Page 18 - PC Master τ. 283

PC Master
18
ροποίησης ακόμη και στους πιο πετυχημέ-
νους τίτλους είναι επίπονα προφανής. Το
ένα sequel διαδέχεται το άλλο, με πολλά
«
νέα» games να δίνουν άμεσα την εντύ-
πωση του sequel κάποιου επιτυχημένου
τίτλου, χωρίς να έχουν απολύτως καμία
σχέση με αυτόν, τα DLC είναι πολλαπλά-
σια των νέων games και την ίδια στιγμή οι
εταιρείες δείχνουν να επενδύουν πολύ
περισσότερα χρήματα στη διαφήμιση και
στην προώθηση ενός παιχνιδιού παρά
στην ανάπτυξή του.
Κι εκεί ακριβώς έγκειται, κατά την άπο-
ψή μου, το όλο πρόβλημα: Δεν είναι κα-
θόλου τυχαίο το ότι η «κονσερβοποίηση»
που μαστίζει το χώρο των video games
σήμερα συμπίπτει χρονικά με την απόλυ-
τη επικράτηση των μεγάλων εταιρειών
παραγωγής και διανομής. Μία χούφτα κο-
λοσσιαίων πολυεθνικών «έπνιξε» το χώρο
με στρατιές λογιστών και ειδικών του
μάρκετινγκ, με τον κάθε… μανατζαραίο να
επεμβαίνει άμεσα στα όνειρα και τη δημι-
ουργικότητα των πραγματικών develo-
pers, επιστρατεύοντας γνωστές και επιτυ-
χημένες συνταγές, προκειμένου να εξα-
λειφθεί το λογιστικό ρίσκο.
Φυσικά, ζούμε σε μία ελεύθερη παγκό-
σμια οικονομία και όλα τα παραπάνω είναι
απόλυτα θεμιτά και, σε ορισμένες περι-
πτώσεις καταναλωτικών αγαθών, αποδε-
δειγμένα επιτυχημένα. Όμως οι πολυεθνι-
κοί κολοσσοί υστερούν σε κάτι πολύ βασι-
κό, κάτι που είχαν ανέκαθεν τα επιτυχη-
μένα μικρά development studios και που
εκείνοι δεν θα αποκτήσουν ποτέ: στη
fanbase. Ευτυχώς!
Αυτό ακριβώς το γεγονός προσπαθεί να
εκμεταλλευτεί το Kickstarter, δίνοντας
την ευκαιρία στους λάτρεις ενός είδους
παιχνιδιού ή ενός μικρού development
studio να χρηματοδοτήσουν άμεσα την
ανάπτυξη ενός τίτλου που εξάπτει τη φα-
ντασία τους, σε αντίθεση με τις πολυδια-
φημισμένες «κονσέρβες», με τις οποίες
συνήθως κατακλύζουν την αγορά οι μεγά-
λες εταιρείες. Την ίδια στιγμή το
Kickstarter δίνει την ευκαιρία επανόδου
στην αγορά σε ανθρώπους οι οποίοι, είτε
λόγω ρομαντισμού είτε λόγω συγκυριών,
έμειναν έξω από το «χορό». Developers
που έχουν αφήσει ανεξίτηλη τη σφραγίδα
τους στο χώρο του gaming τις τελευταίες
τρεις δεκαετίες, χαρίζοντάς μας τίτλους
που ακόμα και σήμερα μνημονεύουμε
στις μεταξύ μας συζητήσεις.
Ευτυχώς, το Kickstarter δείχνει να έχει
πάρει για τα καλά μπροστά, ενώ, ακόμη και
στο χώρο των RPGs, το μέλλον αρχίζει να
δείχνει ευοίωνο, με τίτλους όπως τα
Wasteland 2, Project Eternity, Divinity:
Original Sin και, φυσικά, το Torment να μας
κάνουν να τρίβουμε τα χέρια μας από προ-
σμονή (και τα σάλια μας να τρέχουν!). Δυ-
στυχώς, όμως, και στο Kickstarter, απ’ ό,τι
φαίνεται, δεν είναι όλα ρόδινα. Υπάρχουν
τρία πρόσφατα παραδείγματα τα οποία κα-
ταδεικνύουν πως η περιορισμένη, λόγω και
της οικονομικής κρίσης, οικονομική δυνα-
τότητα σε συνδυασμό με τη διαφαινόμενη
απληστία κάποιων developers ίσως να απο-
τελέσουν τροχοπέδη σε βάθος χρόνου
στην περαιτέρω ανάπτυξη του Kickstarter.
Συγκεκριμένα, τρεις ημέρες πριν από την
κυκλοφορία του Expeditions: Conquistadors
από τη Logic Artists στα τέλη Φεβρουαρί-
ου, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι τελικά η κυ-
κλοφορία του παιχνιδιού θα καθυστερήσει
λόγω αδιευκρίνιστων επιπλοκών στη δια-
νομή, την ίδια στιγμή που ανακοινώθηκε η
ενσωμάτωση multiplayer δυνατότητας στο
παιχνίδι. Λίγες ημέρες αργότερα έγινε γνω-
στό ότι η εταιρεία διανομής που ενεπλάκη
είναι η bitComposer, ενώ η ίδια η Logic
Artists διαρρήγνυε τα ιμάτιά της ότι η εται-
ρεία διανομής δεν επενέβη σε κανένα ση-
μείο της ανάπτυξης του παιχνιδιού και ότι
το multiplayer κομμάτι ήταν ήδη ενσωμα-
τωμένο προτού επέλθει η συμφωνία.
Απληστία ή βιοπορισμός; Όποιος κι αν ήταν
ο πραγματικός λόγος, σίγουρα η συγκεκρι-
μένη εταιρεία υπέστη σοβαρό πλήγμα στα
μάτια των ανθρώπων που την πίστεψαν και
την υποστήριξαν οικονομικά.
Λίγες ημέρες αργότερα ένας ακόμη με-
γαλύτερος τίτλος, το Shadowrun Returns,
υπέστη ένα, αναλογικά μεγαλύτερο, πλήγ-
μα αξιοπιστίας, όταν η Harebrained
Schemes ανακοίνωσε πως ο τίτλος τελικά
θα κυκλοφορήσει μέσω Steam για λόγους
τεχνικής υποστήριξης (patching και
downloads) και καλύτερης ανάπτυξης της
community. Λίγο νωρίτερα είχε ανακοινω-
θεί η εξάλειψη βασικών προδιαγραφών για
ένα cRPG (συγκεκριμένα του looting και
του Save-Game), ενώ η χαριστική βολή ήρ-
θε με την υπαναχώρηση της εταιρείας στην
υπόσχεσή της για μη ενσωμάτωση DRM.
Συγκεκριμένα, ανακοίνωσε ότι θα κυκλο-
φορήσει μία έκδοση του παιχνιδιού με όλο
σχεδόν το περιεχόμενό του χωρίς DRM, η
οποία όμως δεν θα έχει πρόσβαση στο
community-made content και στα μελλο-
ντικά DLC.
Την ίδια μέρα η Aterdux Entertainment
έκανε μία πιο ειλικρινή ανακοίνωση, διευ-
κρινίζοντας ότι η κυκλοφορία του Legends
of Eisenwald θα καθυστερήσει μέχρι τον
Σεπτέμβριο, ότι οι οικονομικοί πόροι έχουν
εξαντληθεί και ότι βρέθηκε ένας πλούσιος
χορηγός/χρηματοδότης από τη Ρωσία. Του-
λάχιστον η Aterdux απέφυγε τα επικοινω-
νιακά ατοπήματα των δύο άλλων εταιρει-
ών, προτιμώντας το δρόμο της ειλικρίνειας
και όχι αυτόν της κρυψίνοιας και της υπεκ-
φυγής, και για το λόγο αυτό οι αντιδράσεις
ήταν σαφώς πιο μετριοπαθείς απ’ ό,τι στις
δύο άλλες περιπτώσεις.
Από εκεί και πέρα, το θέμα είναι τι θα γί-
νει με τις πιο υψηλότερου επιπέδου παρα-
γωγές των αρκετών εκατομμυρίων, που
αναμένουμε όλοι εναγωνίως μέσω του
Kickstarter. Θα καταφέρουν να ολοκληρώ-
σουν την παραγωγή μόνες τους ή θα ξεμεί-
νουν κι αυτές από λεφτά, αναγκαζόμενες
έτσι να συμβιβαστούν και να καταφύγουν
σε περικοπές περιεχομένου ή ακόμη και
άνευ όρων παράδοση στις ορέξεις των με-
γαθηρίων του χώρου;
Υ.Γ.: Αν και δεν εμπίπτει άμεσα στη δι-
καιοδοσία μου, θεωρώ υποχρέωσή μου να
αποτίσω τον ύστατο χαιρετισμό σε μία
εταιρεία που σημάδεψε ανεξίτηλα τα κα-
λύτερά μας χρόνια και έπεσε θύμα των λο-
γιστάδων και μανατζαραίων της Disney. Θα
μας λείψεις πολύ, LucasArts!
PC
Μόνο μέσω Steam, τελικά, το Shadowrun Returns.