R
eview
PC Master
94
T
ο 2011 εμφανίζεται από το που-
θενά ένα ιδιόμορφο Source
mod, όπου το μόνο που κάνεις
είναι να περιπλανιέσαι στους
διαδρόμους ενός γραφειοκρατι-
κού setting, με τη φλεγματική
φωνή του αφηγητή να σχολιάζει τις κινή-
σεις και τις επιλογές σου, όπως, για παρά-
δειγμα, το να διαβείς τη δεξιά αντί την αρι-
στερή πόρτα που χάσκει μπροστά σου. Ο
ιδιοφυής δημιουργός του, Davey Wreden,
γίνεται ξαφνικά διάσημος, όπως και ο Βρε-
τανός Kevan Brighting, η ερμηνεία του
οποίου έδωσε στο παιχνίδι έναν επιπλέον
«
επαγγελματικό» αέρα, ανάγοντάς το σε
cult φαινόμενο της mod σκηνής. Ο Wreden
γρήγορα κατάλαβε ότι η αυτοαναφορική,
meta δημιουργία του είχε χτυπήσει έναν
πρωτεύοντα gaming νευρώνα και, αφού
στρατολόγησε τον ταλαντούχο χομπίστα
William Pugh για βοήθεια, βάλθηκε να ανα-
πλάσει πλήρως το Stanley Parable, προ-
σθέτοντας επιπλέον βάθος και αμπαλάρο-
ντάς το σε μία συσκευασία πιο ελκυστική
στο αυτί και στο μάτι, αλλά κυρίως στο
μυαλό. Αποτέλεσμα αυτής της προσπάθει-
ας (που στο μεταξύ πήρε και το «πράσινο
φως» της κοινότητας για να μπει στον κα-
τάλογο του Steam) είναι το παιχνίδι που
παρουσιάζουμε. Δηλαδή δεν το παρουσιά-
ζουμε ακόμα, τώρα θα το παρουσιάσουμε.
Αλήθεια, γιατί μιλάω στον πληθυντικό ανα-
φερόμενος στον εαυτό μου; Κι αυτή η φω-
νή σε ποιον ανήκει; Α, η δική μου είναι,
τσάμπα ταράχτηκα.
ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ
ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΟ ΛΟΓΟΠΑΙΓΝΙΟ
Ο Stanley είναι ένα ταπεινό ανθρωπάκι
που περνάει τη μέρα του κολλημένος
μπροστά σε μία οθόνη υπολογιστή, πατώ-
ντας πειθήνια τα πλήκτρα που του υποδει-
κνύουν οι «από πάνω». Αντίθετα με ό,τι θα
περίμενε κανείς, αυτή η ρουτίνα τον κάνει
να αισθάνεται απόλυτα ευτυχισμένος και –
το κυριότερο– ασφαλής, μία κατάσταση
που θα διαταραχθεί πλήρως, όταν μία μέ-
ρα, εντελώς ξαφνικά, οι εντολές πάψουν
να έρχονται και ο Stanley θα βρεθεί μόνος,
δίχως σκοπό, δίχως λόγο ύπαρξης και δί-
χως καθοδήγηση μέσα σε ένα έρημο σύ-
μπλεγμα γραφείων. Καθώς ξεκινάει να μά-
θει τι συνέβη, διαπιστώνει ότι όλες του οι
πράξεις περιγράφονται από μία ελαφρώς
σαρκαστική φωνή, η οποία λες και γνωρίζει
εκ των προτέρων τις μύχιες σκέψεις, τις
ανησυχίες και τις επιθυμίες του.
Ποιος είναι, όμως, τελικά ο Stanley; Ένας
τυχαίος, άβουλος ήρωας video game, που
περιμένει από τον παίκτη να πάρει όλες τις
αποφάσεις για λογαριασμό του; Μήπως
ένας επαναστάτης χωρίς αιτία, μία ανωμαλία
στην προκαθορισμένη δομή της ιστορίας
που προσπαθεί να πει ο αφηγητής; Ή μή-
πως είμαστε εμείς οι ίδιοι, που οι gaming
συμβάσεις έχουν «προγραμματίσει» τον
εγκέφαλό μας να διαβάζει patterns και να
προσπαθεί να τα καταστρατηγήσει χρησιμο-
ποιώντας τα ίδια τα μέσα του παιχνιδιού;
Αλλά όταν τα εργαλεία αυτής της ανατρο-
πής σού δίνονται από τον ίδιο τον αρχιτέ-
κτονα του game-μικρόκοσμου όπου κινεί-
σαι, τότε όλη αυτή η προσπάθεια δεν είναι
απλά μία ευχάριστη ψευδαίσθηση ότι μπο-
ρείς να κάνεις κάτι που ο σχεδιαστής δεν εί-
χε προβλέψει; Η λέξη-κλειδί στο παραπάνω
παραλήρημα είναι «ευχάριστη».
THE STANLEY
PARABLE
Και σας ερωτώ: είναι μακέτο τούτο το game;
Σκέτη απόλαυση η σουρεαλιστική αντίδραση
του αφηγητή στην εμμονή μας με την Broom
Closet.
Dream job.
Choices in games are a lie. Unless you choose to believe otherwise.
Του Αντώνη «maladroid» Βαλασιάδη
PERFORMANCE
REPORT
ΤΟ ΤΡΕΞΑΜΕ ΣΕ:
Dell Inspiron 15R SE, Core i7-3612QM,
6
GB RAM, Radeon HD 7730M 2GB, ανά-
λυση 1.366x768, Windows 7 Home
Premium 64-bit SP1.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ:
Source engine= απρόσκοπτη λειτουργία.