τά Skyrim αλλά χωρίς να είναι υπερβολικά Skyrim, ενώ ταυτόχρο-
να είναι αρκετά MMORPG χωρίς να είναι υπερβολικά MMORPG και
χωρίς να θυμίζει τόσο πολύ κάποιο άλλο MMORPG ώστε να μπο-
ρεί να χαρακτηριστεί ως «κλώνος» του. Σίγουρα δεν ξαναεφευρί-
σκει τον τροχό, όσον αφορά στα MMORPG, καθώς δεν δείχνει να
έχει τόσο ριζικές διαφορές με τα υπόλοιπα παιχνίδια του είδους.
Με δύο λόγια, δεν είναι ούτε απλώς ένα multiplayer Skyrim (όσο
και αν το ονειρεύονταν κάποιοι) ούτε «ένα ακόμη» MMORPG. Είναι
μία μείξη των καλύτερων στοιχείων και των δύο, με το τελικό
«
προϊόν» να είναι, αναπόφευκτα, εξαιρετικό.
THE WOW FACTOR!
Θα ξεκινήσω την περιήγησή σας στην οn-line Tamriel από τον
τεχνικό τομέα του παιχνιδιού, προκειμένου να φύγουν τα «τυπι-
κά» από τη μέση, ούτως ώστε να μπορέσω στη συνέχεια να
ασχοληθώ απρόσκοπτα με την πραγματική ουσία του παιχνιδιού.
Κατ’ αρχάς ένα disclaimer: Οποιαδήποτε ομοιότητα του WOW στο
τιτλάκι της ενότητας με τη σύντμηση άλλου MMORPG είναι καθαρά
συμπτωματική, έχει να κάνει αποκλειστικά με το επιφώνημα θαυ-
μασμού που εκστόμισα αντικρίζοντας τα γραφικά του παιχνιδιού!
Η αλήθεια είναι ότι, πριν την είσοδό μου στην beta, είχα αρκε-
τές αμφιβολίες για τον τεχνικό τομέα του παιχνιδιού. Η όλη φη-
μολογία για τη χρήση της Hero Engine της Zenimax και στο TESO
οδήγησε στη συγγραφή δεκάδων «κολάφων» για το πώς το TESO
θα αποτύχει, όπως όλα τα MMORPGs που κυκλοφόρησαν μετά το
WoW (άποψη με την οποία διαφωνώ κάθετα και οριζόντια, όμως
αυτό δεν είναι θέμα της παρούσης), και για το πώς θα πάρει μαζί
του στη λήθη ολόκληρη την ιστορική σειρά The Elder Scrolls. Οι
κόλαφοι αυτοί δεν περιορίζονταν βέβαια στον τεχνικό τομέα,
αλλά τον επικαλούνταν κατά κόρον, παραθέτοντας ως χαρακτη-
ριστικό παράδειγμα το «αποτυχημένο» (με ποιο κριτήριο δεν έχω
καταλάβει) SWTOR.
Οι ίδιοι οι developers φρόντισαν να διαψεύσουν όλες αυτές τις
Κασσάνδρες, διευκρινίζοντας πως όταν ξεκίνησε η ανάπτυξη του
TESO, το μακρινό 2007, η Hero Engine χρησιμοποιήθηκε ως
«
μπούσουλας», ως πλατφόρμα πειραματισμού και δοκιμής αλλά
και εισαγωγής περιεχομένου στα πρώτα στάδια της ανάπτυξης
του παιχνιδιού. Άλλωστε το Hero Engine αποτελούσε πνευματι-
κή ιδιοκτησία της Zenimax Online, εταιρείας που ανέλαβε την
ανάπτυξη του TESO, οπότε γιατί να μην τη χρησιμοποιήσει επι-
κουρικά; Τσάμπα ήταν και άλλωστε η πορεία της ανάπτυξης ακο-
λούθησε, τελικά, εντελώς διαφορετική κατεύθυνση.
Και αυτό το είδαμε, ιδίοις όμμασι, στην closed beta. Ένα από
τα δυνατότερα «χαρτιά» (όχι όμως το δυνατότερο κατ’ εμέ) του
Skyrim ήταν η εξαιρετική μηχανή γραφικών που χρησιμοποιούσε
η Creation Engine. Οπότε περιμέναμε να «πατήσει» και το TESO
επάνω στην ίδια μηχανή γραφικών, συνεισφέροντας τα μέγιστα
στην υλοποίηση του κρυφού πόθου όλων μας, δηλαδή στο
Skyrim on-line. Ευτυχώς, τελικά, που κάτι τέτοιο δεν συνέβη!
Κατ’ αρχάς θα ήταν μάλλον αδύνατο να συμβεί, γιατί δεν πρέπει
να ξεχνάμε ότι το πλήθος των πληροφοριών που ανταλλάσσο-
νται διαρκώς μεταξύ του server και του client σε ένα ΜΜΟ είναι
τεράστιο και θέτει μία επιπλέον (ιδιαίτερα περιοριστική) παράμε-
τρο στη δουλειά των developers.
Τελικά στη δημιουργία του TESO δεν χρησιμοποιήθηκε ούτε η
Hero ούτε η Creation, αλλά κάτι εντελώς καινούργιο. Το τελικό
αποτέλεσμα είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό που περιμένα-
με, ή πιο σωστά από αυτό που φοβόμασταν, καθώς τα γραφικά
του TESO δεν μοιάζουν σε κανένα επίπεδο με οτιδήποτε έχουμε
δει μέχρι σήμερα από τα studios της Bethesda ή της Zenimax. Η
αλήθεια είναι πως όσοι «λιώσαμε», με το Skyrim κυρίως, θα προ-
σαρμοστούμε άμεσα στο περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί, κα-
θώς το TESO από την πρώτη στιγμή δίνει αυτή την απροσδιόρι-
στη αίσθηση οικειότητας και στα γραφικά. Πέραν των χιονοσκέ-
παστων περιοχών, οι οποίες δίνουν την εντύπωση ότι παίζουμε
κάποιο mod του Skyrim, όλες οι υπόλοιπες περιοχές που προλά-
βαμε να δούμε στην περιορισμένη διάρκεια της δημοσιογραφι-
κής beta διατήρησαν αναλλοίωτο το immersion ότι κινούμαστε
σε τοποθεσίες της Tamriel, ορισμένες από αυτές θυμίζοντας πο-
λύ έντονα τις ηφαιστειογενείς πλαγιές του Dragonborn DLC.
Οι περιορισμοί στο σχεδιασμό των γραφικών που συνεπάγεται
η δημιουργία ενός ΜΜΟ δεν επιτρέπουν εξ ορισμού τη χρήση
textures υπερ-υψηλής ποιότητας, σαν αυτά δηλαδή που έχουμε
δει από το HD pack της Bethesda και, πολύ περισσότερο, από
κάποια αντίστοιχα mods. Για το λόγο αυτόν, η Zenimax αναγκά-
στηκε να καταφύγει σε διάφορα τεχνάσματα, προκειμένου να
δώσει την ψευδαίσθηση έστω του HD. Όλο το «παιχνίδι» έχει γί-
νει με τις φωτοσκιάσεις, μέσω του ambient occlusion. Δεν θα
μπω σε περισσότερες λεπτομέρειες, καθώς δεν έχω συγκεκριμέ-
να στοιχεία στη διάθεσή μου, όμως η αίσθηση που μου δημιούρ-
γησαν οι φωτοσκιάσεις στα γραφικά του TESO είναι πραγματικά
μοναδική. Και το συγκεκριμένο «τέχνασμα» είναι προφανές από
το γεγονός ότι τα screenshots υστερούν εμφανώς έναντι του
live action. Εκεί δηλαδή που η εικόνα είναι στατική και δεν υπάρ-
χει το, ανεπαίσθητο αλλά διαρκές, παιχνίδισμα του φωτισμού
επάνω στα textures, η «κατάρα» των γραφικών στα MMOs αρχίζει
PC Master
42
I’m sexy and I know it!
Και Breton και
sorceress και
κουκλάρα.
Άντε τώρα να βγάλεις
άκρη εδώ…