PC Master
16
Π
έρα από την προφανή ψυχα-
γωγία που προσφέρουν, υπάρ-
χει χρησιμότητα στα computer
games; Μάθαμε ποτέ κάτι
εποικοδομητικό από αυτά, ή
ήταν απλώς ένα ψεματάκι που
λέγαμε στους γονείς μας όταν διαμαρτύρο-
νταν για τις ώρες που περνούσαμε μπροστά
στην οθόνη του υπολογιστή μας;
Θεωρώ ότι τα οφέλη που έχω αποκομίσει
μετά από 27 χρόνια ανελλιπούς adventure
gaming κάθε άλλο παρά ανάξια λόγου εί-
ναι. Έχοντας ξεκινήσει από τα αμιγώς text
adventures, το πρώτο μεγάλο εμπόδιο που
κλήθηκα να αντιμετωπίσω ήταν αυτό της
γλώσσας. Όταν είσαι 11 χρονών, φράσεις
όπως «throw barrel through trap door» δεν
σου έρχονται στο μυαλό τόσο αυθόρμητα.
Η μόνη λύση ήταν να βρίσκομαι συνεχώς με
ένα λεξικό ανά χείρας, πασχίζοντας να κα-
τανοήσω την περίπλοκη υπόθεση του εκά-
στοτε παιχνιδιού, η οποία συχνά θα ήταν
απάνθρωπα δυσνόητη για την ηλικία μου
ακόμα κι αν ήταν γραμμένη στα Ελληνικά
και βέβαια επιχειρώντας να συντάξω τις δι-
κές μου εντολές ώστε να προχωρήσω. Επει-
δή βεβαίως το λεξιλόγιο δεν αρκεί για να
παρακολουθήσεις ένα ξενόγλωσσο κείμενο,
χρειάστηκε να αναπτύξω και τις γνώσεις
μου σε γραμματική και συντακτικό. Έτσι, η
συμβολή των adventure games στη βελτίω-
ση των Αγγλικών μου υπήρξε καθοριστική.
Αν και ομολογουμένως δεν είναι πολύ τι-
μητικό να το παραδέχεται κανείς, ποιος από
εμάς μπορεί να αρνηθεί ότι έμαθε για πρώ-
τη φορά λεπτομέρειες για κάποιο ιστορικό
γεγονός από ένα adventure game; Θεωρώ
πως, αν δεν παίζαμε αυτό το είδος, οι γνώ-
σεις μας για την ιστορία της Αιγύπτου θα
εξαντλούνταν σε όσα γνωρίζαμε από τις
ταινίες, δηλαδή ότι οι Φαραώ κλειδαμπά-
ρωναν τις πυραμίδες με άφθονες κατάρες
και ότι η Κλεοπάτρα είχε ωραία μύτη. Τα
Broken Sword και Gabriel Knight 3 μας έκα-
ναν ειδικούς σε οτιδήποτε αφορούσε τους
Ναΐτες Ιππότες και τη δράση τους, ενώ και
η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία είχε συχνά την τι-
μητική της σε τίτλους όπως το Timescape:
Journey to Pompeii. Δε γνωρίζω πόσοι από
εσάς έχετε υπόψη σας τα τεκταινόμενα της
Κίνας του 19ου αιώνα, οι δικές μου πληρο-
φορίες πάντως εξαντλούνται σε όσα έμαθα
στο The Legend of Lotus Spring. Για να μην
πάμε μακριά, ακόμα και λεπτομέρειες της
Αρχαίας Ελληνικής ιστορίας ακούσαμε για
πρώτη φορά σε adventure game, αν και
ομολογουμένως περισσότερο έχει την τι-
μητική της η μυθολογία μας. Τα πρόσωπα
της Ιλιάδας και της Οδύσσειας έχουν μείνει
αποτυπωμένα στο μυαλό μας από παιχνίδια
με τρόπο που δεν κατάφερε ποτέ ούτε ο
καλύτερος καθηγητής γυμνασίου, όπως και
οι Θεοί του Ολύμπου, οι Μοίρες, οι Μούσες,
τα τέρατα και άλλα μυθολογικά στοιχεία.
Εκτός της ιστορίας, εντρυφήσαμε και στη
γεωγραφία ταξιδεύοντας σε τοποθεσίες
του πλανήτη που διαφορετικά πιθανόν να
μην αναρωτιόμαστε ποτέ πού βρίσκονται.
Πέραν των ξένων γλωσσών και των εγκυ-
κλοπαιδικών γνώσεων, σε ό,τι αφορά συλ-
λογιστικές και γνωστικές δεξιότητες, η ενα-
σχόληση με τα adventure games από μι-
κρή ηλικία μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί να
αποκτήσει αναλυτική σκέψη, αίσθηση προ-
σανατολισμού, παρατηρητικότητα και οξυ-
μένη ικανότητα επίλυσης προβλημάτων.
Μαθαίνοντας να κρατάει σημειώσεις, να
επιστρατεύει συνδυαστική λογική και σε
αρκετές περιπτώσεις να φτιάχνει χάρτες,
δεν είναι υπερβολή να πούμε πως ένα παι-
δί ή ένας έφηβος αποκτά μια μεθοδικότητα
που μπορεί να του φανεί χρήσιμη και στην
καθημερινότητά του. Επιπροσθέτως, αν τα
παίξει με τον σωστό τρόπο, θα εξασκεί την
ικανότητα να επιστρατεύει υπομονή κι επι-
μονή ώστε να φέρνει σε πέρας τις όποιες
δυσκολίες εμφανίζονται μπροστά του.
Όλα τα παραπάνω δε σημαίνουν βέβαια
πως τα adventure games μπορούν να υπο-
καταστήσουν τις παραδοσιακές μεθόδους
εκμάθησης. Αν δεν αναζητήσουμε περισ-
σότερες πηγές και επιχειρήσουμε να κατα-
νοήσουμε κάποιο γεγονός με βάση αυτό
που βλέπουμε για πρώτη φορά σε ένα παι-
χνίδι, υπάρχει ο κίνδυνος να το μάθουμε
τελείως διαστρεβλωμένα ή και εντελώς
λανθασμένα. Ο σωστός τρόπος για να δε-
χθούμε την πληροφορία είναι να τη χρησι-
μοποιήσουμε ως έναυσμα για να ψάξουμε
περισσότερες πληροφορίες στο internet
και στα βιβλία. Α, και να μη δοκιμάζουμε
στο σπίτι μας ό,τι παλαβομάρα κάνουμε σε
adventures, όσο αποτελεσματική κι αν μας
φαίνεται. Δεν είναι έξυπνη ιδέα να προ-
σπαθήσετε να αναμείξετε απορρυπαντικά
για να φτιάξετε αναισθητικό αέριο, ούτε να
εμπλακείτε σε ξιφομαχία βασιζόμενοι στην
ετυμολογία σας.
ΟΙ ΔΙΔΑΧΕΣ ΤΩΝ ADVENTURES
του Άλκη Πολυράκη
To The Last Express μας προσέφερε μια μοναδική ματιά της Ευρώπης λίγο πριν τον
Α’ Παγκόσμιο πόλεμο.
Το Wonderland: Dream the Dream της Magnetic Scrolls
δίδαξε τις νότες σε όσους δεν είχαν ασχοληθεί στο παρελ-
θόν με μουσική.