Inc, η κύρια πλατφόρμα του GAA θα είναι το VBS2,
το οποίο όμως θα πλαισιώνεται και από το Tactical
Weapon Simulator της ιδίας όσο και από το LVC
Game της έτερης Calytrix Technologies. Με τον
τρόπο αυτόν αναμένεται ν’ αυξηθεί σημαντικά η
«
ευελιξία» συνολικά του GAA, ενώ ταυτόχρονα θα
έχει την επιπλέον δυνατότητα ενσωμάτωσης εξε-
λιγμένων συσκευών εκπαίδευσης καθώς και απρό-
σκοπτης συνεργασίας με άλλα προγράμματα εκπαί-
δευσης. Η Laser Shot είναι υπεύθυνη για την παρα-
γωγή, την υλοποίηση, τη λογισμική ενημέρωση και
την τεχνική υποστήριξη του GAA, ενώ οι Bohemia
Interactive και Calytrix Technologies συνεισφέρουν
κάποια συγκεκριμένα τμήματα του τελικού προϊό-
ντος. Το συμβόλαιο αναμένεται να ξεπεράσει σε
συνολικό κόστος τα 17 εκατομμύρια δολάρια και
να διαρκέσει μέχρι το 2015, αν και το GAA προβλέ-
πεται ότι θ’ αρχίσει να μπαίνει σε «υπηρεσία» εντός
του 2013.
Ανάλογο σύστημα όμως χρησιμοποιεί και ο Βρε-
τανικός Στρατός, με την ονομασία «Op JCOVE». Είναι
ένα νεότερο πρόγραμμα, βασισμένο στο VBS2, το
οποίο έχει αναλάβει την εκπαίδευση των Βρετανών
στρατιωτών με τις συνθήκες μάχης στο Αφγανιστάν
και το Ιράκ. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα χρησιμο-
ποιείται επικουρικά και από τον Αμερικανικό Στρα-
τό, στο πλαίσιο των κοινών επιχειρήσεων των δυο
χωρών στις συγκεκριμένες εμπόλεμες ζώνες.
Και η εταιρεία Picatinny όμως έχει αναπτύξει ένα
δικό της εικονικό εκπαιδευτικό σύστημα, το Robot-
ic Vehicle Trainer, το οποίο εκπαιδεύει με ασφάλεια
τους Αμερικανούς στρατιώτες που χειρίζονται τα
ρομπότ εξουδετέρωσης εκρηκτικών μηχανισμών.
Πρόκειται για τη νεότερη προσθήκη στο χώρο της
εικονικής εκπαίδευσης, καθώς η πατέντα για το συ-
γκεκριμένο πρόγραμμα κατοχυρώθηκε στα τέλη
Δεκεμβρίου του 2010.
Οι διαχωριστικές γραμμές
«
θολώνουν»...
Σίγουρα η επιμονή του Αμερικανικού Στρατού
σε αυτού του τύπου την εκπαίδευση είναι η καλύ-
τερη απόδειξη για τη, θεωρητική τουλάχιστον,
αποτελεσματικότητά του. Όμως υπάρχει και η άλ-
λη πλευρά του νομίσματος. Η νέα γενιά στρατιω-
τών είναι ήδη εξοικειωμένη με τα εικονικά πεδία
μάχης, μέσω των εμπορικών παιχνιδιών δράσης
πρώτου προσώπου, πολύ πριν καταταγεί στις τά-
ξεις του Αμερικανικού Στρατού. Ήδη από αρκετά
μικρή ηλικία ο εχθρός είναι ένα σύνολο από χρω-
ματιστά pixels, οι πίδακες αίματος είναι απόδειξη
των επιτυχημένων βολών, τα τροχιοδεικτικά είναι
απλώς φωτεινές γραμμές που δείχνουν από πού
ρίχνει ο αντίπαλος, ο θάνατος δεν είναι τίποτα πε-
ρισσότερο από αναμονή λίγων δευτερολέπτων,
μέχρι να γίνει το respawn στο σημείο εκκίνησης
του χάρτη.
Εδώ ακριβώς υφέρπει ο πραγματικός κίνδυνος, ο
οποίος έχει προκαλέσει –υποτονικές είναι η αλή-
θεια– αντιδράσεις από αρκετούς κύκλους εκτός
στρατού. Όλη αυτή η υπερ-έκθεση σε έναν εικονι-
κό πόλεμο δείχνει να «εθίζει» τους εκπαιδευόμε-
νους στην έκκριση αδρεναλίνης που αναπόφευκτα
συμβαίνει κατά τη διάρκεια μιας μάχης. Αυτό φυσι-
κά συμβαίνει και στις πραγματικές συνθήκες πολέ-
μου, όμως η συνεχής έκθεση ενός στρατιώτη σ’
ένα «προστατευμένο» πεδίο μάχης όπου ο θάνατος
–
είτε ο δικός του είτε των άλλων– δεν έχει καμία
πραγματική συνέπεια, θολώνει επικίνδυνα τη δια-
χωριστική γραμμή μεταξύ του εικονικού και του
πραγματικού πολέμου.
Από τη μια πλευρά ο στρατιώτης εξασκεί και τε-
λειοποιεί τ’ αντανακλαστικά του με πολύ μικρό κό-
στος, από την άλλη όμως πηγαίνει στο πεδίο της
μάχης «κουρδισμένος», αποστασιοποιημένος, έτοι-
μος να σκοτώσει και να σκοτωθεί για το παραμικρό.
Έτοιμος να πυροβολήσει στην παραμικρή κίνηση.
Στο παιχνίδι, ακόμη και συνάδελφό του να σκοτώ-
σει, δεν έγινε και τίποτα. Ζητάς ένα συγγνώμη και
όλα καλά, στην επόμενη μάχη πάλι μαζί.
Όμως στην πραγματικότητα το πιο πιθανό είναι
να μην υπάρξει επόμενη μάχη. Οι σφαίρες είναι
πραγματικές, οι «πίδακες αίματος» σημαίνουν ότι
κάποιος θα χάσει τη ζωή του, το παραμικρό λάθος
ή αβλεψία πιθανόν ν’ αποβούν μοιραία. Στον πραγ-
ματικό πόλεμο δεν υπάρχει respawn. Ο θάνατος εί-
ναι οριστικός και ο τραυματισμός επώδυνος. Ένα
headshot δεν θα δώσει περισσότερους πόντους σε
αυτόν που το κάνει, αλλά θα κοστίσει τη ζωή σε
αυτόν που το δέχεται. Οι απώλειες δεν θα είναι
απλώς ένα νούμερο σε έναν πίνακα με στατιστικές,
αλλά φέρετρα σκεπασμένα με σημαίες που θα επι-
στρέψουν στην πατρίδα...
PC
47
PC Master
Ενδεικτικό «σενάριο» entry για
τις ειδικές δυνάμεις σε VBS2.
Κατά τη διάρκεια της «εικονικής» εκπαίδευσης χρησιμο-
ποιούνται ακόμη και gaming περιφερειακά!