NIΨΟΝ
NIΨΟΝ
Του Χρήστου «Kuv» Κουβόπουλου
Α
ν και απόλαυσα το παιχνίδι (ειδικά τη λειτουργία του
Forge που επιτρέπει στην κοινότητα να φτιάχνει πε-
ριπέτειες, οι οποίες ενσωματώνονται στο ίδιο το παι-
χνίδι έπειτα από έγκριση της Cryptic), το σοκ ήρθε όταν, ως
καταναλωτής, αναρωτήθηκα πώς μπορούσα να υποστηρίξω
αυτό το φιλόδοξο παιχνίδι που με κέρδισε. Το κατάστημα
δεν λειτουργούσε ακόμα και υπήρχαν μόνο τρία Founder
Packs διαφορετικών τιμών για τον κόσμο που ήθελε να βοη-
θήσει το παιχνίδι πριν από το επίσημο λανσάρισμα.
Το σοκ ήρθε όταν είδα τις τιμές και το περιεχόμενο των
τριών πακέτων. To Starter Kit κάνει 20 δολάρια (αξίας 50
δολαρίων, υποτίθεται), το Guardian Pack 60 δολάρια (αξίας
140
δολαρίων, λέμε τώρα) και το Hero Pack, 200 δολάρια
(
που κανονικά, λέει, αξίζει 700 δολάρια). Τα πακέτα περιέ-
χουν αποκλειστικά digital αγαθά, σε μορφή pet και mount,
ορισμένες νομισματικές μονάδες για όταν ανοίξει το κατά-
στημα κ.λπ. Όσο ανοιχτόμυαλα και αν προσπάθησα να το
δω, σκεφτόμενος τον κόσμο που δουλεύει στην εταιρεία
και τον κόπο τους, δεν μπορούσα να βρω λογική αντιστοι-
χία στα χρήματα που δίνεις και στα πράγματα που παίρ-
νεις. Περισσότερο προσβλήθηκα από την «κοστολόγηση»,
τον αριθμό στην παρένθεση, που ουσιαστικά μου χαμογε-
λάει συγκαταβατικά και μου λέει: «άντε, τυχερούλη, σου
κάνω κι έκπτωση! Κανονικά έκανε 700 δολάρια, αλλά σου
το δίνω για 200».
Είναι πολύ πιθανό να μη φταίει η Cryptic ούτε το γενικό-
τερο μοντέλο του F2P, αλλά η τιμολογιακή πολιτική της
εκδότριας, Perfect World, που τρέχει και άλλα projects,
έχει κάνει προβλέψεις, εκτιμήσεις και, τέλος πάντων,
έβγαλε αυτά τα νούμερα.
Βρέθηκα να συμφωνώ με τον Mark Jacobs, βετεράνο
MMO developer που δουλεύει στο Camelot Unchained
(
πνευματικό απόγονο του Dark Age of Camelot). O Jacobs,
αν και αναγνωρίζει ότι σήμερα (και αύριο) τα F2P βγάζουν
λεφτά, θεωρεί πως μας περιμένει «φούσκα» και «άγριο» ξύ-
πνημα σε μερικά χρόνια από τώρα.
Τώρα ακόμα έχεις την επιλογή και τα F2P θεωρούνται
εναλλακτικές λύσεις. Τι θα γίνει όμως όταν θα έχεις μόνο
F2P τίτλους και τον κόσμο να τρέχει από το ένα στο άλλο;
Τι θα γίνει όταν θα έχει ξεθωριάσει πια η αίσθηση του νεω-
τερισμού; Τι θα κάνει ένα F2P παιχνίδι όταν θα έχει να
ανταγωνιστεί μόνο F2P παιχνίδια; Είναι πολύ πιθανό, όπως
είπε χαρακτηριστικά και ο Jacobs, σε μερικά χρόνια από
τώρα να έχουμε publishers που να μονολογούν: «Χμ, τελι-
κά ίσως δεν ήταν καλή ιδέα που ακολουθήσαμε και εμείς
τη μόδα και που επενδύσαμε 30 εκατομμύρια σε ένα F2P».
Υπάρχουν παιχνίδια, όπως το Eve Online, που βρίσκονται
στην άλλη άκρη του φάσματος, παιχνίδια-niche που στο-
χεύουν σε συγκεκριμένο κοινό και δεν έχουν ανταγωνι-
σμό. Το κόστος μάλιστα εξυπηρετεί ως φίλτρο και αφήνει
απέξω τον κόσμο που δεν θέλει να πληρώσει και ψάχνει
να παίξει κάτι δωρεάν. Έτσι, ο developer μπορεί να συγκε-
ντρωθεί στον κόσμο που πραγματικά νοιάζεται και θέλει
να παίξει το παιχνίδι του. Η community μπορεί να είναι μι-
κρότερη, αλλά έχει ενθουσιασμό, ακολουθεί ενεργά,
ασκεί καλοπροαίρετη κριτική. Είναι υγιής και μακροπρόθε-
σμα στηρίζει μία επικερδή επιχείρηση.
Εν τω μεταξύ, οι υπόλοιποι ψάχνουν το επόμενο δωρε-
άν παιχνίδι, το επόμενο τζάμπα χιτάκι, νιώθοντας πως
έχουν δίκιο να συμπεριφέρονται με τοξικό τρόπο («σιγά
μωρέ, τζάμπα είναι»).
«
Λίγοι και καλοί», είπε με λίγα λόγια. Μήπως έχει δίκιο;
Σκέφτηκα το Neverwinter, ένα παιχνίδι που θα ήθελα να
υποστηρίξω, να αφοσιωθώ σε αυτό, σε σημείο που θα
ήθελα να του δώσω τα ευρώ από την τρύπια τσέπη μου,
αλλά όχι με τον άπληστο τρόπο που μου τα ζητάει. Νομί-
ζω πως θα προτιμούσα χίλιες φορές να ήταν ένα full-
priced παιχνίδι με περιορισμένη community, αλλά με με-
ράκι και σεβασμό, παρά ένα F2P που θα προσπαθήσει να
μαζέψει 100.000.000 ψευτοσυνδρομητές (κάτι που δεν θα
γίνει ούτως ή άλλως) για να πιάσει τη γερή την μπάζα.
Το Neverwinter πάντως μπαίνει σε ανοιχτή beta στις 30
Απριλίου και θα παρακολουθήσουμε την πορεία του: ελπί-
ζω να τα πάει καλά και να μη χαθεί κάτω από την άμμο της
Anauroch…
PC
PC Master
14
ΛΙΓΟΙ ΚΑΙ ΚΑΛΟΙ
Magic Missile και Flame Strike, Waterdeep και Neverwinter, Tempus, Kelemvor,
Khelben: και μόνο που έφερνα στο μυαλό μου την ορολογία από περιπέτειες στα
Forgotten Realms, τον αγαπημένο κόσμο του Dungeons & Dragons, με πλημμύριζε
ενθουσιασμός και συγκίνηση, καθώς ετοιμαζόμουν να βουτήξω στο beta weekend
του Neverwinter, του νέου ΜΜΟ της Cryptic. Μία φράση όμως δεν είχα υπολογίσει,
που θα με έβαζε σε ανησυχίες αυτήν τη φορά: free-to-play.
ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ
ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ
Παίξε το απο-
κλειστικό skin
του drow για
δύο μήνες, προ-
τού ξεκλειδωθεί
για τους άλ-
λους. Μόνο 700
ντόλαρς!