Page 14 - PC Master τ. 285

NIΨΟΝ
NIΨΟΝ
Του Χρήστου «Kuv» Κουβόπουλου
Α
ν και δεν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται
αυτό το βασικό τέχνασμα που μετατρέπει ολόκλη-
ρο το παιχνίδι σε ένα τεράστιο Escort Quest ενός
κοριτσιού (μην ξεχνάμε το παραμυθένιο, πανέμορφο Ico),
τέσσερα πανομοιότυπα περιστατικά σε ένα τόσο μικρό διά-
στημα δεν μπορεί να είναι τυχαία. Δεν είναι τέσσερις εντε-
λώς ανυπεράσπιστες και αθώες (αυτή η Ellie έχει έναν οχε-
τό για στόμα, ενώ η Elizabeth δεν είναι ακριβώς ανήμπο-
ρη), αλλά υπάρχει ένας κοινός παρονομαστής: είναι χαμέ-
νες, σε κίνδυνο και βασίζονται σε εμάς, τον πρωταγωνιστή
να τις σώσουμε. Και, επίσης, είναι (πολύ) ανήλικες.
Αυτή τη φορά δεν «σώζουμε την πριγκίπισσα» για εγωι-
στικά ρομαντικούς σκοπούς. Αυτή τη φορά, ο αληθινός
πρωταγωνιστής είναι ένα παιδί, ο συμβολισμός της αθωό-
τητας και ο αέναος αγώνας υπεράσπισής της. Το παιδί είναι
αμόλυντο και αγαθό και ως αφηγηματικό μέσο αποτελεί κί-
νητρο και δικαιολογία για τον πρωταγωνιστή να πολεμήσει,
να σκοτώσει, να διασώσει με κάθε τρόπο την αθωότητα
από τον επικίνδυνο, κακό κόσμο – είτε αυτός ο κόσμος εί-
ναι μία ιπτάμενη πόλη ρατσιστών είτε ένας κατεστραμμέ-
νος, άρρωστος πλανήτης, όπου η φύση ανακτά τη θέση
της ανάμεσα στα απομεινάρια του ανθρώπινου πολιτισμού.
Επιδημίες πανώλης, νεκροζώντανοι, προφήτες, οργουελι-
κές δυστοπίες, δεν έχει σημασία τι απειλεί να σβήσει το
φως της αθωότητας, σημασία έχει ότι εμείς έχουμε αναλά-
βει την προστασία του.
Γιατί γίνεται όμως αυτό; Βαρεθήκαμε να σώζουμε τη hot
πριγκίπισσα; Μήπως ο κύριος όγκος των καταναλωτών, το
παραδοσιακό target group που κάποτε ήταν πιτσιρικάδες,
πλέον πλησιάζει τα τριάντα και αναπτύσσει περισσότερο το
φίλτρο του γονέα; Μήπως είναι ένας έμμεσος τρόπος να
μην απωθούνται ιδιαίτερα οι γυναίκες gamers; Είναι δυνα-
τόν; Ωριμάζει το μέσο; Σε αυτόν τον αγώνα, όχι μόνο δεν
υπάρχει ένα τρόπαιο στο τέλος, αλλά θα βάλουμε τη διά-
σωση της δεσποσύνης πάνω από τη ζωή μας. Μήπως με
τον τρόπο τους τέτοιες ιστορίες μάς παρακινούν να γίνου-
με λιγότερο παρτάκηδες και επιφανειακοί υλιστές; Ή μή-
πως είναι κάτι πιο απλό, όσο η δημιουργία μίας ισχυρής
αντίθεσης, όπου ο σκληροτράχηλος, άγριος πρωταγωνι-
στής έρχεται αντιμέτωπος με τη (χαμένη) αθωότητα και έρ-
χεται αντιμέτωπος έτσι με τους δικούς του δαίμονες; Μπο-
ρεί απλά να είναι τεχνικό το θέμα: οι developers πλέον
έχουν τα εργαλεία να δώσουν ζωή σε μία ανεπτυγμένη,
συμμαχική ΑΙ που δεν σπάει τα νεύρα του κεντρικού ήρωα
αλλά που συμπληρώνει τον ίδιο και προωθεί το σενάριο.
Το πιθανότερο είναι η «σωστή» απάντηση απλά να είναι δια-
φορετική για καθέναν από εμάς: εξάλλου ένα έργο γίνεται
«
τέχνη» όταν αποκτά διαφορετικές ερμηνείες.
Είναι η τελευταία φορά που γράφω αυτή τη μαγική στή-
λη, καθώς ύστερα από 66 συναρπαστικά τεύχη αποφάσισα
να αποχωρήσω από το τιμόνι αυτού του ιστορικού περιοδι-
κού. «Έκανε τον κύκλο του», θα λέγαμε. Από καρδιάς ευχα-
ριστώ όλους τους συνεργάτες, συντάκτες, υποστηρικτές
(
αλλά και επικριτές) και ελπίζω οι γραμμές της στήλης, κά-
που, κάποτε, να άγγιξαν κάποιους. H στήλη έχει πάρει το
όνομά της από το «Νίψον Ανομήματα Μη Μόναν Όψιν», μια
μαγική, καρκινική φράση που με έχει, κυριολεκτικά, σημα-
δέψει. Ο παραλληλισμός μας παραπέμπει, μεταφορικά, να
κοιτάμε και κάτω από την επιφάνεια, να ψάχνουμε, να ανη-
συχούμε.
Σας αποχαιρετώ λοιπόν με μια παρότρυνση: να κοιτάτε
και την άλλη όψη του νομίσματος, να ψάχνετε για νοήματα
εκεί που οι άλλοι δεν βρίσκουν. Ερμηνεύστε, αναλύστε,
αλλάξτε οπτική, ονειρευτείτε.
PC
PC Master
14
ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΔΕΣΠΟΣΥΝΕΣ ΣΕ ΑΠΟΓΝΩΣΗ
Τελικά, το 2013 δεν είναι ούτε η χρονιά του free-to-play ούτε η χρονιά του crowdfunding
ούτε των reboots. Είναι η χρονιά του αξιαγάπητου sidekick, της νεαράς δεσποσύνης που
πρέπει να προστατεύσουμε. Είναι η χρονιά της Elizabeth, της Emily, της Clementine, της
Ellie. Είναι σύμπτωση που τέσσερα εξαιρετικά επιτυχημένα και αναγνωρισμένα παιχνίδια
της χρονιάς, τα Bioshock Infinite, Dishonored, Walking Dead και Last of Us, μας βάζουν
στο ρόλο του προστάτη μιας αξιολάτρευτης «κόρης»;
ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ
ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ
Σώσε κι εσύ
ένα μικρό
κορίτσι,
μπορείς!