NIΨΟΝ
NIΨΟΝ
Του Χρήστου «Kuv» Κουβόπουλου
Δ
υστυχώς, το να αποκαλείται free-to-play ένας τίτ-
λος, δεν τον μετατρέπει μαγικά σε χρυσωρυχείο.
Χρειάζονται προσεκτικός σχεδιασμός, αξιολογήσεις
και καταγραφές τάσεων και φυσικά, γνώση ψυχολογίας και
κατανόηση της κοινότητας. Στο NW υπάρχουν παράπονα
από αρκετούς παίκτες όσον αφορά σε ορισμένες high-end
αγορές και κυρίως για τα enchantments.
Στο τέλος του παιχνιδιού υπάρχουν ειδικά Enchant-
ments για όπλα και πανοπλίες, που δημιουργούνται όταν
ενώσετε τέσσερα Shards (αυτά πέφτουν από bosses στα
ζόρικα Epic Dungeons). Αν έχετε τέσσερα ίδια πετράδια,
μπορείτε να δοκιμάσετε να τα ενώσετε μεταξύ τους,
ώστε να φτιάξετε ένα πετράδι της αμέσως καλύτερης κα-
τηγορίας. Η πιθανότητα επιτυχίας είναι μόλις 1%, καθώς
τα πλεονεκτήματα αυτών των Εnchantments είναι πολύ
μεγάλα. Αν αποτύχει η ένωση, τα πετράδια χάνονται. Πώς
εξασφαλίζεται η επιτυχία μίας ένωσης; Αγοράζοντας με
Zen (τη νομισματική μονάδα που μπορούμε να αγορά-
σουμε με αληθινά ευρώ) ένα Ward, ένα ειδικό αντικείμε-
νο που εξασφαλίζει μία επιτυχημένη ένωση προτού χα-
θεί.
Υπολογισμοί έχουν γίνει και έχουν συμπεράνει ότι, για
παράδειγμα, το Thunderhead Enchantment (που δίνει
30%
πιθανότητα για έξτρα ζημιά και stun σε ένα crit),
χρειάζεται περίπου 64 shards και wards αξίας 160 δολα-
ρίων. Η ανησυχία είναι ότι αυτά τα enchants μπορούν να
χρησιμοποιηθούν σε PvP. Πιστεύω ότι δεν είναι τόσο
τραγικό, εξάλλου αυτές είναι οι «καμένες», σπάνιες περι-
πτώσεις που φαίνονται πια μόνο στο end-game. Κάλλιστα
μπορούν να αγνοηθούν από τον παίκτη και να απολαύσει
το υπόλοιπο 99% του παιχνιδιού.
Παρενθετικά εδώ μπορούμε να θέσουμε ένα άλλο ρη-
τορικό ερώτημα. Γιατί καταδικάζουμε τόσο γρήγορα το
pay-2-win και το αναθεματίζουμε ως αδικία; Ένας πιτσιρι-
κάς που παίζει 10 ώρες την ημέρα, 7 φορές την εβδομά-
δα και έχει «σαπίσει» στο παιχνίδι, έχει το δικαίωμα να
κραδαίνει το +5 Centurion’s Sword για να τον βοηθάει
στη μάχη. Ο τριαντάρης όμως, που δεν έχει τόσο χρόνο
λόγω υποχρεώσεων, δεν είναι άδικο που δεν μπορεί να
τον ανταγωνιστεί; Μήπως είναι δικαίωμά του να αντι-
σταθμίσει αυτή την ανισορροπία με αυτό που έχει παρα-
πάνω, με το χρήμα; Αν χρόνος=χρήμα, γιατί να μην παί-
ζουν επί ίσοις όροις; Και στην τελική, τα χρήματα του
βοηθούν άμεσα τον developer να συνεχίσει να βελτιώνει
το παιχνίδι του, παραπάνω από τον gamer που παίζει
μεν, αλλά δεν υποστηρίζει έμπρακτα το προϊόν.
Προσωπικά, δεν έχω πρόβλημα με το να υπάρχουν ΚΑΙ
ακριβά αντικείμενα στο μαγαζί ενός F2P: εφόσον κάποιος
έχει να δώσει λεφτά για κάτι που θέλει, ας τα δώσει, αρ-
κεί όμως αυτό το «κάτι» να μη δίνει υπερβολικό πλεονέ-
κτημα ή να είναι ζωτικής σημασίας για το gameplay. Θέ-
λεις να δώσεις 1.000 ευρώ για να αγοράσεις έναν ροζ
μονόκερο που ρεύεται ουράνια τόξα; Όσο χαζό και αν
φαίνεται, είναι δικαίωμά σου. Το Path of Exile, που έχει
εκπληκτικό κατάστημα, δίνει για 1.000 δολάρια το δικαί-
ωμα σε κάποιον να σχεδιάσει το δικό του αντικείμενο
(
αφού περάσει από έγκριση φυσικά).
Το θέμα λοιπόν δεν είναι τι κάνει η Cryptic (και κάθε
Cryptic) με τις λεγόμενες «whales», τους ελίτ που έχουν
χρήματα για κάψιμο. Το θέμα είναι πώς μπορεί να έρθει
σε επαφή με το μαγαζί οποιοσδήποτε παίκτης. Αυτό θα
γίνει αν το μαγαζί γεμίσει με κάθε λογής πράγματα, σε
όλες τις κλίμακες. Υπάρχει επίσης ένα τεράστιο κενό που
δημιουργείται έτσι, μία πυραμίδα ανομοιογένειας που δη-
μιουργεί μία υπερβολικά μεγάλη ψαλίδα: χιλιάδες free-
to-players που δεν δίνουν χρήματα στο παιχνίδι (και γκρι-
νιάζουν για τις υψηλές τιμές) και μία χούφτα από ανοι-
χτοχέρηδες στην κορυφή. Στη μέση τίποτε. Μαθήματα
σωστού «καταστήματος» πάντως συνεχίζει να δίνει το
DotA 2 και το Team Fortress 2, όπου ο κόσμος στηρίζει
το παιχνίδι αγοράζοντας κυρίως κοσμητικές αλλαγές,
voice packs και skins, σε ποικιλία τιμών και μορφολογίας.
Ας ελπίσουμε ότι όσοι ακολουθήσουν τη μόδα του
free-to-play να το κάνουν τουλάχιστον ενσυνείδητα, ορ-
γανωμένα και σωστά.
PC
PC Master
14
ΧΡΟΝΟΣ, ΧΡΗΜΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ
To Neverwinter, το νέο free-to-play MMO της Cryptic, είναι ένα αξιοσημείωτο ΜΜΟ,
ιδιαίτερα για τους φίλους των Forgotten Realms, αλλά όπως είναι λογικό, το μεγάλο
στοίχημα είναι το δωρεάν περιεχόμενο, το μαγαζί, οι τιμές και οι υπηρεσίες. Η
εκδότρια Perfect World σε αυτόν τον τομέα, ας πούμε ότι δεν έφερε 20 στο
εικοσάπλευρο…
ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ
ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ
Εσείς σε
ποια κα-
τηγορία
ανήκετε;