PC Master
78
ξη του Internet ήταν η επιστήμη της Πληροφορικής. Για να μπορέ-
σει κάποιος να κατανοήσει σε ικανοποιητικό βαθμό την ευκολία
που προσέδωσε στους υπολογιστές, θα πρέπει να φανταστεί τι
σήμαινε να έχεις υπολογιστή πριν από το 1992. Ας ξεκινήσουμε
από το θέμα της αναζήτησης των κατάλληλων προγραμμάτων,
μία ιστορία πόνου, οδύνης και οικτρής απογοήτευσης. Η υποστή-
ριξη από τα καταστήματα τεχνολογίας της εποχής –ειδικά στην
επαρχία– ήταν ελλιπής και οι τιμές των πακέτων συχνά απλησία-
στες. Είτε αναζητούσες word processor είτε C compiler, έπρεπε
να ήσουν οπλισμένος με πολλή υπομονή και προετοιμασμένος για
την πιθανότητα να μη βρεις ποτέ αυτό που θα σου κάνει. Επιπλέ-
ον, υπήρχε πάντοτε ο φόβος να πέσεις θύμα της διαφήμισης και
το προϊόν που αγόραζες να μη σε κάλυπτε όπως φανταζόσουν,
αφού δεν υπήρχε η δυνατότητα να το δοκιμάσεις πρώτα. Τα
software updates είναι άλλο ένα αγαθό που σήμερα θεωρούμε
ως δεδομένο. Πριν από την καθιέρωσή τους όμως, τα bugs κάθε
προγράμματος ήταν παντοτινά. Δεν μπορούσαμε να ελπίσουμε
ούτε σε update ούτε σε patch. Λίγο βοηθούσε την κατάσταση ο
κύκλος των φίλων με τις δισκέτες που κυκλοφορούσαν από χέρι
σε χέρι, αλλά σε καμία περίπτωση δεν αρκούσε αυτό. Μόνο στα
παιχνίδια δεν υπήρχε πρόβλημα, αφού σε αντίθεση με το «σοβα-
ρό» software, τα έβρισκες με μεγάλη ευκολία. Εξαρτάται βέβαια
και από το σύστημα που είχες, αφού στις χρυσές μέρες των home
computers οι εξελίξεις μπορούσαν να σε καταστήσουν outdated
πολύ προτού κάνεις απόσβεση των χρημάτων σου.
Σήμερα με μία σύνδεση Internet καθένας από εμάς έχει τη δυ-
νατότητα να «ντύσει» τον υπολογιστή του, από το λειτουργικό
σύστημα έως το πρόγραμμα μετατροπής βίντεο, αποκλειστικά και
μόνο με δωρεάν προγράμματα και μάλιστα πολύ ποιοτικά. Επί-
σης, μπορεί να δοκιμάσει το demo σχεδόν οποιουδήποτε
application προτού αποφασίσει να δώσει χρήματα για να το πά-
ρει. Η αφθονία του software μάλιστα ήταν η πρώτη αιτία εθισμού
μου στο Internet. Με θυμάμαι να καταφτάνω πρώτος στο υπολο-
γιστικό κέντρο του πανεπιστημίου για να προλάβω τον υπερυπο-
λογιστή των 133MHz και να κατεβάσω όσα περισσότερο μπορού-
σα για την Amiga μου – δεν είχα PC στο σπίτι. Αρωγός στην προ-
σπάθειά μου για file transferring ήταν ένα κουτί παπουτσιών γε-
μάτο δισκέτες 3’5’’ ιντσών, στις οποίες αντέγραφα τους ψηφια-
κούς θησαυρούς μου, παρακαλώντας να μην προκύψει κανένα
πρόβλημα στη μεταφορά τους στο σπίτι.
Μιλώντας για προβλήματα, θυμάμαι τη φρίκη που μας κυρίευε
όποτε κάτι δεν πήγαινε καλά με τον υπολογιστή μας. Τότε βέ-
βαια, λόγω κόστους, υπήρχε αυστηρά ένας υπολογιστής (και αν)
στο σπίτι, όχι δύο σε κάθε δωμάτιο, όπως συμβαίνει στην εποχή
μας, επομένως ήταν και περισσότερο πολύτιμος. Αν οι γνώσεις
μας δεν επαρκούσαν για να επιλυθεί το θέμα που προέκυπτε, εί-
τε software είτε hardware, συνήθως απευθυνόμασταν σε κάποιο
γνωστό ή –the horror– στο κατάστημα απ’ όπου το αγοράσαμε.
Σήμερα ο κόσμος είναι ένα γιγάντιο help desk, με έτοιμες απα-
ντήσεις σχεδόν για καθετί που μπορεί να πάει στραβά, ενώ ακό-
μη και αν δεν τις βρίσκεις, μπορείς πάντα να απευθυνθείς στην
εταιρεία που έφτιαξε το πρόγραμμα ή τον υπολογιστή σου. Θυμη-
θείτε πόσες φορές έχετε ψάξει on-line τη λύση για κάτι που σας
ταλαιπωρούσε και φανταστείτε σε τι μπελάδες θα είχατε μπει αν
δεν υπήρχε αυτή η ευκολία.
Χρειάζεται, αλήθεια, να αναλύσω το κομμάτι των video games
και πώς αυτά εξελίχθηκαν με τη βοήθεια του Internet; Από την
εποχή του Air Warrior είχε διαφανεί το μέλλον του on-line
gaming. Γιατί καλό το artificial intelligence, αλλά κανένας αντί-
παλος δεν μπορεί να συγκριθεί με τον ανθρώπινο εγκέφαλο.
Αφήστε που κάποτε το να παίξουμε εναντίον φίλων ήταν ολό-
κληρη ιστορία… έπρεπε να πάρουμε τα απαραίτητα clearances
από τους γονείς, να συμφωνήσουμε σε μία ώρα που εξυπηρετού-
σε τους πάντες, να λύσουμε τα θέματα των καθισμάτων, των χει-
ριστηρίων… σήμερα ερχόμαστε αντιμέτωποι όχι μόνο με φίλους
και γνωστούς, αλλά με στρατιές ολόκληρες από παίκτες, καθέ-
νας εκ των οποίων βρίσκεται στην άνεση του δωματίου του. Διότι
μόνο ένας gamer μπορεί να καταλάβει την αξία του να κάθεσαι
με το μποξεράκι και τα cheetos στην αγκαλιά, ενώ ανταλλάσσεις
πυρά και φιλικές προτάσεις επαγγελματικού προσανατολισμού
για τη μητέρα του noob που τολμά να σε αντιμετωπίσει.
Πέραν όμως της χαράς του παιδιού, το Internet απογείωσε τό-
σο τις επαγγελματικές όσο και τις επιστημονικές δραστηριότητες
των ανθρώπων. Η αστραπιαία διάδοση της γνώσης και η δυνατό-
τητα συγκρότησης πολυεθνικών think tanks ευνόησαν την πρόο-
δο και τις τεχνολογικές εξελίξεις. Δεν είναι τυχαίο ότι από τις αρ-
χές του 20ού αιώνα έως σήμερα είχαμε την περίοδο με τις πιο
ραγδαίες επιστημονικές ανακαλύψεις. Σε αυτό συνετέλεσε ο
πολλαπλασιασμός της ταχύτητας διάδοσης της πληροφορίας.
Όλες οι επιστήμες επωφελήθηκαν από τη ραγδαία εξέλιξη της
Πληροφορικής, όπως άλλωστε σχεδόν όλοι οι επαγγελματικοί
κλάδοι. Δεν είναι λίγοι οι εργαζόμενοι που έχουν για πρώτη φορά
τη δυνατότητα να απασχοληθούν από το σπίτι τους. Υπηρεσίες
από το απλό e-mail έως τα e-commerce, e-advertising και e-
banking άλλαξαν τη μορφή της επιχειρηματικότητας. Ακόμη και
το «PC Master» πώς φαντάζεστε πως κυκλοφορούσε πριν από το
Internet; Στις 6 το πρωί ξεκινούσε ο Πατρίκος με το μουλάρι να
σέρνει το ταλαιπωρημένο, αλλά ακόμη μάχιμο κάρο του και στη
συνέχεια έκανε το γύρο της πόλης, μαζεύοντας τους παπύρους
με τα άρθρα των συντακτών. To «Editor’s Roundtable» δεν ήταν
εικονικό, αλλά ένα κανονικό στρογγυλό τραπέζι από τη λαϊκή
στην κουζίνα του Μανεσιώτη. Ο δε Καστρίσιος διαμαρτυρόταν
συνεχώς ότι ανέβαινε η μυωπία του, αφού είχε επιφορτιστεί από
τον αρχισυντάκτη με το καθήκον να προσθέτει με στυλό όλα τα
ΜΠΕΙΤΕ ΣΤΗ ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ
ΧΡΟΝΟΥ
Αν θέλετε να θυμηθείτε ή να δείτε για πρώτη φορά πώς
ήταν το Internet στο πα
είτε το Internet
Archive στη διεύθυνση www.archive.org. Εκεί θα βρείτε
παλιές σελίδες που χρονολογούνται ακόμη και στο μακρινό
1996.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει να αναζητήσετε URLs που
υπάρχουν ακόμα και σήμερα, ώστε να διαπιστώσετε πόσο
πολύ έχουν αλλάξει.
Το Happypuppy ήταν για χρόνια ένα από τα κορυφαία gaming sites.