να γίνεται ορατή, χωρίς όμως να καταφέρ-
νει τελικά να χαλάσει τη συνολική εικό-
να.
TEXNIKA… ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ
ΣΑΣ!
Ένα γεγονός που με χαροποίησε
ιδιαίτερα στα γραφικά του παιχνιδιού
είναι το γεγονός ότι «μαλάκωσαν»
αρκετά, όχι όμως τόσο ώστε να χά-
σουν τον ιδιαίτερο χαρακτήρα τους,
τα χαρακτηριστικά στα πρόσωπα των
elven races. Όλες αυτές οι «σκληρές»
καμπύλες και οι γωνίες στα πρόσωπα
των πολυαγαπημένων Dunmer, που είδα-
με στα προηγούμενα Elder Scrolls και ιδιαί-
τερα στο Skyrim, ανήκουν στο παρελθόν. Τα
συγκεκριμένα πρόσωπα διαφοροποιούνται αρκετά
από αυτά των Ηumans, όμως πλέον είναι πολύ πιο συ-
μπαθητικά. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τους Khajiit, ενώ οι
σαυρόμορφοι Argonians έγιναν πιο αποτρόπαιοι, αλλά και πιο λε-
πτομερείς, από ποτέ.
Τα backgrounds είναι ίσως ακόμη πιο εντυπωσιακά από τα
sprites, όχι τόσο από καθαρά τεχνική άποψη όσο κυρίως λόγω
της εξαίσιας αισθητικής τους. Για μία ακόμη φορά, όπως ακριβώς
είχε συμβεί και στο Skyrim, οι developers κατάφεραν να απεικο-
νίσουν με ιδιαίτερη επιτυχία αυτό το ιδιάζον μείγμα της προϊστο-
ρικής/νεολιθικής εποχής και του Μεσαίωνα που απολαύσαμε
όλοι στο Skyrim και που θυμίζει Κόναν περισσότερο από τις ται-
νίες, περισσότερο ίσως και από το Age of Conan! Το «παιχνίδι» με
το ambient occlusion είναι ακόμη πιο εμφανές στα γραφικά του
κόσμου στον οποίο κινείστε, ο οποίος μπορεί να είναι αρκετά πιο
πολύχρωμος απ’ ό,τι είχαμε συνηθίσει στα προηγούμενα Elder
Scrolls, όμως έχει μία «στρώση» θαμπάδας, μία υποβλητική «μου-
ντάδα» η οποία δίνει την αίσθηση ότι κάτι δεν πάει καθόλου κα-
λά στην Tamriel, δημιουργώντας παράλληλα την ψευδαίσθηση
ότι τα πάντα έχουν σχεδιαστεί στο χέρι, παραπέμποντας άμεσα
στα matte backgrounds των κινηματογραφικών υπερπαραγωγών
του περασμένου αιώνα.
Αυτό όμως που, κατ’ εμέ, κλέβει πραγματικά την παράσταση
και κάνει όλη τη διαφορά στα γραφικά του TESO είναι ο φωτι-
σμός. Από τα God rays μέχρι τις αντανακλάσεις του φωτός επά-
νω στο νερό, ο φωτισμός του παιχνιδιού κατορθώνει να δημι-
ουργήσει σκηνές τις οποίες πολλάκις σταμάτησα για να θαυμά-
σω επί αρκετά λεπτά της ώρας. Ό,τι και να γράψω για το συγκε-
κριμένο θέμα είναι πραγματικά λίγο και, δυστυχώς, είναι αδύ-
νατο να αποτυπωθεί στις φωτογραφίες. Θα πρέπει να το δείτε
ιδίοις όμμασι για να καταλάβετε ακριβώς τι εννοώ.
Όμως δεν είναι τα πάντα ρόδινα στον τομέα των γραφικών. Αν
δεν έχετε αρκετά δυνατό σύστημα στη διάθεσή σας και αναγκα-
στείτε να κατεβάσετε τα επίπε-
δα λεπτομέρειας και τα ειδικά
εφέ στα απολύτως απαραίτητα, τό-
τε μάλλον θα απογοητευτείτε, κα-
θώς θα αντικρίσετε ένα MMORPG πε-
ρασμένης γενιάς, που πολύ μικρή σχέση
θα έχει με ό,τι είχατε δει στο Skyrim. Πέραν
τούτου, έχω σοβαρές αντιρρήσεις για το lip-syncing
στις συνομιλίες. Μπορεί να μην είναι εκτός συγχρονισμού, όμως
είναι αδικαιολόγητα υποτυπώδες για παραγωγή τέτοιου επιπέ-
δου και με τέτοιες φιλοδοξίες, ιδιαίτερα από τη στιγμή που
έχουμε δει το αντίστοιχο lip-syncing του SWTOR. Πέραν όλων
αυτών, έχω και μία μικρή ένσταση για το επίπεδο του animation
στις melee μάχες, στην 3rd-person προοπτική. Δεν είναι πραγμα-
τικά κακό και τη δουλειά του την κάνει, όμως μου δίνει την εντύ-
πωση «φθηνότερης» παραγωγής, ακριβώς όπως και το lip-
syncing. Οφείλω να παραδεχτώ ότι μόνον εγώ διατύπωσα τη συ-
γκεκριμένη ένσταση στη δημοσιογραφική beta και κανένας άλ-
λος συνάδελφος δεν εξέφρασε κάτι αντίστοιχο, παρ’ όλα αυτά
όμως θα έσκαγα αν δεν το ανέφερα!
Ο τομέας του ήχου ουδέποτε έπαιξε σημαντικό ρόλο για εμέ-
να προσωπικά σε οποιοδήποτε παιχνίδι. Ξέρω ότι οι περισσότεροι
θα σπεύσετε να διαφωνήσετε, όμως είναι καθαρά προσωπική
μου επιλογή να κλείνω εντελώς τη μουσική στα παιχνίδια που
παίζω. Ε, λοιπόν, το TESO δεν μου το επέτρεψε αυτό, όχι επειδή
δεν έχει κάποια αντίστοιχη επιλογή, αλλά διότι η μουσική του εί-
ναι πραγματικά εκπληκτική! Λόγω περιορισμένου χώρου δεν θα
επεκταθώ περισσότερο, αλλά θα αρκεστώ να τονίσω για μία ακό-
μη φορά ότι δεν έκλεισα τη μουσική διότι δεν ήθελα να την
κλείσω! Και αυτό είναι πολύ σοβαρή δήλωση εκ μέρους μου…
Τα ηχητικά εφέ είναι του επιπέδου που περιμένει κανείς από
μία τέτοια παραγωγή. Όλοι οι ήχοι είναι πεντακάθαροι, αν και
έχω κάποιες ενστάσεις για τους Khajiit και τους Argonians. Κά-
ποια από τα ηχητικά εφέ των συγκεκριμένων φυλών είναι κά-
πως «φαιδρά», υποθέτω σε μία προσπάθεια εκ μέρους της
Zenimax να διαφοροποιηθούν ακουστικά από τις πιο «ανθρώπι-
νες» φυλές. Προσωπικά μου θύμισαν, σε ανησυχητικό βαθμό, τα
αντίστοιχα ηχητικά εφέ που είχαν οι Kerra και οι Iksar (δηλαδή
PC Master
43
Μα τον…
Κρομ;
Σύντομα
όμως
αυτές οι ελπίδες
εξανεμίστηκαν,
καθώς η Bethesda
τόνιζε με κάθε
ευκαιρία ότι το TESO
δεν θα είναι Skyrim
online.