΠρΟϊΟν σε υΠηρεσΙΑ
Η προσπάθεια της βιομηχανίας των ηλε-
κτρονικών παιχνιδιών να περιορίσει τα δικαι-
ώματα του χρήστη για την αντιμετώπιση της
πειρατείας αλλά και την αύξηση των κερδών
της δεν είναι κάτι καινούργιο, που συμβαίνει
τα τελευταία χρόνια. Στην πραγματικότητα,
έχουν δοκιμαστεί δεκάδες μοντέλα χρήσης
τις περασμένες δεκαετίες για να φτάσουμε
στη μετάβαση που συμβαίνει σήμερα: το
παιχνίδι από προϊόν γίνεται υπηρεσία περιο-
ρισμένης χρήσης. Αλλά ακόμα και αυτό δεν
είναι πρωτόγνωρο ως έννοια. Ας μην ξεχνά-
με τα αδηφάγα arcades μιας άλλης εποχής,
που σου εξασφάλιζαν ώρες διασκέδασης
όσο τα τάιζες με κατοστάρικα. Τα μηχανήμα-
τα αυτά πρόσφεραν ηλεκτρονικά παιχνίδια
με τη μορφή υπηρεσίας περιορισμένου χρό-
νου. Αυτό το πολύ επικερδές μοντέλο παρα-
μερίστηκε, διότι οι υπολογιστές και οι κον-
σόλες μπήκαν για τα καλά στο σπίτι των κα-
ταναλωτών. Έτσι, δημιουργήθηκαν άλλες
μορφές περιορισμού της χρήσης, με κύριο
εκφραστή τα DRM (π.χ. το SecureRom).
Είναι αδιαμφισβήτητο το ότι τα παιχνίδια
ως υπηρεσία παρέχουν μεγάλες ευκολίες
που διαφορετικά δεν θα μπορούσαν να
υπάρξουν. Για παράδειγμα, μπορείς να αγο-
ράσεις ένα παιχνίδι, να το κατεβάσεις σε πο-
λύ μικρό χρονικό διάστημα (ειδικά τώρα που
φτάσαμε στην εποχή του VDSL) και να παί-
ξεις χωρίς να βγεις καν από το σπίτι σου. Δεν
χρειάζεται να ανησυχείς για updates και
patches, καθώς αυτά εγκαθίστανται αυτόμα-
τα, και έχεις πάντα εξασφαλισμένη τη σταθε-
ρότερη και καλύτερη έκδοση του παιχνιδιού.
Επίσης, μπορείς να το έχεις διαθέσιμο χωρίς
να είναι απαραίτητα εγκατεστημένο στον
υπολογιστή σου (δεν υπάρχει περίπτωση να
το χάσεις ή να μη διαβάζονται τα αρχεία,
όπως στην περίπτωση ενός DVD). Ωστόσο, η
υπηρεσία δεν παύει να είναι πάντα μία υπη-
ρεσία, η οποία, εκτός των άλλων, δίνει στις
εταιρείες την ευκαιρία να πειραματιστούν με
αυτό που δίνουν στον καταναλωτή, με σκο-
πό πάντα το κέρδος. Έτσι, τα τελευταία χρό-
νια έχει εδραιωθεί το «πρόσθετο» περιεχόμε-
νο DLC, το οποίο πωλείται ξεχωριστά από το
αρχικό παιχνίδι με τη μορφή πακέτου για κα-
τέβασμα. Πολλές φορές αυτό το περιεχόμε-
νο είναι τόσο φτωχό, που, ενώ μπορεί να
αποτελεί ένα απλό update του παιχνιδιού,
πρέπει να πληρώσεις για να το αποκτήσεις.
Δυστυχώς, ένα άλλο φαινόμενο που έχει αρ-
χίσει να επικρατεί είναι αυτό της retail έκδο-
σης, που έχει την ίδια μορφή με την αντί-
στοιχη ψηφιακή. Δηλαδή ενώ έχεις αγοράσει
ένα προϊόν (το κουτί) που περιέχει μέσα το
παιχνίδι, για να μπορέσεις να παίξεις, πρέπει
να χρησιμοποιήσεις πάλι την υπηρεσία (στην
προκειμένη μιλάμε κυρίως για το Steam και
το Origin), ενώ αν η υπηρεσία δεν είναι δια-
θέσιμη για κάποιο λόγο, το κουτί που διαθέ-
τεις είναι απλά άχρηστο.
Η άποψή μου είναι ότι το παιχνίδι ως υπη-
ρεσία μπορεί να βελτιώσει κατά πολύ την
εμπειρία του χρήστη, αλλά και να την εξελί-
ξει. Ωστόσο, τα πάντα πρέπει να γίνονται με
βασικό κριτήριο το σεβασμό στον καταναλω-
τή και στα δικαιώματά του. Ένα υβριδικό μο-
ντέλο στο οποίο μπορούν να υπάρχουν
retail εκδόσεις ανεξάρτητες από την αντί-
στοιχη υπηρεσία, αλλά και digital εκδόσεις
με χρήση των αντίστοιχων υπηρεσιών, μόνο
καλό μπορεί να κάνει στην αγορά. Έχω την
αίσθηση ότι πολλοί (όπως κι εγώ) θα προτι-
μούσαν να πληρώσουν τα διπλάσια για μία
πραγματικά retail έκδοση, που να τους ανή-
κει, παρά να αγοράσουν την αντίστοιχη πο-
λύ φθηνότερη ψηφιακή έκδοση.
PC
Όταν αγοράζεις ένα παιχνίδι από το
Steam, δεν αγοράζεις παρά μία
άδεια περιορισμένης χρήσης του.
Οι όροι χρήσης του Steam. Πόσοι από εμάς έχουν προσπαθήσει έστω να διαβάσουν αυτό το συμ-
φωνητικό;
Τα arcades αποτέλεσαν μία από τις πρώτες
μορφές υπηρεσίας στο gaming. Μπορούσες
να παίζεις το παιχνίδι όσο τα τάιζες με νομί-
σματα.