PCM:
Ο Καβάφης δεν είναι παράξενη πηγή άντλησης έμπνευ-
σης για adventure game; Άλλοι θα έβρισκαν τον Καββαδία ή
ακόμη και τον Καρυωτάκη πιο εύκολες επιλογές.
Ι.Κ.:
Τον Καββαδία τον αγαπώ βαθύτατα και η ποίησή του είναι
για μένα πηγή έμπνευσης εδώ και πολλά χρόνια. Το The Sea Will
Claim Everything έχει κάτι από Καββαδία στο DNA του, πιστεύω.
Δεν μπορώ να γράψω για τη θάλασσα χωρίς να σκεφτώ τον Καβ-
βαδία.
Όσο για τον Καβάφη, τι να κάνουμε; Δεν τα επιλέγεις μόνος
σου αυτά. Σου έρχονται και καμιά φορά δεν μπορείς να πεις όχι.
Όταν σε περιμένει η Ιθάκη, δεν μπορείς να μη βγεις στο δρόμο.
Εξάλλου, όλα τα παιχνίδια μου είναι παράξενα! Ποιος άλλος
φτιάχνει παιχνίδια για τη ζωή και το θάνατο μίας γάτας; Το The
Sea Will Claim Everything έχει έναν χαρακτήρα ο οποίος είναι...
τοστ! Όταν έχεις φτάσει εκεί, ο Καβάφης δεν είναι τίποτε.
PCM:
Ιονά Κυρατζή, είσαι αντισυμβατικός και politically
incorrect. Σκοπεύεις να παραμείνεις έτσι σε όλη τη διάρκεια της
καριέρας σου ή να περιμένουμε στην πορεία να κάνεις και εσύ
στροφή στα εύκολα σενάρια τύπου χαμένης Ατλαντίδας, ανάλα-
φρων καρτούν και αστυνομικών μυστηρίων σε ένα ωραίο DRM
περιτύλιγμα;
Ι.Κ.:
Μάλλον όχι. Εκτός αν μου δώσουν πάρα πολλά λεφτά.
Χμ... μπα, ούτε τότε. Τα βαριέμαι αυτά, δεν μπορώ. Για να αξίζει
να δουλέψεις τόσο πολύ (τα παιχνίδια είναι πολλή δουλειά, ρε
παιδί μου, αφάνταστη δουλειά), πρέπει να έχει ενδιαφέρον. Δεν
είναι πως μισώ όλα τα AAA παιχνίδια ή όλα τα παραδοσιακά
adventures. Αυτήν τη στιγμή παίζω το Borderlands 2 και μου
αρέσει πολύ. Αλλά πρέπει να έχει κάτι πρωτότυπο, κάτι «δικό»
του. Τα παιχνίδια είναι σαν τους ανθρώπους, χρειάζονται προσω-
πικότητα. Αν περιβάλλεσαι συνέχεια από βαρετούς ανθρώπους,
σιγά σιγά πεθαίνει το μυαλό σου.
PCM:
Γρίφοι και adventure games. Όσο περνούν τα χρόνια, φαί-
νονται να γίνονται ολοένα ευκολότεροι, κάποιοι μάλιστα έχουν
φτάσει στο σημείο να λένε ότι είναι περιττοί. Τελικά, μήπως οδη-
γούμαστε σε adventures games αποκλειστικά αφηγηματικά, χω-
ρίς puzzles, και αν ναι, θα σε ικανοποιούσε μία τέτοια εξέλιξη;
Ι.Κ.:
Γενικά δεν με ενδιαφέρουν οι περισσότεροι γρίφοι, αν και
υπάρχουν εξαιρέσεις. Πιστεύω όμως ότι η τέχνη πρέπει να είναι
σαν ένα μεγάλο φαγοπότι: πολλοί άνθρωποι, πολλά φαγητά, χά-
ος, γλέντι, βλακείες, αγάπη, έρωτας, τραγούδι. Η τέχνη, όπως
και η ζωή, θέλει ποικιλία! Οπότε ελπίζω ότι στο μέλλον θα υπάρ-
χουν παιχνίδια χωρίς γρίφους, παιχνίδια με λίγους γρίφους, παι-
χνίδια μόνο με γρίφους και τίποτε άλλο... αρκεί να είναι καλά και
φτιαγμένα με αγάπη. Αν πάθουμε δηλητηρίαση από το φαγοπότι
της τέχνης, κάτι δεν πάει καλά. Ή κάποιος δεν ξέρει τι κάνει
(
ποιος κάλεσε τον μάνατζερ;) ή κάποιος δεν κοίταξε την ημερο-
μηνία λήξης (αυτός ο γρίφος έχει λήξει εδώ και δύο βδομάδες, τι
τον έβαλες στο παιχνίδι, ρε παλαβέ;).
PCM:
Εδώ και λίγους μήνες, το περιοδικό μας έχει ξεκινήσει μία
στήλη εκμάθησης adventure games development. Τι θα συμβού-
λευες τους επίδοξους δημιουργούς;
Ι.Κ.:
Κάντε ό,τι θέλετε. Μη φοβάστε. Μάθετε ό,τι γλώσσα ή σύ-
στημα σας βολεύει και κάντε ό,τι σας κατέβει. Μη σκέφτεστε κα-
τηγορίες και κλισέ. Τι παιχνίδια θα θέλατε να παίξετε; Φτιάξτε
τα. Τι παιχνίδια λείπουν από τον κόσμο; Φτιάξτε τα. Φτιάξτε τα
με αγάπη, με ευφυΐα και με μπόλικη τρέλα. Έμπνευση θα βρείτε
παντού, όχι μόνο σε άλλα adventures. Ο κόσμος της τέχνης είναι
μεγάλος και ο εθνικισμός δεν κάνει καλό. Και εδώ που τα λέμε,
μην ψάχνετε για ιδέες μόνο στον κόσμο της τέχνης. Ρίξτε και μία
ματιά γύρω σας! Στο μέλλον θα γράφουν ιστορίες για την εποχή
μας. Προλάβετέ τους και γράψτε τες τώρα!
PCM:
Τελειώνοντας, θα ήθελα να μου πεις ποια ερώτηση χαίρε-
σαι που δεν σου έκανα.
Ι.Κ.:
«
Τα παιχνίδια είναι τέχνη;»
PC
73
PC Master
The Sea Will Claim Everything: Δύο υπαρξιακά... μανιτάρια.
Ithaka of the Clouds: Work in progress.
Ithaka of the
Clouds: Το στυλ του
θυμίζει αρκετά το
The Sea Will Claim
Everything.