R
eview
95
PC Master
ΜΕΣΟΤΙΤΛΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗ
ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΜΟΝΟΚΟΜΜΑΤΟ
Το Stanley Parable ουσιαστικά δεν είναι
παιχνίδι αλλά ένα interactive σχόλιο πάνω
στη φύση των video games, τις επαναλαμ-
βανόμενες συμπεριφορές των παικτών, τις
μανιέρες της αφήγησης, την ψευδαίσθηση
των επιλογών και την προβλεψιμότητα των
ανθρώπινων συμπεριφορών (ανάσα). Κάθε
φορά ξεκινάς από το γραφείο 427 και περ-
νάς από τα ίδια μέρη, περιμένοντας να
ακούσεις τα ίδια πράγματα και να καταλή-
ξεις στις ίδιες περιοχές. Αμ δε, το παιχνίδι
έχει σχεδιαστεί σαν ένας λαβύρινθος, φαι-
νομενικά, τυχαίων δωματίων, συνδεδεμέ-
νων μέσω της ρευστής αφήγησης που πε-
ριγράφει με διαολεμένη ακρίβεια κάθε
στιγμιαία αδράνεια, αναποφασιστικότητα ή
διάθεση αντίδρασης του σαστισμένου παί-
κτη. Σε κατευθύνει μέσα από την έλλειψη
κατεύθυνσης και τη χαοτική δομή του,
ώστε πριν καλά καλά το καταλάβεις να
έχεις ήδη εθιστεί σε αυτή την ατελείωτη
λούπα (;) με τις πολλαπλές διακλαδώσεις.
Μπαίνεις, παράλληλα, στη διαδικασία να
αρχίσεις να καταγράφεις κάθε ακολουθία
κινήσεων, ώστε, όταν ξαναβρεθείς στο ίδιο
μέρος, να δοκιμάσεις κάτι διαφορετικό, όχι
τόσο για να δεις πού θα σε βγάλει, αλλά τι
έχει να πει ο αφηγητής γι’ αυτό. Η φωνή
σού προτείνει να ανέβεις τις σκάλες, αλλά
εσύ διαλέγεις να τις κατέβεις. Η φωνή σού
υπενθυμίζει ότι το σενάριο περιμένει εσέ-
να για να συνεχιστεί, αλλά εσύ κάθεσαι
άπραγος χαζεύοντας έναν καναπέ για δέκα
ολόκληρα λεπτά. Η φωνή σε βάζει να τρέ-
χεις δεξιά-αριστερά σαν μανιακός για να
σου ξεκλειδώσει ένα ακόμα ανούσιο
achievement. Σου λέει ότι το δωμάτιο στο
οποίο βρέθηκες δεν έχει καμία σημασιολο-
γική σημασία, αλλά εσύ εξετάζεις τα πάντα
εξονυχιστικά προσπαθώντας να ανακαλύ-
ψεις το μυστικό που (δεν) προσπαθεί να
σου αποκρύψει. Η ιδιοφυΐα του Stanley
Parable δεν έγκειται τόσο στα αποτελέ-
σματα των πειραματισμών μας ή στη δια-
φορετικότητα των διαδρομών, αλλά στο
γεγονός ότι, ενώ κάθε πράξη μας είναι εμ-
μέσως προαποφασισμένη λόγω των περιο-
ριστικών mechanics του παιχνιδιού (ουσια-
στικά υπάρχει μόνο περπάτημα κι ένα κου-
μπί για interaction), εντούτοις κάθε φορά
σε εκπλήσσει με το θράσος που επιδεικνύ-
ει στο να σε φέρνει αντιμέτωπο με τις σκέ-
ψεις και τις προσδοκίες σου. Παρ’ ότι το
παιχνίδι προσφέρεται για πολλές επανεκκι-
νήσεις (μερικές συμβαίνουν αυτόματα ως
μέρος της αφήγησης), κάθε διαδρομή δεν
κρατάει πάνω από 10-15 λεπτά, κάτι που
καθιστά την όλη εμπειρία εξαιρετικά σύ-
ντομη αλλά αρκούντως απολαυστική.
ΚΑΠΟΥ ΕΔΩ ΣΥΝΗΘΩΣ ΓΡΑΦΕΙ
ΑΝ ΤΕΛΙΚΑ ΑΞΙΖΕΙ Ή ΟΧΙ
Υπάρχουν μερικά πράγματα στη ζωή που
είναι υπεράνω κόστους, όπως, για παρά-
δειγμα, το γιουβετσάκι της γιαγιάς, η Kate
Beckinsale και το χιούμορ των Monty
Python. Και το Stanley Parable διαθέτει αρ-
κετό από το τελευταίο (αλλά καθόλου
Beckinsale). Πατώντας σε ένα πανέξυπνο
κείμενο και μέσω της σαρδόνιας αφήγη-
σης, το game σε περιπαίζει, σου κλείνει το
μάτι, σε αιφνιδιάζει, ενίοτε σου προκαλεί
μέχρι και δέος με τη διεισδυτικότητα της
αντίληψής του. Εκείνο που δεν κάνει είναι
να σε προκαλεί με οτιδήποτε θα μπορούσε
να περιγραφεί ως gameplay. Αλλά μικρό το
κακό. Γιατί, παρ’ ότι δεν υπάρχει κάποιος
ιδιαίτερος λόγος για να συνεχίσεις να παί-
ζεις, ούτε κάποια υπόνοια ολοκλήρωσης
της ιστορίας, το παιχνίδι με έναν υποδόριο,
σατανικά μελετημένο τρόπο σε παρακινεί
να ξεκινάς ξανά και ξανά, κάθε φορά με
ανανεωμένη περιέργεια για την αίθουσα
που δεν είδες ή για το σχόλιο που δεν
άκουσες. Μάλιστα, φροντίζει να σου ερεθί-
σει τη φαντασία, δείχνοντάς σου διαρκώς
behind the scenes εικόνες και σκέψεις των
δημιουργών του (όπως το φοβερό Μουσείο
Stanley Parable ή το σκαρίφημα των δια-
φορετικών endings).
Παρά την έξυπνη υλοποίησή του, βέ-
βαια, το Stanley Parable παραμένει ένα
επίμονα αντισυμβατικό δημιούργημα που
δεν απευθύνεται σε όλους. Ο καλύτερος
τρόπος για να καταλάβετε αν αξίζει η –ουκ
ευκαταφρόνητη– επένδυση είναι να δείτε
πρώτα το demo, που αποτελεί ένα ξεχωρι-
στό κεφάλαιο, ακριβώς στο ίδιο ύφος. Αν
το βρείτε διασκεδαστικό, προχωρήστε
άφοβα στην αίθουσα 427. Αν το βρείτε
φλύαρο και δήθεν, επενδύστε κάπου αλ-
λού τις δύο αυτές ώρες. Για παράδειγμα,
σε κάποια ταινία Monty Python.
Ε, αφού μου το ζητάς τόσο ευγενικά…
Γιατί ο σύντομος δρόμος ποτέ δεν έχει πλάκα.
Κάθε φορά που νομίζεις
ότι πας να πιάσεις την
άκρη του νήματος, ο
δαιμόνιος developer
τραβάει με δύναμη την
άλλη άκρη και αφήνει
την εθιστική φωνή του
αφηγητή να σε
παρηγορήσει επειδή τα
κατάφερες.
86
%
ΘΕΤΙΚΑ-ΑΡΝΗΤΙΚΑ
•
Πρωτότυπο
•
Απολαυστική αφήγηση
•
Δεν σταματάει να σε εκπλήσσει
•
Μικρή διάρκεια
•
Δύσκολα το αποκαλείς «παιχνίδι»
n
Είδος:
Exploration
n
Έκδοση:
Galactic Cafe
n
Ανάπτυξη:
Galactic Cafe
n
Διάθεση:
Steam
n
Τιμή:
€
12
n
Ελάχιστες απαιτήσεις:
Μονοπύρηνος στα 2.4GHz, 2GB RAM, Κάρτα γραφικών
με 128MB μνήμης και Shader 2.0b, 3GB χώρος στο σκληρό δίσκο, Windows XP ή νεότερα
n
Multiplayer:
Όχι
n
Επίσημο Web site:
n
Επιρροές:
Monty
Python, οι ταινίες «Adaptation», «Being John Malkovich», «Stranger than Fiction»
n
Εναλλακτικές επιλογές:
Superbrothers: Sword & Sworcery EP, Portal 1 & 2