Page 13 - PC Master τ. 289

T
ο public beta testing είναι σχετικά καινούργιο «φρού-
το». Η δικαιολογία των εταιρειών παραγωγής ΜΜΟs
είναι το επιπλέον Quality Assurance από τον μελλο-
ντικό πελάτη του προϊόντος, συγκαλύπτοντας εντέχνως
την περικοπή δαπανών από το εσωτερικό QA. Διότι όταν
έχω ένα σωρό κόσμο να μου κάνει δωρεάν beta (και μερι-
κές φορές και alpha) testing, γλιτώνω χρήματα, προσλαμ-
βάνοντας λιγότερους έμμισθους συνεργάτες για το συ-
γκεκριμένο project.
Σίγουρα το feedback από τον τελικό πελάτη είναι ανεκτί-
μητο για τους developers, αν και εφόσον εισακούεται φυσι-
κά, όμως αυτό αφορά μόνο στο alpha και closed beta
testing. Δυστυχώς όμως το marketing έχει «εφεύρει» και το,
κατ’ εμέ κάκιστο ως νοοτροπία, open beta testing. Και εξη-
γούμαι ευθύς αμέσως. Όσα trailers και όσα gameplay videos
και αν δημοσιοποιήσει ένας publisher, όσα διαφημιστικά
banners, καταχωρήσεις στον Τύπο ή τηλεοπτικά διαφημιστι-
κά spots (στο εξωτερικό φυσικά το τελευταίο) και αν πλη-
ρώσει, τίποτα δεν δημιουργεί το ίδιο hype και δεν «αγκι-
στρώνει» τον παίκτη/πελάτη στο αναπτυσσόμενο προϊόν
όσο ένα hands-on, δηλαδή η πρότερη έκθεσή του στο προϊ-
όν προτού αυτό να φτάσει σε «κυκλοφορήσιμη» μορφή.
Στην open beta δεν ισχύει το Non Disclosure
Agreement, οπότε ο καθένας είναι σε θέση να δημοσιεύ-
σει στο ΥouTube ό,τι θέλει, πολλαπλασιάζοντας το hype
με γεωμετρική πρόοδο, καθώς πλέον αυτό δεν εξαρτάται
μόνο από το «word of mouth» αλλά υπάρχει πρόσβαση σε
απεριόριστο οπτικοακουστικό υλικό, ενώ ο οποιοσδήποτε
θελήσει αποκτά άμεσα πρόσβαση στο ίδιο παιχνίδι. Δηλα-
δή ποια η διαφορά από το release;
Η «επίσημη δικαιολογία» είναι πως η open beta testing
φάση έχει το νόημα του εκτενούς stress testing για τους
servers του εκάστοτε ΜΜΟ. Δηλαδή οι developers/
publishers ισχυρίζονται πως ο μόνος, ή τουλάχιστον ο κύ-
ριος, λόγος ύπαρξης της open beta είναι η δοκιμή των
αντοχών των servers στη μαζική είσοδο παικτών. Θα μπο-
ρούσα να δεχτώ κάτι τέτοιο αν δεν έκανε, τον τελευταίο
καιρό, την εμφάνισή του ένα ιδιαίτερα ανησυχητικό φαι-
νόμενο.
Συγκεκριμένα, οι εταιρείες αποφάσισαν να δοκιμάζουν
κατά τη διάρκεια της open beta και το σύστημα
microtransactions, το οποίο είναι αυτό που αποφέρει όλα
τα έσοδά τους μετά την κυκλοφορία του παιχνιδιού, από
τη στιγμή που έχει υιοθετηθεί το Free-to-Play μοντέλο.
Αυτό δεν θα ήταν μεμπτό αν οι publishers έδιναν στους
testers «εικονικά» χρήματα, με τα οποία θα μπορούσε κάλ-
λιστα να δοκιμαστεί η αξιοπιστία του συστήματος. Όμως η
ακολουθούμενη πρακτική κινείται προς την ακριβώς αντί-
θετη κατεύθυνση.
Τα microtransactions λειτουργούν εμπορικά από την
open beta ακόμη, δίνοντας τη δυνατότητα στους testers
να χρεώσουν κανονικότατα είτε την πιστωτική τους κάρτα
είτε χρησιμοποιώντας PayPal ή PaySafe. Με δύο λόγια, η
εταιρεία εισπράττει χρήματα παρ’ όλο που το προϊόν της
είναι ακόμη σε φάση beta testing. Πείτε με συντηρητικό,
πείτε με παλιομοδίτη, πείτε με ό,τι θέλετε, εγώ προσωπι-
κά θεωρώ τη συγκεκριμένη πρακτική ανήθικη. Γιατί μόνον
ηθικό δεν είναι να προσπορίζεται κάποιος έσοδα για ένα
προϊόν το οποίο βρίσκεται ακόμη σε δοκιμαστικό στάδιο,
χωρίς ούτε καν να τηρεί έστω το πρόσχημα του ότι έχει
κυκλοφορήσει!
Και κάπως έτσι φτάσαμε στο όνειδος του σύγχρονου
on-line gaming που ονομάζεται soft launch. Τέλος τα soft
και hard wipes από open beta προς release, άντε να γίνει
κανένα wipe από alpha προς closed beta, εισπράττουμε
κανονικά χρήματα πριν ακόμη κυκλοφορήσει το παιχνίδι,
κόβουμε και κόστη αλλά και θέσεις εργασίας από το
quality assurance αφού μας το κάνουν, τουλάχιστον στο
τελικό στάδιο, δωρεάν οι beta «testers».
Φέρε λοιπόν, marketing, pre-orders, φέρε πελάτες/δο-
κιμαστές που όχι μόνο μειώνουν τα έξοδά μας για QA αλ-
λά «τα ακουμπάνε» κιόλας, φέρε και ό,τι deadline κυκλο-
φορίας γουστάρεις. Τι; Οι reviewers μάς κράζουνε για
bugs; Είναι beta ακόμη, κύριοι. Οι beta testers δεν θέλουν
να χάσουν τα καλούδια που τους δώσαμε τη δυνατότητα
ν’ αγοράσουν; Κανένα πρόβλημα, soft launch χωρίς wipe.
Τα pre-orders μάς πιέζουν για release; Κάνουμε το
deadline λάστιχο και κυκλοφορούμε όποτε θέλουμε, κά-
νοντας ένα server reset και ένα ψιλο-patching, για τα μά-
τια του κόσμου. It’s a win-win situation για τις εταιρείες,
οι οποίες κρύβουν πίσω από την πλάτη τους το σηκωμένο
μεσαίο δάχτυλο…
PC
13
PC Master
CASTING
CASTING
SHADOWS
SHADOWS
Του Παύλου «ShadowCaster» Δημόπουλου
H BETA, ΤΟ SOFT LAUNCH
ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΚΟ ΣΥΝΑΠΑΝΤΗΜΑ
Το συγκεκριμένο
φαινόμενο
δεν αφορά μόνο
τα MMOs.
Περισσότερα
στο επόμενο
τεύχος, στο
review του
ArmA 3.