Η προμήθεια πυρομαχικών και νέων οπλικών συ-
στημάτων, όπως και η έρευνα και ανάπτυξη νέων,
δεν είναι δυνατό να περικοπούν σε σημαντικό βαθ-
μό, ιδιαίτερα από τη στιγμή που οι ΗΠΑ διεξάγουν
ταυτόχρονα δύο πολέμους σε διαφορετικά σημεία
του πλανήτη. Οι υλικοτεχνικές υποδομές και οι
συνθήκες διαβίωσης επίσης δεν είναι δυνατό να
υποβαθμιστούν σ’ έναν –αμιγώς επαγγελματικό–
στρατό όπως είναι ο αμερικανικός. Αν συμβεί κάτι
τέτοιο, θα σταματήσει να είναι αρκετά «θελκτικός»
για την προσέλκυση νέων στρατιωτών. Τι απομένει,
λοιπόν, για να περικοπεί; Η εκπαίδευση.
Σε μία χώρα όπως οι ΗΠΑ όμως, όπου ο στρατός
στην ουσία αποτελεί την προέκταση –όσο και ένα
από τα κύρια μέσα επιβολής– της εξωτερικής της
πολιτικής, η εκπαίδευση έπρεπε να γίνει σημαντικά
φθηνότερη αλλά εξίσου αποτελεσματική, προκει-
μένου τα στρατεύματα να παραμείνουν «ποιοτικά»
αλλά με το μικρότερο δυνατό κόστος. Αν σε αυτό
προσθέσει κανείς και την εξοικείωση της νέας γε-
νιάς με την υψηλή τεχνολογία, μπορεί εύκολα να
καταλάβει πως η λύση βρισκόταν ήδη μέσα στα
σπίτια της συντριπτικής πλειοψηφίας των Αμερικα-
νών. Και αυτή ήταν τα πολεμικά βιντεοπαιχνίδια…
ΠαιχνIδια πολEμου
Counter Strike, Battlefield, Call of Duty, Ghost
Recon, Armed Assault. Πολεμικά παιχνίδια δράσης
που έχουν πουλήσει δισεκατομμύρια αντίτυπα σε
ολόκληρο τον κόσμο, παιχνίδια με τα οποία η γενιά
του Μιλένιουμ έχει εμποτιστεί και τα οποία αποτε-
λούν πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της κουλτούρας
της.
Η τριβή και η εξοικείωση των νέων στρατιωτών
με αυτή τη μορφή διασκέδασης ήταν το ιδανικό
«
έδαφος», επάνω στο οποίο η ηγεσία του Αμερικα-
νικού Στρατού αποφάσισε να χτίσει το νέο εκπαι-
δευτικό της δόγμα.
Ποιος ο λόγος να ξοδεύονται ακριβά πυρομαχικά
και καύσιμα για εκπαίδευση όταν το μοναδικό κό-
στος μπορεί να είναι το ρεύμα που καταναλώνει
ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής; Μέσα σε ένα τέ-
τοιο παιχνίδι ο εκπαιδευόμενος μπορεί να ξοδέψει
όσα πυρομαχικά θέλει, να μεταφερθεί από το ένα
σημείο του κόσμου στο άλλο αστραπιαία, να εκπαι-
δευτεί όσες ώρες θέλει –ακόμη και μόνος του,
στην άδειά του– με μηδαμινό κόστος.
Λογική, λοιπόν, η απόφαση της ηγεσίας του Αμε-
ρικανικού Στρατού να ξεφύγει από την πεπατημέ-
νη, όσον αφορά την εκπαίδευση των στρατιωτών.
Ούτως ή άλλως η ηλεκτρονική εκπαίδευση υπάρχει
εδώ και αρκετές δεκαετίες για τους υπηρετούντες
σε πολλούς διαφορετικούς κλάδους των ενόπλων
δυνάμεων σε ολόκληρο τον κόσμο. Εξομοιωτές
πτήσης, αρμάτων, πλοίων, γενικά εξομοιωτές για
οτιδήποτε ήταν εξαιρετικά δαπανηρό να κινηθεί για
λόγους εκπαίδευσης.
Ποτέ όμως στο παρελθόν δεν είχε υπάρξει ούτε
καν ως σκέψη να γίνει κάτι αντίστοιχο και για τους
πεζικάριους. Αρχικά υπήρχαν κάποιοι τεχνολογικοί
περιορισμοί (ένας εξομοιωτής στρατιώτη είναι σα-
φώς πιο περίπλοκος από έναν εξομοιωτή πτήσης),
οι οποίοι με τα χρόνια ξεπεράστηκαν. Μόλις έγινε
διαθέσιμη η κατάλληλη τεχνολογία, ο Αμερικανικός
Στρατός δεν χρειάστηκε καν ν’ αναπτύξει δικά του
συστήματα εκπαίδευσης για το πεζικό. Απλώς
στράφηκε στους κατασκευαστές πολεμικών βιντεο-
παιχνιδιών...
Η «εικονική» εκπαίδευση
είναι γεγονός
Την αρχή έκανε το 2001 η εταιρεία Bohemia In-
teractive, κυκλοφορώντας τον πρώτο πραγματικό
εξομοιωτή στρατιώτη με το όνομα Operation Flash-
point. Οι ιθύνοντες του στρατού και των πεζοναυ-
τών αναγνώρισαν αμέσως τις δυνατότητες που
τους έδινε η «μηχανή» που βρισκόταν πίσω από το
συγκεκριμένο παιχνίδι (το Virtual Battlefield System
1,
πιο γνωστό ως VBS1) και μέσα σε μία διετία η
DARPA (Υπηρεσία Προηγμένων Ερευνητι-
κών Προγραμμάτων Άμυνας) είχε στη διά-
θεσή της το DARWARS Ambush. Επρόκει-
το για το πρώτο «σοβαρό» παιχνίδι το
οποίο ανέλαβε να εκπαιδεύσει τους Αμερι-
κανούς στρατιώτες και πεζοναύτες στην αντιμε-
τώπιση ενεδρών όταν βρίσκονται σε φάλαγγα, μέ-
σα σ’ ένα εικονικό πεδίο μάχης.
Το προσαρμοσμένο στις ανάγκες του στρατού
πρόγραμμα έδινε τη δυνατότητα στους εκπαιδευό-
μενους να προσαρμόσουν τα σενάρια σύμφωνα με
τις εμπειρίες τους, στην ουσία να δημιουργήσουν
τις δικές τους «πίστες», λειτουργία που διέθετε και
το Operation Flashpoint. Στην ουσία τούς δινόταν η
δυνατότητα είτε να εκπαιδευτούν σε άγνωστες κα-
ταστάσεις, είτε να επαναλάβουν πραγματικές απο-
στολές τις οποίες είχαν ήδη πραγματοποιήσει, με-
λετώντας τυχόν λάθη και μοιραζόμενοι τις εμπει-
ρίες τους με τους υπόλοιπους στρατιώτες.
Μέχρι και τα μέσα της περασμένης δεκαετίας το
συγκεκριμένο «παιχνίδι» αρκούσε για το ρόλο που
45
PC Master
Online στρατολόγηση υποψηφίων στρατιωτών! Μόνον οι Αμερικάνοι θα
μπορούσαν να σκεφτούν κάτι τέτοιο…
Το πρώτο ArmA. Καλά βλέπετε, πρόκειται για mod με τα χρώματα του ΕΣ
Στη δεύτερη
υλοποίηση του
ArmA, το VBS2
έδειξε ακόμη περισ-
σότερες από τις
δυνατότητές του.